חלאס, תנו לראות טלוויזיה ביום כיפור

איכשהו יוצא תמיד שהרגשות של הדתיים פגיעים יותר מהרגשות של רוב העם

אדם חילוני בישראל, שיש לו ילדים, צריך לדאוג ל-3 דברים קריטיים לקראת יום כיפור: אופניים תקינות לכל בני הבית, שכן רכיבה ברחובות הריקים היא בילוי משפחתי ב-26 השעות הללו; מקרר מלא, שבאמצעותו ניתן יהיה לשבור את הרעב אחרי שעות של דיווש; ושכירת סרטים או הקלטה מאסיבית של תכניות וסרטים כדי לשרוף את הזמן.

בשנה שעברה, בעודי יושבת בשש בערב בחושך מוחלט, שנפל עלינו בגלל אותו יום קדוש ממש, תהיתי מדוע אין שום בעיה לעבור עבירות נוראיות כמו לרכוב על אופניים, לשתות מים בפרהסיה כי הפה מתייבש מהספורט, ולאכול כרגיל בבית - אבל אסור, בתכלית האיסור, לצפות בטלוויזיה כמו בכל יום אחר בשנה?

איך שלא מסתכלים על זה, מדובר בצביעות לשמה. שהרי רכיבה על אופניים מול הצמים המשוועים ללגימה מבקבוק המים שתקוע במתקן על השילדה, חמורה בהרבה ממשהו שאתה עושה בדלת אמותיך, בחשבון בינך לבין האלוהים. מה גם שלא מעט חילונים שמחליטים לצום צופים בטלוויזיה כדי להפחית את הסבל, אז בשביל מה צריך לסגור את הערוצים המקומיים ולשדר את הערוצים הזרים בלי כתוביות?

החשמל, למי שלא שם לב, פועל ביום כיפור, ויש אנשים שיושבים בחברת החשמל ליד השאלטר כדי לבדוק שהכול כשורה. אם יש חשמל, אז יש מזגנים, ומקרר, ומחשב, וגם הרמזורים שנמצאים במרחב הציבורי פועלים במרץ.

רוצים יום כיפור כהלכתו? בואו נראה אתכם מסתדרים יום אחד בלי חשמל, ובלי התירוצים של מה יקרה אם תהיה פה מלחמה. אף אחד מאיתנו לא יעמוד בזה.

מה שמדהים הוא שהחרדים, ששומרים מכל משמר על קדושתו של היום הזה, ממציאים לעצמם מיני הקלות באמצעות המכון המדעי-טכנולוגי להלכה, שיצר את מקרר המהדרין, שהאור שלו לא דולק בשבת, התנור הבשר-חלב, סלולרי שבת ושאר גאדג'טים שאמורים להקל על התמודדותם עם אתגר היום הכי קדוש בשבוע בעידן טכנולוגי. אז למה לנו, החילונים, לא מגיעות הקלות ביום הכי קדוש בשנה?

למרות שאין חוק שאוסר על אכילה ברחוב ונסיעה במכוניות, רוב אלה שאוכלים ביום כיפור מכבדים את הנוהג ואת אלה שהיום הזה חשוב להם, גם אם זה מקשה עליהם את החיים. אבל מה עם מיליון וחצי ערבים? כמעט מיליון עולים מחבר המדינות שלא נהגו לצום בילדותם? גם אותם צריך לכבד. אבל איכשהו יוצא תמיד שרגשות הדתיים פגיעים יותר מרגשות רוב העם, ולכן יש לטפל בהם בחרדת קודש.

מה עושים? הפתרון פשוט: להוציא לאלתר את התנאי המופרך של החשכת המסך מרישיונות הכבלים והלוויין, כי אין, לעזאזל, קשר בין מתן הרישיון לצום יום כיפור. לפתוח את הערוצים המקומיים לשידורים מחזוריים שלא מצריכים מגע יד אדם (אם ערוץ 1 עשה את זה כבר לפני שנים בלילות, אז כנראה הטכניקה הזו אפשרית), להכין תרגומים מראש לתכנים משודרים מחו"ל ולהפסיק לשחק אותה צדיקים ליום אחד.