סמארט-אפ - גלובס בנק הפועלים
 
לכתבה הקודמתעל מימון ונחישות / אמיר אביב לכתבה הבאהקדאבו - להיות מיוחד במחיר שווה לכולם

נושאים הקשורים לכתבה

ברוד מיינד (בי.אם.טוק) - מסדרים את האינטרנט כמו דף גמרא

"מתקיים דיון פתוח, אבל במקום לקפוץ מנושא לנושא - מעמיקים. מתפרסים על המון תחומים אבל תמיד לעומק העניין באותו עניין. במילים אחרות, לא גולשים, אלא צוללים"

09/11/2012, 12:06
גלי וינרב
בי אם טוק בנצי שפטן / צילום: עינת לברון
בי אם טוק בנצי שפטן / צילום: עינת לברון

ברוד מיינד (בי. אם . טוק בע"מ)

מייסדים: צבי ליפשיץ, בנצי שיפטן

המוצר: סרגל כלים לניתוח ופילוח תוכן באינטרנט

היקף הגיוס עד כה: 1.9 מיליון שקל

צבי ליפשיץ לא אוהב "לגלוש" באינטרנט. "אני בחור ישיבת הסדר בעברי, ואני רגיל לדרך הלימוד המקובלת בעם היהודי כבר 2,000 שנה. גלישה באינטרנט היא 'תפיסת גלים'. בין גל לגל מבלים הרבה 'מתחת למים' - המון זבל ומעט תוכן".

- ומה בגמרא?

"גם כאן מתקיים דיון פתוח, לא מסודר כמו ספר לימוד אקדמי, אבל במקום לקפוץ מנושא לנושא - מעמיקים. מתחילים נושא, מישהו מביא טיעון מכאן, אחר מביא טיעון משם. מתפרסים על המון תחומים אבל תמיד לעומק העניין באותו עניין. במילים אחרות, לא גולשים, אלא צוללים".

ויש עוד תכונה לגמרא שראוי לאמץ אותה גם באינטרנט. "ההיררכיה בגמרא היא דמוקרטית. הסמכות נובעת מכוח העם. המפרשים שהעם קיבל הם אלה שנכנסו".

ליפשיץ בנה אלגוריתם שתפקידו לעשות סדר וארגון בתכנים באינטרנט. לא באמצעות מילות מפתח, כמו גוגל, אלא באמצעות אסוציאציות אנושיות, כמו בגמרא.

- איך זה עובד?

"יש לנו שתי אפליקציות: אחת היא מעין סרגל כלים, שתוך קריאת הכתבה הזאת, למשל, מסוגלת להציג בצד כתבות מהעיתון הזה או מאחרים, טוקבקים ודיונים קשורים בפורומים וברשתות חברתיות, אנשים מהרשת החברתית שלך שקשורים לכתבה או לנושא, והכל מאורגן לפי מידת הרלוונטיות והעניין. אפשר לראות בזמן אמת, למשל, את התגובות הרלוונטיות ביותר בנושא ברחבי הפייסבוק. יישום נוסף של הטכנולוגיה שלנו הוא בתחום ארגון הדיונים ברשת. בנינו מערכת המאחדת בין דיונים ברחבי הרשת ומארגנת אותם מחדש על פי הרלוונטיות והעניין של כל פוסט".

ליפשיץ מציין כי האפליקציות אינן מסתמכות בלעדית על ניתוח סמנטי. "פיתחנו טכנולוגיה המבוססת על פטנט שרשמנו שכותרתו 'בניית בסיס נתונים קוגניטיבי בעזרת מעקב אחרי התנהגות משתמשים'. אנחנו מתחילים עם ניתוח סמנטי ראשוני, והיתר נעשה על בסיס ניתוח התנהגות הגולשים. אנחנו יודעים על איזה טוקבק השתהו ומאיזה ברחו, ובאלה תכנים יש אסוציאציות חזקות יותר או חלשות יותר". האלגוריתם עצמו מוכן והחברה מחפשת מימון כדי לבנות את חוות השרתים שלה, ולהשקיע במיחשוב כדי שהאלגוריתם יעבוד בזמן סביר עם כמות אדירה של נתונים.

ליפשיץ, נציין, היה סטארט-אפיסט עוד לפני שהומצא המושג. "התחלתי כילד על מחשב מיינפריים. בניתי מערכות שנמכרו באלפי דולרים לעותק והייתי חבר בוועדת MPEG לתקינה של מדיה דיגיטלית. בנוסף, הובלתי קבוצה שפיתחה חלק מסטנדרט ה-MPEG4 והייתי חבר בצוות ההקמה של חברה שהייתה מחלוצות ה-Voice over IP, אבל כשהגיעו הגדולים נזרקנו החוצה. אני מקווה שהפעם אנחנו הולכים אל ההצלחה הגדולה".

עו"ד בנצי שיפטן עבד לפני שנים רבות עם מערכת חשבות השכר שפיתח ליפשיץ, וכבר אז, לדבריו, זיהה אותו כגאון. "כששוב נפגשנו במקרה, הוא כבר היה עם רזומה ארוך בתחום ההיי-טק, והוא הציע לי רעיון חדש". הצלע השלישית בחבורה הוא אהוד שפיגל, שמכיר את ליפשיץ מימי MPEG העליזים. הוא היה הראשון ששמע ממנו על רעיונותיו, זיהה את הפוטנציאל הטמון בהם, קישר בין השותפים ודרבן אותם לעבוד יחד.

- מי השקיע בחברה?

"חסכנו מפינו ומפי ילדינו. עוד לא הייתה השקעה חיצונית, אבל ברגע שתהיה השקעה - תוך כמה חודשים יהיה מוצר שעובד".

- מה החלום שלך לחברה?

"השמים הם הגבול. יש לזה פוטנציאל פייסבוקי אם יטופל כמו שצריך. אני חושב שזה מוצר שעוד ישאלו 'איך חיינו בלעדיו'".

- ואז?

"אז אוכל לפרוש מההיי-טק ולחזור ללמוד תורה בישיבה".

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>