אולימפיה קרסה, נאנט בצרות, וכצנלסון עוזב עם הרבה כסף

עלות שכרו של מייסד ומנכ"ל נאנט המתפטר בשנים 2008-2011 הסתכמה בכ-20 מיליון שקל ■ אג"ח החברה נסחרות בתשואות זבל, והחברה האם אולימפיה נתונה כעת בפירוק

אוסקר כצנלסון לא מרוצה מתנאי העסקתו בחברת הנדל"ן המפסידה נאנט - "רק" 720 אלף אירו בשנה (3.6 מיליון שקל) - והיום הודיע מייסד החברה על התפטרותו לאחר שמונה שנים בתפקיד. בהודעת נאנט הבוקר לבורסה, נמסר כי "לטענת מר כצנלסון התגלעו חילוקי דעות בינו לבין בעלי השליטה (לדבריו), בעניינים הנוגעים לאופן ניהול עסקי החברה".

בעלי השליטה בנאנט הם חברת אולימפיה שייסד כצנלסון (הנמצאת כיום בפירוק), המחזיקה בכ-31% מהמניות, חברת לוינשטיין הנדסה (כ-21%) ומשקיע הונגרי בשם פרנץ קארל (כ-16%). בתחילת השנה מונה עו"ד רון בר-ניר למפרק חברת אולימפיה, ועו"ד רונן מטרי מונה לכונס הנכסים של חברת הנדל"ן הכושלת, שחובותיה למחזיקי האג"ח מסתכמים בכרבע מיליארד שקל.

תנאי העסקה מפליגים

נאנט פועלת בתחום הנדל"ן במרכז ובמזרח אירופה ורשומה כחברה הולנדית. בישראל הנפיקה אג"ח בלבד, שיתרתן היא כרבע מיליארד שקל והן נסחרות בתשואת זבל של עד 133%. הפעילות העיקרית של נאנט מתבצעת בפולין ומרוכזת תחת החברה הבת רוביג (Robyg SA). כצנלסון מכהן כיו"ר רוביג, אך לא הודיע על התפטרותו מתפקיד זה.

כצנלסון מכהן כמנכ"ל נאנט מאז אפריל 2005, ואת תפקידו יסיים במארס 2013. הוא נהנה לאורך השנים מתנאי העסקה מפליגים, ודאי ביחס לחברה שלאחרונה הוצמד לה תג מחיר של כ-18 מיליון אירו במסגרת מכירת מניות. חגיגת השכר של כצנלסון בנאנט הסתכמה בכ-20 מיליון שקל בשנים 2008-2011, בזמן שהחברה דיווחה על הפסדים עצומים.

החברה מפרנסת את המשפחה

לאחר קריסתה הרשמית של החברה האם, אולימפיה, בתחילת השנה, החליטו מפרקי החברה ונציגי שאר בעלי המניות להפחית את הוצאות השכר בקבוצה. לאחר פרסום תנאי העסקתו ב"גלובס", ויתר כצנלסון בחודש אפריל על זכויותיו לממש אופציות בחברת הנדל"ן המפסידה. האופציות אושרו לכצנלסון במארס 2010 ושווי ההטבה נקבע בזמנו בגובה של 749 אלף אירו.

בד בבד, אישר דירקטוריון נאנט תשלום דמי ניהול לאחיו של אוסקר, שמעון כצנלסון, לשעבר יו"ר מפעל הפיס, בסך 50 אלף אירו (רבע מיליון שקל) עבור חודשי פעילות ספורים. מלבד אחיו, עבדו באולימפיה במשך השנים מספר בני משפחה נוספים של אוסקר, בהם בתו נטאלי כצנלסון-גרוסגולד ששימשה כיועצת משפטית של אולימפיה, ובנו יניב שכיהן כדירקטור.

כצנלסון אולי ויתר על האופציות, אך לא על השורה התחתונה של עלות העסקתו. ב-2011 הוא גרף לכיסו שכר בעלות של 959 אלף אירו, והשנה שכרו אמור להסתכם בכ-720 אלף אירו. אלא שכצנלסון רצה להרוויח יותר. בעלי השליטה מצדם החליטו שאפשר למצוא מנכ"ל אחר בשכר נמוך יותר.

נאנט, הפעילה במדינות הונגריה, פולין, קרואטיה, רומניה ואוקראינה, סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של 2.3 מיליון אירו, בהמשך להפסד של 36 מיליון אירו בשנים 2009-2011.

אגב, רק אתמול דווח על הסדר חוב עם הבנקים אליו הגיעה חברת ישראלום, שנמנתה עם המשקיעים המרכזיים בקבוצת אולימפיה. באוגוסט 2007 רכשה ישראלום מחצית מגרעין השליטה באולימפיה תמורת 133 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה אז שווי שוק של 677 מיליון שקל. בהמשך רכשה ישראלום מניות נוספות, ובסך הכול השקיעה כ-170 מיליון שקל, סכום שנמחק במלואו.

תוצאות נאנט
 תוצאות נאנט