הבורסה סגרה יום תנודתי בירידות; סלקום עלתה ב-2%

בכירים באוצר דואגים מהשפעת "עמוד ענן" על הצמיחה במשק ועל הגירעון הממשלתי; שטייניץ סבור כי כלכלת ישראל תצלח את המשבר

המדדים המובילים בבורסה סגרו היום (ג') בירידות קלות, על רקע המגמה המעורבת בבורסות אירופה, לאחר הנעילה החיובית בוול סטריט אמש. ברקע נמצא כמובן גם מבצע "עמוד ענן" של צה"ל בעזה, שנכנס היום ליומו השביעי. מחזור המסחר הסתכם בכ-828 מיליון שקל.

צה"ל ממשיך בינתיים להיערך להרחבת המבצע הצבאי בעזה, ובמקביל דיווחים בתקשורת הערבית טוענים כי הושגו הסכמות עקרוניות על הפסקת אש בין ישראל לחמאס, אך ישנה מחלוקת על נקודות ההסכם. שרי התשיעייה קיימו דיון לילי בנושא אך לא נמסרה הודעה אם התקבלה החלטה. לפי גורמים בירושלים, אם עד מחר בערב לא יושג הסכם, הכניסה הקרקעית של צה"ל לעזה תתממש. בתוך כך, מזכ"ל האום באן קי מון הגיע היום לארץ לאחר שהיה אתמול בקהיר וינסה לקרב את הצדדים לחתימה על הפסקת הלחימה.

לראשונה מיום שישי - אזעקה בירושלים. רקטה נפלה בשטח פתוח במרחב ירושלים, מחוץ לעיר - לא נגרם נזק ואין נפגעים. זאת, בעוד מבצע "עמוד ענן" של צה"ל בעזה נכנס היום ליומו השביעי, כשברקע נמשכים המגעים להפסקת אש עם חמאס. בסביבות השעה 14:15 נשמעה אזעקה בירושלים; הטיל נפל בשטח פתוח באזור בית לחם. קודם לכן נורו מטחים כבדים לעבר ישובי הדרום. קצין מילואים נפצע בינוני מפגיעת רקטה באחד מיישובי עוטף עזה במועצה האזורית אשכול שבדרום. לאחר הפיצוץ פגע רסיס בחזהו והוא פונה במסוק לבית-החולים סורוקה בבאר-שבע. הבוקר נפתח במטח של כ-30 רקטות לעבר העיר, 11 מהן יורטו על-ידי מערכת "כיפת ברזל", אך 3 מהן נפלו בשטח בנויים וגרמו לנזק לבית ולאוטובוס.

באירופה, סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הורידה את דירוג האשראי המושלם של צרפת בדרגה אחת, מרמה של "AAA" לרמה של "Aa1". תחזית הדירוג נותרה "שלילית". "תחזית הצמיחה ארוכת-הטווח של צרפת מושפעת לשלילה ממספר אתגרים מבניים, כולל אובדן מתמשך והדרגתי של כושר התחרותיות ואי גמישות בשוקי העבודה, המוצרים והשירותים שלה", נכתב בסקירת מודי'ס.

ההשפעה של "עמוד ענן" על המשק הישראלי

בכיר במשרד האוצר אמר אתמול ל"גלובס", כי "אם מבצע עמוד ענן יגיע לסיומו ביום-יומיים הקרובים, יהיה אפשר להתמודד עם ההשלכות הכלכליות והתקציביות שלו. נקודת המפנה מבחינה כלכלית תהיה כניסה קרקעית לעזה - זו תהיה כבר אופרה אחרת".

במשרד דואגים מההשפעה של המבצע על הצמיחה במשק ועל הגירעון הממשלתי. הבכירים הזהירו כי בטווח הקצר זה יגרום נזק לתוצר ולצמיחה - ישפיע על כוח היצור של המשק, ישפיע לרעה על הביקושים והצריכה הפרטית ועוד - אך לא צפוי להביא להורדת דירוג לישראל.

מנגד, שר האוצר יובל שטייניץ, ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא סבורים כי למבצע תהיה השפעה מכרעת ושלילית על הכלכלה הישראלית. השניים נפגשו אתמול לדון בהשפעות המבצע והסכימו כי לעת עתה נראה שהשווקים מתפקדים כראוי.

"המשקיעים הזרים והמקומיים מכירים ביכולתו של המשק הישראלי לצלוח משברים ביטחוניים בהיקפים שונים ללא נזקים משמעותיים. הניסיון מאירועים דומים בעבר מראה שהמשק חוזר לפעילות מלאה ואף מפצה, בטווח הזמן הבינוני, על נזקים שנגרמו בטווח הקצר מאירועים אלה". לדברי שטייניץ, "המשק הישראלי הוכיח בגרות ויציבות במשברים ביטחוניים קודמים. אני משוכנע כי הכלכלה תצלח גם את המשבר הנוכחי", אמר שטייניץ.

בן דב שוב מנסה למכור אג"ח למוסדיים

החברה לישראל השלימה את השלב הראשון בהשקעה בהיקף 100 מיליון דולר (חלק החברה בהשקעה הוא 67 מיליון דולר) ביצרנית המכונית החשמלית המקרטעת בטר פלייס. החברה הזרימה אתמול כ-33 מיליון דולר לבטר פלייס.

בעליות חדות בלטו היום סלקום , איזיצ'יפ וגזית גלוב.

חברת סקיילקס בוחנת ביצוע הנפקה פרטית של אג"ח למשקיעים מוסדיים, שיהיו מובטחות במניות פרטנר ו/או במניות של חברת האינטרנט תפוז. לפי הדיווח, מתכננת סקיילקס הנפקה בהיקף של עד 500 מיליון שקל בשלבים ובגין כל 50 שקל ערך נקוב ניתן יהיה לקבל מניית פרטנר אחת (ללא התאמת דיבידנד).

אלקטרה מוצרי צריכה רשמה ברבעון השלישי צמיחה של 20% בהכנסות ל-712 מיליון שקל, והרווח הגולמי זינק ב-40% ל-205 מיליון שקל. הרווח הנקי נשחק ב-8% ל-16 מיליון שקל וב-35% ב-9 החודשים הראשונים של השנה ל-33 מיליון שקל. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-32 מיליון שקל, המתווסף לדיבידנד בהיקף של כ-30 מיליון שקל שחולק בתחילת השנה.‏

קומפיוג'ן ממשיכה להיסחר על רקע קבלת השקעה של עד 15 מיליון דולר בחברה הבת קדם ביוסיינס (Keddem Bioscience). ההשקעה התקבלה מקרן השקעה אמריקנית, ובעקבותיה תהפוך הקרן לבעלת המניות הגדולה בקדם.