גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מעריב": השמחה על העסקה עם בן-צבי הייתה מוקדמת

לראשונה מזה 64 שנה "מעריב" לא יצא הבוקר לאור, אך בשטף המידע התקשורתי חסרונו לא הורגש ■ אנשיו של בן-צבי מתחילים להבין את עומק הביצה הטובענית

1. העיתון "מעריב" לא הופץ הבוקר (ד'), אחד הבקרים הכי לא נכונים בעבור עיתון בממדיו לא להיות מופץ בו. בארצות-הברית נערכו הבחירות, הנשיא המכהן ברק אובמה זכה, ובנאום הניצחון שלו, שהועבר לישראל בלפחות 10 ערוצי תקשורת, הוא לא אמר מילה על "מעריב".

ב-7 בנובמבר 2012, היום שבו "מעריב" לא ראה אור לראשונה זה 64 שנה, צרכן המדיה הישראלי הועמס בכל-כך הרבה מידע, עד שחסרונו של "מעריב" כלל לא הורגש. כותרות אחרות דחקו את אי-נוכחותו ההיסטורית מסדר היום. בבתי-הקפה הסתפקו ב"הארץ", בצמתים נחשפו ל"ישראל היום", ובמשרדים איש לא ניסה לרפרש את nrg, בעוד שבוואלה, ynet וב-mako שעטו מערכות חדשות מרשימות בהיערכותן.

2. אתמול (ג') אחר-הצהריים, הכתב הוותיק של "מעריב" בדרום, אורי בינדר, עוד הכתיב ממחברתו ידיעות מכנס אילת לעיתונות. נאום של יאיר לפיד, אחריו נאום של שר התקשורת משה כחלון, כנראה עוד אירועים מגזרתו. כשביקש להכתיב אייטם אחרון סמוך לשעה 22:00 בלילה, אמרה לו נירה הקלדנית שהוועד הורה להפסיק את העבודה ושאין מחר עיתון. כמוהו הופתעו עיתונאים אחרים.

להחלטה הזו קדמו שעות ארוכות של דיונים בין אנשי הוועד לבין אנשיו של שלמה בן-צבי, מי שאמור להיות רשמית מו"ל "מעריב" מרגע שיעביר תשלום ראשון בסוף השבוע הנוכחי. בסביבתו כבר יש מי שאמר אתמול שזה עשוי לא לקרות.

נקודת המחלוקת בין הצדדים נעה סביב 80 עובדי מחלקות הספורט, הכלכלה, מוסף "סופשבוע" של "מעריב" ואתר האינטרנט nrg. עד לשלב זה, למרות שהם כבר בשלב תוספת הזמן, אנשי בן-צבי לא החליטו סופית מה לעשות עם המחלקות האלה. האם להוציא אותם למיקור חוץ - את הספורט לערוץ הספורט, את הכלכלה אולי ל"גלובס", או שמא להשאיר מערכת "קטנה וחכמה" שתספק את המידע הבסיסי ביותר.

בשני המקרים זו החלטה לא פשוטה. "ספורט מעריב" הוא מוסד עיתונאי חשוב בעיתונות העברית, הוא גם בית גידול מצוין לעיתונאים ולעורכים בכירים. "עסקים" הוא נכס אסטרטגי. ועדיין, לבן-צבי יעלה הרבה מאוד כסף להשאיר את שניהם המתכונתם הנוכחית.

לכן, אנשיו של הבוס החדש רוצים להחזיק את 80 העובדים הלאה לתקופה נוספת, שבמהלכה יתברר להם מה ייעשה במחלקותיהם. אלא שהם לא רוצים להשאירם באותם התנאים שאותם התחייבו לתת במסגרת ההסכם הקיבוצי עם ועד העובדים ל-350 עובדים לפחות שייקלטו. הם לא רוצים אותם לשנה וחצי, אלא רק לחודש-חודשיים.

הוועד לא מסכים. הוא דורש לחתום הסכמים חדשים באשר לעובדי 4 המחלקות האלה, או לקלוט אותם בדיוק כמו את 350 העובדים שיישארו. בן-צבי לא הסכים, והעובדים פתחו בשביתה. שני הצדדים רואים בכך הפרה של ההסכם הקיבוצי.

3. ההכרזה על השביתה לא קשורה בהכרח למה שקרה אתמול ב"מעריב", אלא במה שקרה בלילה שבו נחתם ההסכם הקיבוצי. בן-צבי התחייב מול הנאמן לקלוט 330 עובדים לשנה וחצי, וועד העובדים לא היה מוכן. זה לא הספיק לו. הוא אסף את העובדים ואמר להם: "הולכים לשביתה".

אלא שאז נתגלעו סדקים ראשונים בין העובדים של "מעריב" לנציגיהם בדיונים. העובדים, בעיקר הבכירים שהרגישו שבן-צבי יקלוט אותם בחיבוק חם, התנגדו להשבתה. הם אמרו שזה נשק יום הדין, ואין לשחררו.

הוועד הותקף בדסק החדשות. שאלו למה הם החליטו בן-צבי ולא אלי עזור, למרות שהם לא באמת החליטו, אלא הנאמן שלמה נס. מאחורי גבם אמרו עליהם שהם לא נבחרו, שהם רדיקליים ובוסריים.

הוחלט ברוב קולות לפנות לדיונים מול ההנהלה ולהדפיס עמוד ראשון לבן כמחאה. שעתיים אחרי ההורדה כבר נחתם הסכם לקליטת 20 עובדים נוספים ולהידברות של חצי שנה להרחבת ההסכם.

השבוע, כשהחלו הפיטורים ההמוניים, מהם של 600 שלא ייקלטו בחזרה ב"מעריב", הסדק בין העובדים לוועד החריף. עכשיו כבר הם נשאלים למה לא הייתה שביתה ואיך הם נתנו לזה לקרות. הזכירו להם שהם לא נבחרו, ואין להם לגיטימציה.

עכשיו, כשברור שגם בכירים כאלה ואחרים שקיוו להישאר אורזים ארגזים, האווירה מתלהטת. עכשיו הוועד כבר לא היה צריך להעמיד את השביתה להצבעה, תמיכת העובדים הייתה אוטומטית.

ועם זאת, הלגיטימציה של ועד העובדים רחוקה מלהיות שלמה. בימים האחרונים החלה להתארגן עצומה של עובדים, שקוראת לבטל לחלוטין את ההסכם של הנאמן מול שלמה בן-צבי ולהעביר את "מעריב" לאלי עזור. העובדים שחותמים על העצומה טוענים כי בן-צבי פוגע ברוח "מעריב" בכך שהוא הולך ומאחד תכנים פוליטיים, בעיקר עם "מקור ראשון".

מי שאמר ל"גלובס" כי אם תגיע לידיו עצומה כזאת הוא יחתום עליה בחפץ-לב, הוא בן כספית. כספית כבר התבטא מעל גבי העיתון עצמו והביע תמיכה בהעברת "מעריב" לעזור. חותמי העצומה שטוענים כי הוועד חתם על ההסכם מול בן-צבי ללא אישור העובדים, מאמינים כי עזור ישמור על "מעריב" כפי שהוא ואף ימנה אדם משלהם לעורכו.

4. יש להבהיר, יוסי בר-מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב, הפריז בציוריותו. בן-צבי לא מבצע טבח, והוא למעשה לא מפטר איש. לאור העובדה שמשליטת אי.די.בי עברה "מעריב" לנאמן ומשם היא אמורה לעבור לבן-צבי, אמורים כל העובדים להיות מפוטרים. בן-צבי קולט אותם בחזרה.

למרות שברור שצביונו החדש של "מעריב" עומד להיות ימני יותר ולאומי יותר, הוא לא בורר את האנשים על רקע פוליטי. את אחד מעורכי החדשות, עומר ברק, הוא רצה להשאיר, אבל להציב לצדו את ישי הולנדר, שככל הנראה יגיע לעיתון. את יואב ריבק הוא רצה להשאיר אחראי על תחום הדיגיטל. שי גולדן התבקש להישאר לכתוב.

אנשיו של בן-צבי, אלעד טנא שיהיה סגן עורך "מקור ראשון" ואודי רגוניס, מתחילים להבין את הביצה הטובענית שבתוכה דרכו. פתאום הנתונים המספריים קיבלו נפח אנושי, ערכי. הם רואים עד כמה קשה להביט על עיתון כעל שורה תחתונה עסקית ומבינים שהוא גם מכלול של היסטוריה, אמוציות וצרכים אישיים. הם גם רואים מציאות של עסק שהתנהל רע הרבה שנים, ניפוח במקומות מסוימים, דלות במקומות אחרים. הם מוצאים ספקים שלא רוצים לעבוד עם "מעריב", שאין להם אמון בו או בבעל הבית החדש.

הרי זו השיטה שנהוגה שנים בכל הקשור בתפוח האדמה הלוהט הזה, ולא מן הנמנע כי ד"ר שלמה נס, הנאמן, הבין זאת גם הפעם - מהר מהר להעביר את זה הלאה, למכור בזריזות, לגלות רק חלק מהנתונים. כך קנה זקי רכיב ונבהל, כך נפל גם נוחי דנקנר הגדול. ככל שהעמיקו הם ראו את גודל הבור.

בן-צבי לקח על עצמו משימה קשה, שכוללת גם תמיכה בבית דפוס לחמש שנים וגם התמודדות ראשונה מסוגה מול ועד עובדים. הוא צריך לגמור את העבודה בקצב בלתי אפשרי - עד סוף השבוע.

יש מי שכבר מחכים לנפילתו בפינה. כרגע אין עיתון. ברוך הבא מר בן-צבי ל"מעריב".

המספרים של מעריב

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל