האם משרדי הממשלה יקדמו אנרגיות מתחדשות לייצור חשמל?

הצעת ההחלטה צפויה לעלות לדיון בועדת השרים לאנרגיות מתחדשות שתתקיים באמצע חודש נובמבר ואשר נועדה לרתום את משרדי הממשלה הרלוונטיים

הצעת החלטה לקידום האנרגיות המתחדשות שגיבש משרד האנרגיה והמים והועברה היום להתייחסות משרדי הממשלה השונים. הצעת ההחלטה צפויה לעלות לדיון בועדת השרים לאנרגיות מתחדשות שתתקיים באמצע חודש נובמבר ואשר נועדה לרתום את משרדי הממשלה הרלוונטיים, על מנת לקדם את הנושא.

על פי הערכות המשרד, צפוי המשק לעמוד בשנת 2015 בכ-92% מיעד הביניים שנקבע בהחלטת הממשלה משנת 2009, זאת בעקבות הקמת מתקנים סולאריים נוספים.

על מנת לעמוד ביעד הסופי לשנת 2020, שעומד על ייצור חשמל של 10% מאנרגיות מתחדשות, משנה המשרד את תמהיל האנרגיות המתחדשות, באמצעות הסטת מכסות המיועדות לצורך ייצור חשמל מאנרגיית רוח למתקני ייצור חשמל מאנרגיית שמש. הממשלה הקצתה בשעות מכסה של 800 מגוואט למתקני ייצור חשמל ברוח למרות שבישראל אין כיום אפשרות חוקית להקים מתקנים בכאלה. במקביל גואה הביקוש להקמת מתקני ייצור חשמל סולאריים והשוק צמא למכסות נוספות בתחום זה.

כזכור, יעדי הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עודכנו במסגרת החלטת ממשלה מס' 4450 (חכ/176) מיום 29.01.2009, בה נקבע כי יעד הביניים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות יעמוד על 5% בשנת 2014 ויעד מנחה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בהיקף של 10% לשנת 2020.

בנוסף להסטת כ-300 מגוואט ממכסת מתקני הרוח למכסת המערכות הסולאריות כוללת הצעת המחליטים שתובא לאישור הממשלה הצעות בנושא קידום מתקני ייצור ברוח, רקידום אנרגיות מתחדשות באזורי יהודה ושומרון וקידום הסדרה שתאפשר צריכה עצמית של חשמל המיוצר מאנרגיות מתחדשות (מונה-נטו).

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל איתן פרנס אמר כי "אנו מברכים על היוזמה ועל הנחישות של השר עוזי לנדאו לקידום התחום בישראל ועל הירתמות רשות החשמל. מדובר בהחלטה היסטורית לתעשייה הסולארית בארץ ואנו קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו העומד בראש וועדת השרים לאנרגיות מתחדשות לפעול לאישורה".