מסימני המיתון: צניחה של 48% בהיקף ההנפקות הראשוניות

לפי נתונים שפורסמו ב"בלומברג", היקף גיוסי ההון באמצעות ההנפקות הראשוניות (IPO) עמד ברבעון האחרון על 21.3 מיליארד דולר בלבד

בעוד בגוש האירו ובאסיה הנתונים הכלכליים ממשיכים להצביע על מיתון עולמי, אחד הסימנים המובהקים לכך הוא גם הירידה בהיקפי גיוסי החברות ברבעון האחרון. לפי נתונים שפורסמו ב"בלומברג" ההנפקות הראשוניות לציבור ירדו ברבעון האחרון לשפל המתקרב לרמה שבה הן ביו בתחילת המשבר הפיננסי.

לפי הנתונים, היקף גיוסי ההון באמצעות ההנפקות הראשוניות (IPO) עמד ברבעון האחרון על 21.3 מיליארד דולר, 48% פחות מאשר ברבעון המקביל אשתקד. למרות שבראש רשימת המנפיקות העולמיות ניצבת חברת התעופה היפנית Japan Airlines, שביצעה את ההנפקה הגדולה ביותר ב-2012, מאז פייסבוק, חברות אחרות כגון יצרנית כלי הנגינה פנדר, ביטלו את ההנפקות שתיכננו בשל ביקושים נמוכים מהצפי שלא איפשרו להם להנפיק במחיר שתיכננו.

לפי בנק אוף אמריקה אחת הסיבות לירידה בהיקפי ההנפקות היא פייסבוק . מאז הונפקה לפי שווי שוק של יותר מ-100 מיליארד דולר, מניית החברה נחתכה ביותר מ-50%, וכעת המשקיעים דורשים הנפקות "הגיוניות" יותר עם שווי נמוך המשקף בין היתר את חוסר הוודאות בכלכלה הגלובלית.

"אחת הסיבות המרכזיות לכך שהחברות אינן מתקדמות היא שהמשקיעים דורשים הנחות גדולות יותר (במחירי המניות המוצעות בהנפקה)" , אומר פרנק מטורו, אנליסט מניות בבנק אוף אמריקה. "אחרת, אם המשקיעים היו דורשים את ההנחות הרגילות היקפי הגיוסים היו גבוהים יותר".