חייבים במלכודת

מפולת כלכלית בעסק כמעט ולעולם אינה מגיחה לפתע. בעל עסק יכול וחייב להיות קשוב לאותות המקדימים ומבשרים על בואה של מפולת שכזו

11/11/2012, 11:58
Cisco בפייבוק
מוטי וחדי / צלם: יחצ

מנתונים שקיימה חברת BDI עולה כי: כ-12% מהחברות במשק - בסכנת קריסה. מפולת כלכלית בעסק כמעט ולעולם אינה מגיחה לפתע. בעל עסק יכול וחייב להיות קשוב לאותות המקדימים ומבשרים על בואה של מפולת שכזו. איתור אותן אותות בזמן וטיפול נכון ובזמן יכול להציל את העסק ואף להביא להבראתו.

לא יהיה מיותר לציין שאף פעם לא מוקדם מדי לבצע תכנון נכון של העסק ובכל עת להיות עם האצבע על הדופק. בעל עסק חייב לדעת בכל זמן נתון מהן ההכנסות וההוצאות הצפויות לעסק, מהן העלויות הקבועות של אחזקת ותחזוקת העסק ומהן העתודות הכלכליות העומדות לרשותו.

ולמרות הכל, עדיין יכול והמציאות תטפח על פניו של בעל העסק ותעמידו על סף מפולת כלכלית. במקרים כאלו ישנן מספר פעולות "חירום" בהן כדאי לנקוט על מנת לנסות ולעצור את ההתדרדרות.

להלן עצות על קצה המזלג איך לא להכנס לסחרור ולמלתעות הנושים :

המנעו מצ'קים חוזרים

חשוב מאוד להימנע מהמחאות חוזרות שכן זה משפיע על דירוג האשראי ואף יכול להביא לכדי הגבלת חשבון הבנק מביצוע פעולות, משיכת כספים, ביטול כרטיסי אשראי וכו' ועד כדי הכרזת בעל החשבון כחייב מוגבל חמור לפי חוק שיקים ללא כיסוי - המשמעות היא כי בעל החשבון לא יוכל לקבל עוד אשראי ולפעול באף בנק ובאף חשבון ופרטיו יופיעו ברשימת החייבים המוגבלים (ראו אתר בנק ישראל).

לכן, במידה והחשבון לקראת חריגה ממסגרת האשראי, אשר תביא לחילול המחאות שנמשכו- מומלץ לפנות לבנק על מנת לקבל אישור לחריגה, אפילו באופן זמני.

אם לא ניתן לחרוג ממסגרת האשראי, או להרחיבה, אז כדאי לבחון אפשרות למימון ע"י הלוואות קצרות מועד או אפילו הכנסת שותף מממן לעסק.

יידעו את הספקים

כאשר העסק נקלע למצוקה תזרימית ואין מנוס מחילול ההמחאות שנמשכו לספקים - מומלץ להודיע מראש לספקים שכרגע נוצרה בעיה זמנית וכי הוא מתבקש להמתין עם הפקדת ההמחאה. הספקים, לרוב, יעדיפו לתת לעסק מעט אשראי ולדחות התשלום מתוך ראיה לטווח ארוך - דחייה קצרה בתשלום תמורת שימור הלקוח.

באופן דומה אפשר וכדאי לפנות לבנק ולנסות לקבל פריסת החזר חובות לתקופה של מספר שנים. מהלך זה יכול בבת אחת להפיח מחדש חיים בעסק; ולכן כדאי לבחון את האפשרות גם אם היא כרוכה במתן בטחונות לבנק.

קבלו יעוץ משפטי מבעוד מועד

אם למרות הכל לא צלח הניסיון למנוע את כדור השלג הזה והעסק נקלע לחובות, הספקים נושפים בעורפו והבנקים סגרו את הברז - מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מתאים על מנת לבחון האפשרויות העומדות בפני העסק, לתכנן את המשך הדרך ולראות כיצד כדאי ואפשר להתמודד עם הבאות.

חשוב - לעולם, אבל לעולם, לא להזניח פניות של נושים, התראות או הודעות על הליכים משפטיים:

גם אם קיבלתם מכתב התראה מעו"ד, עדיין יש עם מי לדבר ועדיף לנסות ולהגיע להסכם לפני פניה לערכאות משפטיות, שכן שם יחולו עלויות נוספות, הצמדות וריביות אשר יביאו להגדלת קרן החוב באופן משמעותי.

קיבלתם הודעה על תביעה שהוגשה או תיק הוצל"פ שנפתח - בשום אופן לא להזניח. לפעול מיידית, בליווי משפטי מתאים, על מנת למנוע מהחובות לתפוח. בחלק מהמקרים יתכן ואפילו ישנן טענות טובות מדוע לא לשם חוב מסויים או חלק ממנו - במקרים אלו ליווי משפטי מקצועי הוא הכרחי ויכול להביא לחסכון אדיר ומחיקת חובות.

נסו להגיע להסדרי חוב

גם אם הזנחתם את תיקי הוצל"פ ו/או תביעות שהוגשו נגדכם, עדיין לא מאוחר לנסות ולהגיע להסדרי חוב - בלא מעט מקרים ניתן אפילו להתאושש ולעמוד חזרה על הרגליים. עם קבלת ייעוץ משפטי נכון, אפשר לתכנן החזר החובות בצורה נכונה אשר תאפשר קיום העסק לצד החזר החובות.

בלית ברירה פנו להליך של פשיטת רגל

במקרים קיצוניים בהם נקלעתם לחובות רבים אשר גדולים ממידותיכם ואינכם יכולים לפרוע אותם בטווח השנים הקרובות - אפשר וכדאי לשקול פניה להליך של פשיטת רגל (במקרה של עוסק מורשה). על אף הסטיגמה סביב הכותרת של "פושט רגל" הרי שבניגוד לתשלומים אינסופיים בתיקי הוצל"פ, פושט רגל יקבל הפטר מחובותיו בסופו של יום, גם אם אין ביכולתו לפרוע מלוא חובותיו, או אף את רובם.

חשוב להבהיר כי הליכי פשיטת רגל נועדו למי שנקלעו לחובות בתום לב ולא ל"חייבים מקצועיים" המבקשים להיפטר מהנושים שלהם.

עו"ד מרדכי וחדי, בעל משרד עורכי דין המתמחה בדיני אכיפת חיובים וחדלות פירעון

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם