גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרגיש נוח בליגה של הגדולים

יניב ביטון | שחקן

ליניב ביטון היה תמיד חוש קומי מפותח. כשהיה בגן, נהג לעמוד על השולחן בבית ולחקות את הגננת; בבר המצווה כתב דרשה שכולה חיקויים של דמויות כמו אריק שרון, הבאבא בובה ויוסי סיאס, שיעצו לו כביכול איך לכתוב אותה. אבל כשהגיע לבית צבי הוא כיבה את החוש השישי שלו, כי לימדו אותם שם שבידור הוא נחות לעומת התיאטרון, ומי שרוצה להיות שחקן רציני צריך לזנוח את השטויות. רק בשנה ג' הבין שיש אפשרות לשלב בין הדרמטי לבידורי, וכשגרי בילו נתן לו את התפקיד הראשי ב"מותו של אנרכיסט מפוקפק", שדרש ממנו להחליף דמויות כל הזמן, הקריירה שלו השתנתה. "זה היה מאוד תיאטרון, אבל גם מאוד בידור", הוא אומר, ויש בטון הדיבור שלו עדינות מסוימת, שאינה מאפיינת קומיקאים וסטנדאפיסטים שהרצון להצחיק בכל מחיר מחספס אותם. "היה במחזה דיבור ישיר עם הקהל, שבירת הקיר הרביעי, והוא היה פוליטי, מה שדיבר אליי מאוד".

אתה מעורב פוליטית?

"גדלתי במעלה אדומים, שמעבר לקו הירוק, במשפחה חילונית, ימין-מרכז. בשנות ה-90 עברתי מהפך אישי שגרם לי לא לקבל את הנרטיבים שעליהם גדלתי כמובנים מאליהם, וכשנכנסתי לחזרות ל'פלונטר' בקאמרי ונכנסנו למעין סדנה של חצי שנה, שבה עשינו תחקיר וכתבנו יחד את המחזה, גיבשתי את הזהות הפוליטית שלי".

שהיא?

"יש כאלה שיכנו אותי שמאל סהרורי".

איך הגיבו בבית הימני שלך על המהפך?

"התרגלו. כולנו יצאנו שמאלנים".

אתה מרגיש צורך לטשטש את השיוך הפוליטי מטעמים של פרנסה?

"אני לא אניף דגלים, אבל אכתוב סטטוסים בפייסבוק. אני מודע למחיר שזה עלול לגבות, אבל מעדיף להיות שלם עם עצמי".

ודאי היית מעורב בחרם על ההופעות באריאל.

"ועברתי שיעור בעיתונות. התלבטתי אם לחתום, בגלל שהייתה בכך הסרת אחריות תל אביבית, כאילו הם הבעיה ולא שזו הבעיה של כולנו כמשלמי מסים. אני גם לא אוהב את הדמוניזציה שמתלווה לזה, הרי באתי ממעלה אדומים בעצמי. מצד שני, לא יכולתי שלא לחתום, כי הייתה פה הזדמנות לעורר דיון".

בעוד שלושה חודשים יש בחירות.

"ואני אהיה מחובר לגמרי".

עד כדי התפקדות?

"לא עשיתי את זה עד היום, כי יש בי משהו ילדותי של לשמור על העצמאות שלי, שאם מרצ לא יהיו לרוחי, אני אוכל לצאת נגדם".

בתיאטרון הקאמרי אתה דווקא שכיר.

"נכון, ועצמאי בטלוויזיה ובקולנוע. יש משהו בביטחון של להיות חלק מלהקה; זה מעניק לי יציבות לדעת שיש לי פנסיה ומשכורת גם בחודשים חלשים יותר. מצד שני, יש לי החירות לקבוע את המחיר שלי במשא ומתן בתחומים האחרים, והשילוב הזה מאוד מתאים לי כיום. כשאתה קבוע בתיאטרון, אתה לא מאבד את הצפון אם יש ירידה בטלוויזיה. המפגש ערב-ערב עם קהל, במאים ושחקנים, חישל, ביגר ושכלל את היכולות שלי. וכשאני עושה את הגיחות לבידור, אני בא ממקום בוגר. את יודעת שהיכולת להשמיע את הקול הבידורי שבי הגיעה רק שש שנים אחרי שהייתי בקאמרי?".

"הגדוד העברי" הייתה ההתנסות הבידורית הראשונה שלך מחוץ לבית צבי. ספר קצת עליה.

"התחברנו כמה אנשים שלמדו יחד בבית צבי, וכתבנו חומרים למופע בידורי סאטירי. מוריה זרחיה היא הבימאית והמנוע".

מי אחראי על הצד הכלכלי?

"כולנו, במין קואופרטיב. אם יש הצעות להופעה אנחנו מקבלים אותן יחד, ושלומי (טפיארו, שחקן בבית ליסין), שיודע להתמקח הכי טוב מכולנו, סוגר את המחיר. מהערב הראשון שלנו בצוותא, גיליתי סם חדש, צחוקים מסוג אחר שלא הכרתי, קריצה, מודעות. זה הדליק אותי בטירוף. החיקויים, הדמויות המוגזמות. מצד שני, לכולנו, כמי שהגיעו מהתיאטרון, יש גבולות של מה לא שוברים, של לשמור על הטקסט, דיוק, אבל גם שמפניה של שעה מאוחרת בלילה, פחות פורמלי וכיפי. יואב גרוס ראה אותי בגדוד העברי ולקח אותי ל'נבחרת ישראל', שהייתה בשבילי עוד נקודת ציון".

רק שהתוכנית שאמורה הייתה להיות סוג של תשובה ל"ארץ נהדרת" לא הצליחה להתרומם.

"לקראת סוף העונה היא הייתה מצוינת, אבל שודרה בערוץ 10 ולא הצליחה להביא את הרייטינג שהייתה יכולה לגרוף בערוץ 2. חששתי לפני הצעד הזה, אבל יואב אמר לי, תשכח מהפחדים, תן לי לקחת אותך כדי לזרוח בעולם הזה".

הוא הסוכן שלך?

"לא. פרי כפרי. כשנכנסתי לטלוויזיה אורו עיניי - גם כסף, גם זיהו אותי ברחוב, וגם בחירה אסטרטגית: כדי לקבל תפקידים של סטאר, אתה צריך להיות מסוגל להביא קהל. גיליתי עולם שקסם לי. אמנם קשה, אינטנסיבי, שדורש ממך לעבוד על דמות בסוף שבוע אחד ולהביא אותה לאולפן; להיות הצל של ארץ נהדרת, אבל כיף אדיר".

זה הפחית את המשיכה לתיאטרון?

"זה עשה פיצול אישיות. ביום אני בצילומים באווירה של שכונה, קומיקאי מהסוג של חיים ומוות, ומשם לוקח מונית כדי לעשות את 'המלט' בקאמרי. קהל אחר, קצב אחר. יש משהו בשגרת התיאטרון שמתאים לי, הנסיעות בוואנים שאנשים לא אוהבים, הלהקה, המשפחתיות".

אתה מעורב במשאים ומתנים על כסף?

"כן, אבל יש רגעים שבהם אני מודה לאלוהים שיש לי סוכנת שחוסכת ממני את הצדדים שפחות טובים אצלי. אילו הייתי צריך להשיג לך חוזה טוב יותר בעיתון, הייתי עושה את זה מעולה; אבל לעצמי - קשה לי. זה מביך אותי. קשים לי ההתמקחות, התמחור, אפילו שאני אומר לה, אל תרדי מהסכום הזה והזה".

ואיך אתה בניהול הכסף שלך?

"אני חושב שאני יודע לנהל אותו, אבל יש מקום לשיפור. אני זהיר, לא פזרן בצורה יוצאת דופן, חושב על העתיד ושם כסף בצד. היום אני בתקופה טובה ומחר יכולה לבוא תקופה אחרת. קשה לראות דברים בפרספקטיבה נכונה כשאתה בתוך העשייה, כי אתה עלול לשגות באשליות שזה נצחי. אני רץ למרחקים ארוכים, לא ספרינטים. כשאנשים אומרים לי, איך אתה לא בארץ נהדרת, זה לא מלחיץ אותי, כי אני מתכוון להיות בתחום גם בגיל 65".

אתה מתייעץ עם הסוכנת בענייני קריירה?

"איתה, עם הפסיכולוגית שלי, ועם אבי, בן הזוג שלי, שהוא הראשון שאיתו אני מתייעץ. זה נכון גם לתחושת החירות שלי. אני לא מוכן לשים את כל הביצים בסל אחד. גם בתחילת הדרך עשיתי הצגות ילדים במקביל לעבודה בתיאטרון. אני גם מלמד תולדות התיאטרון ב'מוזות', בית ספר תיכון לאמנויות של נוער שנשר ממערכת הלימודים. למדתי את הנושא לעומק, וזה השלים לי את הצד התיאורטי, שפחות ייחסו לו חשיבות בבית צבי".

היית מועמד פעמיים לפרס "השחקן המבטיח".

"מספיק להבטיח פעם אחת, לא? אז כבר צריך לקיים. תמיד הייתי ערני למקום שלי בתיאטרון כי היה לי ברור שקל להירדם. שמתי לב שהתפקידים שלי הולכים וגדלים, וזה פתח בפניי את העולם כלכלית - סכומים אחרים, סדר גודל אחר, הצעות גדולות. כשאני בא היום לאודישנים אני לא צריך להתחיל מאפס ולהציג את עצמי, אלא קוראים לי לשלב המאצ'ינג, שרוצים לראות אותי עובד עם שחקנים אחרים. עשיתי תפקידים ב'אלנבי', ב'נויורק', ב'הבורר'. האכזבה הגדולה הייתה ש'נבחרת ישראל' לא עלתה לעונה שנייה, כי אז היינו עפים".

ואז הגיעה "צחוק מהעבודה".

"זאת הייתה מחשבה של יואב גרוס לשלב אותי ואת יפית אסולין כדי לגעת בדמויות ובסאטירה, וזה היה נכון בשלב הזה שהשם שלי יישמע בטלוויזיה בשביל התוכנית הבאה".

אתה נשמע מאוד מחושב. הכסף חשוב לך?

"בטח. לקח לי זמן להודות בזה ולוותר על התפיסה הרומנטית שאמן חייב להיות רעב. אני לא מתבייש להגיד שאני רוצה שהכישרון שלי יתורגם לכסף, והשאיפה היא שיהיו גם כסף וגם נשמה".

אתה משחק כעת את פופר של חנוך לוין.

"חלום לשחק תפקיד ראשי בחנוך לוין, שבוחרים בך באופן מיוחד לתפקיד, ומי שבחר בך זה מוני מושונוב, שגדלתי עליו. אם זה היה קורה לפני ארבע-חמש שנים לא הייתי יודע מה לעשות עם זה. היום אני לוקח את התפקיד באחריות על הכתפיים, ומרגיש נוח בליגה של הגדולים".

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"