גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפתרון השקט והזול של נאס"א שיפתור את פקקי התנועה

זה חרישי, מהיר וזול, פותר בעיות תחבורה ופיתחו את זה בנאס"א - רשת קרונות עילית להסעת אנשים בעיר ■ אז נכון שהרעיון טרם יושם בשום מקום ונתוני היזם נשמעים קצת טובים מדי, אבל בואו נחלום לרגע

אל המיזמים העדכניים בתחום האנרגיה המתחדשת שיוצגו השבוע בכנס אילת-אילות יצטרף השנה לראשונה גם מיזם תחבורתי, שהנתונים שנמסרים בנוגע אליו בשלב זה עושים רושם שהם טובים מכדי להיות אמיתיים. השם הוא Skytran (רכבת שמיימית, אם תרצו) ומאחוריו מסתתר פרויקט שאפתני למדי.

לפי החזון שמציגים מנהלי המיזם, יוכלו תושבי תל אביב לעלות במעלית לגובה שלושה מטרים, כלומר כמה מטרים מעל למפלס הרחוב, ולהתחבר שם לרשת מסילות שתיבנה על גבי עמודים.

במחיר כרטיס של שישה שקלים הם יתיישבו בקרון דו-מושבי אשר יסיע אותם לכל נקודה שבה יחפצו על גבי הרשת. הקרון ינוע חרש באמצעות מנוע חשמלי עם עילוי מגנטי, כמה מטרים מעל מפלס הרחוב.

רכבת האוויר הזו מבוססת על טכנולוגיה שפותחה במעבדות נאס"א, וקבוצת המהנדסים שהקימה את חברת Skytran, הם כולם בוגרי הארגון היוקרתי הזה.

מנכ"ל Skytran ג'רי סנדרס בדק בשבועות האחרונים באזור גוש דן אתרים שמתאימים להפעלה ניסיונית של המערכת.

בין האתרים שנבחנו: מסלול באורך שני קילומטרים ממרכז עתידים בצפון-מזרח העיר לנמל תל אביב דרך תחנת הרכבת בארלוזורוב, ומסלול קצר יותר בפארק אריאל שרון מחניון המכוניות ועד לפסגת גבעת הזבל.

מסלול אפשרי שלישי נבדק צפונה משם, בנתניה, אורכו שלושה קילומטרים והוא אמור לחבר בין החלק המערבי והמזרחי של העיר במסילה שתעבור מעל לכביש החוף.

סנדרס טוען כי ניתן להקים את המערכת בעלויות נמוכות בעשרות אחוזים מאלה של רכבת קלה או רכבת תחתית ובמהירות שמתכנני הרכבות הקרקעיות יכולים אולי רק לחלום עליה.

זול מרכבת קלה

"אנחנו יכולים להקים קילומטר של מערכת ב-6 מיליון דולר לעומת מחיר ממוצע של 180 מיליון דולר - מחירה של הרכבת הקלה בירושלים. רכבת תחתית זה כבר מיליארדים", אומר סנדרס. להערכתו ניתן להקים את המערכת בתוך 18 חודשים בלבד מרגע קבלת האור הירוק.

- איך זה זול כל כך?

זו מערכת מודולרית, ממש כמו לגו. היא מורכבת בסך הכול מעמודי פלדה בקוטר 18 אינץ' וממסילה מאלומיניום שמגיעה בחתיכות של 20 מטר. להעמיד את זה לוקח כמה שבועות ואפשר לייצר את מרבית המרכיבים בישראל. הקרונות מעוצבים על ידי חברה אוסטרית ומיוצרים בחו"ל".

- מה המודל העסקי שלכם?

"אנחנו די גמישים. נוכל לבצע את הפרויקט בהזמנה כקבלן או לתפעל אותו כזכיין. נשקול לצרף משקיעים פרטיים על בסיס של פרויקט מסוים. אגב, ניתן לעשות שימוש במסילות גם להתקנת פאנלים סולאריים גמישים".

סנדרס טוען כי המערכת של Skytran תהיה מסוגלת להסיע יותר מ-12 אלף איש לשעה בכיוון - כלומר מעל לקיבולת המרבית של מערכות רכבת קלה.

- כיצד ניתן להגיע לכמות נוסעים כה גדולה בקרונות דו-מושביים?

סנדרס: "הקרונות ינועו בהפרש של חצי שנייה בין קרון לקרון. זה אומר 6,000 עד 7,000 קרונות לשעה לאורך ציר. אבל המערכת שלנו תהיה בעלת מבנה של רשת ולא של קווים, מה שיאפשר לנו להגדיל את כמות הנוסעים באופן אקספוננציאלי. שאלת הקיבולת לא תהיה רלוונטית".

המערכת אינה חייבת להיות מוגבלת לערים דווקא, ויכולה להיות מופעלת ברחבי המדינה. לדברי סנדרס, בתוך שטח העיר ינועו הקרונות במהירות של 45-50 קמ"ש. מחוץ לערים הם יוכלו לצבור מהירות של 100 עד 120 קמ"ש והמהירות המירבית האפשרית מגיעה לדבריו ל-250 קמ"ש.

"הנשיא שמעון פרס ביקש שנבדוק היתכנות של פרישת רשת של קווי Skytran בכל דרום הארץ", מגלה סנדרס "הבדיקות שלנו מראות שיש היתכנות לחיבור כל ערי הדרום לגוש דן, למעט אילת".

הפרויקט עשוי לעורר התנגדויות מנימוקים של אסתטיקה ובטיחות, וכן סביב העובדה שהוא אינו מתנהל בהליך של מכרז, אבל הבעיה העיקרית שבולטת לעין היא שנתוני המערכת לא נבדקו והוכחו בהפעלה מסחרית נרחבת בשום מקום בעולם.

כמו לונה פארק

בארה"ב מופעלות מערכות דומות בקנה מידה מצומצם בפארקי שעשועים גדולים.

סנדרס אומר כי הפנייה לישראל כיעד ליישום הרעיון החדשני, נעשתה בגלל שאנחנו, הישראלים, נתפסים כמי שלא חוששים מחידושים טכנולוגיים ואינם חוששים מפתרונות מחוץ לקופסה, זאת בניגוד לתושבי הודו ומלזיה שקיבלו הצעות שהגישה להם Skytran ביותר משמץ של ספקנות שמרנית.

- לא מתבקש שהמקום הראשון שבו תרצו להקים מערכת כזו יהיה ארה"ב?

"ארה"ב נמצאת 100 שנה אחרי העולם המתפתח בתחום התחבורה בגלל הרגולציה - ברגע שאתה מודיע על משהו חדש יש לך תביעות בבתי משפט".

דורית בנט, מנכ"ל מנהלת אילת-אילות לאנרגיה המתחדשת, אשר מנהלת את הכנס הבינלאומי החמישי שייפתח השבוע באילת, סיפרה כי בכנס יעסקו בנושא התחבורה הירוקה. " זהו חלק מהפתרון המלא של מעטפת חיים קיומית עבור האזרח", אמרה בנט. "פתרונות תחבורה משפיעים רבות על תחום האנרגיה שכן כלי הרכב השונים הם מהצרכנים הגדולים של סקטור זה".

תוכניות באוויר: קרוניות לראש הר הכרמל, רכבל לצלייני ירושלים

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, מצהיר בהזדמנויות שונות כי עירו היא המתקדמת ביותר בטיפול בתחבורה. השבוע הזכיר יהב ל"גלובס" (ראו בעמודים הבאים) כי הטופוגרפיה המיוחדת של העיר אינה מאפשרת לו לקדם פרויקטים קלים ירוקים וציבוריים כמו התל-אופן, ושבילי אופניים בכלל.

פתרונות התחבורה הקלה הציבורית בעיר שהוא מקדם הם המטרונית (מעין אוטובוסים חשמליים), וגם רכבל, המזכיר בחזונו וסגנונו את Skytran. הרכבל בחיפה, לגביו אמר השבוע יהב שיתחיל לעבוד כבר בשנה הבאה, יקשר בין מסוף התחבורה במפרץ חיפה באזור צומת הצ'ק פוסט, לבין הקמפוסים של הטכניון והאוניברסיטה.

אורך התוואי המתוכנן לרכבל החיפאי הוא 4.4 קילומטר. משך זמן הנסיעה מהמפרץ לאוניברסיטה מתוכנן להיות 18 דקות וממסוף המפרץ לתחנת טכניון, 10 דקות. זאת בשעה שהנסיעה בין המפרץ לאוניברסיטה נמשכת היום 30 דקות ובין המפרץ לטכניון 25 דקות, כך לפי לוח הזמנים באתר אגד. בעלי ניסיון יעידו שהדרך הזאת יכולה להימשך שעה ויותר.

הרכבל נחשב אמצעי יעיל בשל קיצור זמן ההמתנה בתחנות למינימום, משום שהקרוניות אינן מגיעות לעצירה מוחלטת בתחנות. בעירייה טוענים כי אי העצירה לא תפגע במוגבלים, משום שהאיטיות היחסית שבה נעות הקרוניות תאפשר גם למוגבלים בתנועה לעלות עליהן. הרכבל החיפאי יפעל בשעות היום והלילה ומיועד להסיע בשלב ראשון עד 1,800 נוסעים בשעה לכל כיוון, עם אפשרות להגדלה ל-2,500.

קרוניות הרכבל יכילו שמונה נוסעים בישיבה, ובכל 16 שניות תצא קרונית מכל תחנה ולכל כיוון. לאורך תוואי הרכבל מתוכננות שש תחנות, שתיים מהן בטכניון.

הפעלת הקרוניות נועדה להקטין את לחץ התנועה אל רכס הכרמל ונווה שאנן, ואת לחץ החנייה בקמפוסים.

גם לירושלים יש תוכניות לכלי תחבורה שמימיים - מתיחת רכבל מממילא לעיר העתיקה. זה יקל על הטיפוס במעלה ההר בואכה שער יפו, מסלול חביב על צליינים מבקרים, ויביא גם הקלה על מצוקת החניה באזור זה של העיר.

שר התחבורה ישראל כץ וראש העיר ניר ברקת עומדים מאחורי המיזם, שבינתיים נמצא בשלבי תכנון. נראה שהרכבל הזה יהווה יותר אטרקציה תיירותית מאשר פתרון תחבורתי לצרכי העיר. אז במקום לספק שטח תנועה לנשים עם עגלות תינוק, יוכלו הקרוניות להציע למשתמשים מבט על נוף גיא בן הינום וחומות העיר העתיקה.

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום