דעה: למה מיקרוסופט מרגיזה את המפרסמים הגדולים?

לא בישראל - באמריקה, לכבוד ובעקבות השקת הדפדפן החדש, "אקספלורר 10", פוצח איגוד המפרסמים האמריקאי בבכי, צעקות ותלונות ■ מקלקלים להם את יכולת החדירה לפרטיות כבררת המחדל ■ לא להאמין

IE / צלם: יחצ
IE / צלם: יחצ

מתברר כי מיקרוסופט החליטה להתקין במערכת הדפדפן החדשה את פונקציית "אל תעקוב אחרי!" כברירת מחדל - ולא להיפך, כבעבר. כלומר, לראשונה מזה שנים רבות נותנת ה'יצרנית הגדולה' העדפה לתחושת הפרטיות של הגולשים - ומאפשרת להם להחליט האם הם מעונייינים שיעקבו אחריהם (כלומר יאפשרו לשתול 'קוקיס') או לא - במקום לאינטרס של המפרסמים המעדיפים כמובן לחדור מתחת לעור שלנו ולהפוך את הפרטיות לאופציה שמעטים משתמשים בה. בגרסאות הקודמות של אקספלורר ברירת המחדל הייתה "עקוב אחרי!" ורק פעולה ישירה של הגולש/משתמש במחשב יכולה הייתה לנטרל אותה ולמנוע מעקב אחרי 'פרופיל הגלישה' שלו.

כתוצאה מכך, יכולות ה"סימון" וה"ריטרגטינג" (סימון גולשים באמצעות "עוגיות" דיגיטליות והכוונתם לאתרי המפרסמים מבלי שהם מודעים למניפולציה) מצטמצמות מאוד בחזית זו - שכן על פי הניסיון, מרבית הגולשים אינם משנים הגדרות שהן "ברירות מחדל" של הדפדפנים.

מה שנשמע ונראה כמו החלטה מאוד איכותית ואתית של הנהלת מיקרוסופט מרגיז עד מאוד את המפרסמים הגדולים בארה"ב. לדעתם - ההבדל הזה הוא כהבדל בין יום ולילה, בין הצלחה וכישלון של מסע פרסום. הם כבר התמכרו למעקב הקבוע והחדירה (החלקית, יש לציין) לפרטיות הגולש ולא מסוגלים לפעול אחרת.

הקוזאקים הנגזלים

הנהלת האיגוד שלחה מכתב חריף למנכ"ל מיקרוסופט (סטיב באלמר) ולבכירים נוספים בחברה ונצטט רק קטעים נבחרים:

"...ההחלטה תקטין באופן משמעותי את יעילות הפירסום של חברי האיגוד...ותזיק לצרכנים... תזיק לתחרות ותגרום נזק עצום להובלה של החדשנות האמריקאית בתחום כלכלת האינטרנט.."

ועוד קטע אבסורדי:

"כשהודיעה מייקרוסופט במאי על המדיניות הזו (שמירה חלקית על הפרטיות) נדהמנו... אנחנו, הרי פיתחנו כללי אתיקה ורגולציה עצמית יחד עם מייקרוסופט בכל הקשור לעקרונות הפרסום ההתנהגותי (שזה מעקב אחרי הגולש וזיהוי פרופיל הגלישה שלו)..."

על המכתב חתומים חברי ההנהלה של איגוד המפרסמים האמריקאי, מרביתם חברי הנהלה בכירים בחברות ענק דוגמת ג'נרל מוטורס, יוניליוור (כן, אלה שהעלו את מחירי המוצרים בישראל אחרונה), ענקי יצרני המזון על סוגיו השונים (הם מפרסמים באינטרנט... והרבה), בנק אוף אמריקה, אמריקן אקספרס, מוטורולה, ג'ונסון & ג'ונסון, טויוטה... ועוד, ועוד ועוד.

נכון שהאינטרנט שינה וממשיך לשנות את כל תפישת העולם של כולנו לגבי צנעת הפרט, במיוחד על רקע רצונם של הגולשים לקבל 'הכל' ו'חינם'. אך מכאן ועד לתגובה הקיצונית של המפרסמים בארה"ב, מחאתם על כך ששואלים את הגולשים האם הם מסכימים לוותר על חלק מפרטיותם כדי לאפשר לעסקים הגדולים 'להתעלק' עליהם... הדרך מאוד ארוכה. עכשיו נשארה רק השאלה, האם ומתי תיכנע מייקרוסופט ללחצים, שהרי לה עצמה אינטרסים עסקיים משותפים עם 'תאגיד אמריקה' - אינטרסים הרבה יותר ממוקדים ומשמעותיים בהשוואה לדחף ה'אתי' לשמור על חופש הבחירה של הגולשים בהגדרת מאפייני פרטיותם.

תיאוריית הקונספירציה

ואולי בכלל כל סיפור השינוי במדיניות הפרטיות הוא תוצאה של מחשבה לטווח ארוך, בו מיקרוסופט מעקרת חלק ניכר מיכולת חברות הטכנולוגיה האחרות לבצע 'ריטרגטינג' המבוסס על הדפדפן שלה (האוחז בכ-43% מהשוק בארה"ב). מהלך כזה מובן על רקע שאיפתה להיות כוח יותר משמעותי בשוק הפירסום באינטרנט - ולהתחרות ברשתות הפירסום והטכנולוגיה המזנבות בה בעוצמה רבה... בל נשכח כי למייקרוסופט אינטרסים מהותיים בתחומי החיפוש (בינג), הפירסום (MSN), הרשתות החבריות - ועוד לא מנינו את האתגרים הלא-קטנים הנצבים בפניה בתחומים המסורתיים שלה (מערכות ההפעלה ויישומי משרד, בעיקר), שנעשים יותר יותר ל'מעורבי פירסום' בהתייחס לתחרות.

צרו איתנו קשר *5988