דירקטוריון בטר פלייס הדיח את שי אגסי מתפקיד המנכ"ל

בטר פלייס הפסידה כחצי מיליארד דולר מאז נוסדה - "שרפה" לחברה לישראל 160 מיליון דולר ■ אגסי במכתב פרידה לעובדים: "אוהב את כולכם; אחשוב עליכם בכל בוקר כשאכנס למכונית החשמלית שלי"

חברת בטר פלייס הודיעה היום על פרישת שי אגסי מתפקיד מנכ"ל החברה ועל מינויו של איוון ת'ורנלי, ששימש עד היום מנכ"ל בטר פלייס אוסטרליה, לתפקיד מנכ"ל החברה הגלובלית במקומו. בהודעה שפרסמה היום החברה נמסר כי אגסי יעזוב את תפקידו כמנכ"ל וישמש "חבר דירקטוריון ובעל מניות בחברה שאותה ייסד". על פי הערכות בענף, החברה לישראל לחצה על בטר פלייס להדיח את אגסי בשל חוסר שביעות רצון מקצב החדירה של מכוניות חשמליות.

פרישתו של אגסי מגיעה בתקופה קריטית לעתידה של החברה, כאשר השיווק הסדרתי בישראל נמצא בתחילתו ורשת תחנות ההחלפה טרם נפרשה במלואה. מקורות בחברה אמרו היום ל"גלובס" כי "הצעד התקבל במשותף על ידי אגסי ובעלי השליטה בחברה", ובראשם החברה לישראל שהשקיעה עד כה במיזם מאות מיליוני דולרים.

"הקפתי את ישראל במכונית חשמלית"

בהודעת החברה הרשמית אמר עידן עופר, יו"ר דירקטוריון בטר פלייס, כי "תחת הנהגתו של שי אגסי וחזונו החדשני עמדה החברה בהצלחה ביעדי החברה בפרק הראשון לחייה. אנו מוקירים תודה לשי שהצליח להפוך את החזון שלו למציאות. הדירקטוריון נערך מבעוד מועד לשינוי זה וכעת, לאחר חמש שנות הקמה, עומדת בראש החברה הנהלה מנוסה וחזקה שתוביל את בטר פלייס למימוש אתגריה הבאים". עם זאת, כאמור, בענף הרכב מעריכים כי החברה לישראל היא זו שלחצה לבצע את השינוי הארגוני.

בתגובת החברה מצוטט שי אגסי באומרו כי "לפני חמש שנים הלכתי בעקבות חזון של גמילת העולם מנפט והתלות בו, והנה בחודש שעבר הקפתי את מדינת ישראל במכונית חשמלית מדן ועד אילת. מעט מאוד אנשים זוכים להפוך חזון מורכב כזה למציאות בחמש שנים מלאות עשייה. אני גאה בצוות האנשים שפיתחו את החזון ובטוח ביכולתו לקחת את החברה לשלב הבא".

במכתב שהעביר היום שי אגסי לעובדי בטר פלייס כתב: "גם אם לא כמנכ"ל, הלב שלי תמיד יהיה כאן, בבטר פלייס, מתוך הזדהות מוחלטת עם החזון, עם האנשים הנפלאים שהלכו איתי את הדרך המרתקת והחדשה הזאת, עוד ממש מהימים שהייתה חלום".

קצב המכירות נמוך מהתחזית בהרבה

חברת בטר פלייס, שהוקמה לפני כחמש שנים, השקיעה עד כה כ-460 מיליון דולר, שחלקם גויסו ממשקיעים אסטרטגים בחו"ל. החברה הקימה תשתית של עשרות תחנות החלפת סוללות ואלפי נקודות טעינה בישראל ובדנמרק ומכרה בישראל מתחילת השנה כ-450 מכוניות. בחודשים אוגוסט וספטמבר, שהם חודשי ההשקה הרשמית של המכונית לציבור, מכרה החברה כ-150 מכוניות בלבד שמתוכן 73 מכוניות החודש.

בראיון ל"גלובס" בערב ראש השנה העריך מנכ"ל בטר פלייס ישראל, משה קפלינסקי, כי החברה תמכור כ-5,000 מכוניות ב-12 החודשים הראשונים לפעילותה המלאה, אולם הקצב הנוכחי נמוך משמעותית מהתחזית. בדנמרק פועלת החברה להרחיב את רשת תחנות החלפת הסוללות ונקודות הטעינה שלה אולם עד כה לא נרשמו מכירות משמעותיות.

גייסה 751 מיליון דולר, שרפה חצי מיליארד

את שי אגסי, מנכ"ל בטר פלייס המודח, פגשנו לראשונה כשבא לשווק בפני מערכת "גלובס" את ה"בייבי" שלו, בטר פלייס, חברה שעדיין מנסה לגאול אותנו מאדי הבנזין ולנסות למכור לנו מכונית שבטריית ענק מותקנת תחתיה. אגסי, יזם די מוכשר וכריזמטי, דיבר ודיבר בשבחי המכונית החשמלית ומהפכת התחבורה הבאה שינסה להוביל, ואנחנו, לאחר שהקשבנו, שאלנו בעיקר שאלה אחת ויחידה: איך תעשה מזה כסף?

לא זכורה לנו התשובה של שי אגסי, אולי כיוון שלו עצמו היא לא הייתה ברורה. בטר פלייס, חמש שנים לאחר הקמתה, היא עדיין חברה שלא מצליחה לעשות כסף מחזון הקמת התשתית לשימוש במכוניות חשמליות, ובמקביל - גם לא מפסיקה לשרוף כסף, אולי בקצב מהיר יותר מזה של עליית מחירי הבנזין.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בטר פלייס ביצעה עד כה שלושה סבבי גיוסי הון, ובמסגרתם גייסה 751 מיליון דולר (בערך 3 מיליארד שקל) - הון שעדיין לא הפיק אפילו סנט אחד של רווח למי שפתח את ארנקו בפני החברה. החברה לישראל, שבבעלות עידן עופר, השקיעה מתוך סך זה 227 מיליון דולר (כמיליארד שקל), וכך הפכה בטר פלייס עבורה לפרה מושקעת אך לא כזו שנותנת חלב.

החברה לישראל, נזכיר, זו חברה שהפרוטה בכיסה, אך הצרות של החברות הבנות האחרות כמו צים ובזן, הפכו את בטר פלייס לכאב ראש לא קטן עבורה. ככל הנראה, הקש ששבר את גב הגמל של דירקטוריון ח"ל היה ההפסד הכבד שרשמה בטר פלייס במחצית הראשונה של השנה.

הפסד זה עמד על 132 מיליון דולר, וכך שרפה החברה הצעירה כחצי מיליארד דולר בתוך שלוש שנים וחצי.

הפסד רבעוני של 64.3 מיליון דולר

אחת הסיבות להפסדים הכבדים של בטר פלייס לאורך שנות פעילותה היא הריבית שהיא נאלצת לשלם לבעלי מניות הבכורה - אותם משקיעים שהשקיעו בחברה, ומקבלים ריבית על כל מניית בכורה שרכשו ממנה. ברבעון השני של השנה, לדוגמה, ההפסד התפעולי של החברה עמד על 47.5 מיליון דולר, אך תשלומי הריבית לעיל עמדו על 16.7 מיליון דולר, וכך (בשקלול הוצאות מימון יחסית שוליות), נוצר לחברה הפסד רבעוני של 64.3 מיליון דולר.

לפי תוצאות הרבעון השני של השנה, לחברת בטר פלייס יש בקופה רק 122.8 מיליון דולר, ובמאזן החברה כמעט ואין חוב פיננסי מלבד החוב שיש כלפי בעלי מניות הבכורה. במחצית הראשונה של השנה שרפה החברה 104.1 מיליון דולר, וזה כנראה אומר שקרב הרגע בו תזדקק בטר פלייס להזרמת הון נוספת.

המספרים של בטר פלייס
 המספרים של בטר פלייס