ספקים: "שופרסל ומגה ירוויחו מיליונים על גב הלקוחות"

ספקים: שופרסל דורשת בונוס שנתי גדול יותר, ומגה מבטיחה להעלות את המחיר לצרכן בתנאי שהמחיר לרשת לא יעלה ב-3 החודשים הקרובים ■ שופרסל: "נספוג את רוב ההתייקרות" ■ מגה: "אנו פועלים לבלום את עליית המחירים"

רשתות השיווק הגדולות, שופרסל ומגה, מנצלות את עליית המחירים כדי לשפר את רווחיותן - כך טוענים היום (ה') ספקים בשוק. לדבריהם, בזמן ששופרסל הכריזה אמש כי היא מגלגלת את עליית המחיר של הספקים לצרכן - בפועל שופרסל מעלה את המחירים לצרכן בשיעור גבוה יותר מעליית המחיר לרשת, והפער מנוצל לשיפור הרווחיות של שופרסל. "כל רשתות השיווק יעשו לקראת סוף השנה הרבה כסף על עליית המחירים הזאת", אמר הספקים.

לדברי הספקים, שופרסל דרשה להגדיל את הבונוס השנתי המגיע לה מהספקים כתנאי לאישור עליות המחירים. בשיחות עם "גלובס" טוענים ספקים כי בצעד זה מבקשת שופרסל לגזור קופון על חשבון הצרכן. לשם המחשה נציין כי בזמן ששופרסל מעלה מחירו של מוצר ב-4% לצרכן, עליית המחיר בפועל לרשת מסתכמת ב-3% ואפילו פחות.

בכירים בענף טוענים כי ברגע ששופרסל הודיעה על עליית מחירים של 4%, נפתח הפתח לעליית מחירים באותו שיעור בכל הרשתות, ובפועל אין שקיפות כלפי הצרכן. "למה ששופרסל לא תילחם בספקים ותעלה את המחיר לצרכן רק ב-3%", שואל בכיר בענף.

יצוין כי שקיפות מצדן של שופרסל ומגה הייתה בהכרח מביאה לאישור עליית מחיר נמוכה יותר גם ברשתות האחרות.

ההסכמים בין הספקים לרשתות כוללים תשלום בונוס שנתי, שניתן לרשת בגין עמידה ביעדי מכירות. בפועל, תשלום הבונוס הוא חלק בלתי נפרד מהתנאים המסחריים בין הצדדים. הבונוס השנתי עומד על 2%-7% ממכירות כל יצרן.

מחזור המכירות השנתי של שופרסל עומד על 12 מיליארד שקל בשנה. עליות המחיר הן רוחביות, ויש להניח שהן נוגעות ל-60% מהמכר. לכן, בניכוי הרווח הגולמי ובהנחה שהבונוס יגדל רק ב-1%, המשמעות היא ששופרסל תגרוף רווח של 52 מיליון שקל בשנה כתוצאה מהגדלת הבונוס.

"ברור שהצרכן משלם את הבונוס", אומר אחד הספקים ל"גלובס", "שופרסל מנצלת את כוחה לרעה, כי היא יודעת שללא שופרסל לא תתקיים עליית מחירים. המשמעות היא הגדלת הכוח של שופרסל מול הרשתות".

אמש (ד') הודיעה שופרסל כי בכוונתה לבצע עליית מחירים בשיעור של כ-4%. שופרסל נימקה את עליית המחירים בדרישה הרוחבית של ספקים.

הניסיון לשפר את רווחיות הרשת על חשבון הצרכן אינו קיים רק בשופרסל. בזמן שברשת מגה טוענים כי הם נלחמים בעליות המחירים, ספקים מעידים כי הרשת מנהלת עמם משא-ומתן שבבסיסו היא מבקשת לשפר את הרווחיות שלה על חשבון הצרכן.

לדברי ספקים, במגה ביקשו "גרייס" של 3 חודשים, קרי, תקופה שבה הרשת תעלה את המחירים אך תמשיך לקנות את המוצרים מהספק במחיר הישן. "זה אותו סיפור של שופרסל, רק הדרך אחרת", אמר אחד הספקים.

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "כפי שהודענו אתמול, דרישות להעלאות מחירים התקבלו מהספקים, והן מגיעות לאחר חודשים רבים שבהם לא התבצעו העלאות מחירים חרף עליית מחירי התשומות (שכר עבודה, חשמל, דלק, ארנונה) ועליית חלק ממחירי חומרי הגלם.

"משהתקבלו דרישות להעלאות מחירים ממגוון ספקים רחב - אנו כרשת שיווק עשינו עד כה כל שביכולתנו כדי למנוע את עליות המחירים, וכפי שציינו, למרות גידול משמעותי במחירי התשומות, שופרסל תספוג את רוב הגידול במחירי התשומות שלה על מנת לצמצם את שיעור ההתייקרות לצרכן".

מרשת מגה נמסר: "מגה פעלה ופועלת ככל שביכולתה כדי לבלום ולדחות ככל שניתן את עליית מוצרי המזון. אנו מנהלים דו-שיח ישיר עם הספקים שלנו ודואגים לכך שיצרני המזון ינהגו באחראיות ולא יעלו מחירים בצורה גורפת".