וורן באפט מאמין בשוק הדיור; שילר טוען: יתאושש בעוד 50 שנה

אחד מיוצרי מדד קייס-שילר המודד את מחירי הבתים בארה"ב, אומנם סבור כי שוק הדיור יתאושש אך טוען באותה נשימה כי זה יקח זמן וכי בועת הדיור שהייתה ב-2006 היא חד-פעמית

רבים רואים בשוק הדיור האמריקני נקודת האור היחידה בכלכלה האמריקנית, בייחוד בשל העובדה שנתוני הדיור שפורסמו בשבועות האחרונים הצביעו על שיפור מתמיד. גם וורן באפט מאמין בשוק הדיור ואף הכריז כי החברה שבבעלותו, ברקשייר הת'אווי פתחה מספר פוזיציות שוריות עליו ואף תקים יחידת תיווך נדל"ן חדשה.

אולם,רוברט שילר, אחד מיוזמי מדד קייס-שילר הבוחן את מחירי הבתים בארה"ב, אמר כי הוא אינו סבור ששוק הדיור מתאושש בקצב מהיר וכי ההתאוששות המלאה בשוק הדיור עשויה להימשך עוד 50 שנה.

שילר, אומנם אמר בראיון ל-CNBC כי "קיימים סימנים חיוביים רבים לגבי שוק הדיור", אך באותה נשימה הוא הוסיף כי לא ברור אם ההתאוששות היא באמת מקיפה. שילר ציין באותו ראיון כי התחזית העתידית לגבי שוק הדיור האמריקני, ובייחוד לגבי הבתים החד-משפחתיים, הייתה "אופטימית במידה מתונה", לפני שפרצה סופת ההוריקן "סנדי", והצביעה על צמיחה של 3% ב-4 השנים הבאות.

"אם הצמיחה בשוק הדיור היא 3% לשנה, במונחים ריאלים זה אומר שהיא מאוזנת", אמר שילר, המוכר יותר כאחד מיוזמי מדד קייס-שילר הבוחן את השינוי במחירי הבתים ב-20 ערים מרכזיות בארה"ב.

מדד קייס-שילר הצביע על כך שבחודש אוגוסט מחירי הבתים עלו ב-0.9%, ובשיעור שנתי של 2%, לעומת 1% ב-2011. גם מדד הקבלנים של וולס פארגו וכן התחלות ואישורי הבנייה הצביעו על עלייה חדה ומתמשכת בנתונים.

שילר אמר בראיון, כי ככל שזה נראה כעת, סביר להניח ששוק הדיור יתאושש באופן מלא (כלומר יחזור למצב שבו הוא היה ב-2006), אך זה יקח זמן. "הוא יכול לחזור למצב שבו הוא היה אולי בעוד 50 שנה. אני חושב שבועת הנדל"ן הזו (ב-2006-2007) הייתה משהו חד-פעמי", אמר שילר והוסיף כי העתיד אינו ידוע משום שהשוק עשוי להיות יותר תנודתי.

בתוך כך, גורו ההשקעות וורן באפט הודיע כי הוא מאמין בשוק הדיור ולכן פותח פוזיציות שוריות נוספות. ברקשייר הת'אווי, חברת ההחזקות בשליטתו הודיעה כי היא מקימה יחידת נדל"ן שתציע שירותי תיווך והשקעות בתחום הדיור, באמצעות עשרות סוכנויות נדל"ן. יחידת הנדל"ן. היחידה החדשה תפעל תחת השם Berkshire Hathaway HomeServices.