נמשכת מגמת עליית הסיכון - הקרנות הכספיות פודות כסף רב

קסם תעודות סל: המגמה לעליית רמת הסיכון נמשכת, וזה משתקף בבירור בעלייה החדה במחזורי המסחר במדד תל בונד יתר

שבוע המסחר החולף הסתיים במגמה מעורבת. את ההפתעה הגדולה לשבוע קיבלו המשקיעים ביום שישי, עם פרסום מדד המחירים לצרכן, כאשר לא יכלו להגיב. מדד נובמבר ירד ב-0.5% לרמה של 105.5 נקודות, ומתחילת השנה עלה המדד ב-1.4%. תחזיות הכלכלנים היו לשינוי אפסי במדד, וכך גם בתשואות השבועיות, למעט האפיק הממשלתי.

במדדים הקונצרניים, מדד תל בונד 60 הניב השבוע תשואה שלילית של 0.05% ומדד תל בונד שקלי הניב תשואה חיובית של 0.02%.

במדדים הממשלתיים, מדד גליל כללי ומדד שחר כללי הניבו השבוע תשואה חיובית של 0.5% ו-0.16% בהתאמה.

מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.49%, בשער של 293.23 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

רייטינג כלכלי

אירופה וארה"ב מתחרים על קול המשקיעים. מצד אחד אירופה מנסה לשדר אופטימיות זהירה, בהובלת יוון. ראשית, אושר סופית כי שרי האוצר של גוש האירו יעניקו 34.4 מיליארד אירו ליוון. נוסף על כך, שר האוצר של יוון העריך השבוע כי כלכלת המדינה תחזור לצמוח כבר בשנת 2014. בארה"ב לא נותנים לאירופיים לגנוב את ההצגה, ומנסים להרגיעה בדבר "הצוק הפיסקאלי".

הפד בארה"ב הודיע כי בכוונתו להמשיך בהקלות הכמותיות, והוא יזרים 45 מיליארד דולר נוספים מדי חודש לשווקים, באמצעות רכישת אג"ח לטווח ארוך, עד ששיעור האבטלה יירד מתחת ל-6.5% והאינפלציה תעלה מעל ל-2.5%.

הנתונים בארה"ב השבוע היו חיוביים. המכירות הקמעוניות עלו ב-0.3% בנובמבר, והדרישות לדמי אבטלה ירדו ב-29 אלף ל-343 אלף. לפני שמסכמים את השנה מבחינת תשואות, ניתן לסכם ולומר כי השנה החולפת הייתה שנת "התמריצים". כל הממשלות בכל היבשות עודדו את הכלכלות של המדינות על-ידי תוכנית תמריצים כזו או אחרת.

איך שלא מסתכלים על זה, ישראל "נדבקה" במחלת המיתון הכלל-עולמית. שר האוצר והנגיד תמיד ניסו להציג את ישראל כיוצאת דופן משאר העולם, עם כלכלה חזקה ואיתנה. ירידה של 0.5% במדד המחירים לצרכן בחודש אחד מראה על דבר אחד ברור - האטה.

מספר חיזוקים לכך התקבלו השבוע מפרסומים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ראשית, מדד אמון הצרכנים בחודש נובמבר עומד על מינוס 26%. זאת לאחר שבחודש אוקטובר ניצב המדד על מינוס 32%.

נוסף על כך, מאזן הפעילות העסקית הכוללת בנובמבר הגיע לרמה הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות. כדי לבלום את ההידרדרות במשק יהיה על הנגיד להוריד את הריבית בזמן הקרוב.

הריבית הנמוכה מושכת לאחרונה הרבה חברות לשוק ההנפקות, ובצדק. כאשר ישנו מחנק אשראי מצד החברות, והבנקים מקשים מאוד במתן הלוואות או במחזור חובות, החברות מגייסות באמצעות אג"ח. לאחרונה גויסו כ-4 מיליארד שקל בשוק האג"ח הקונצרניות, ובמהלך השבועות הקרובים צפויה שורת חברות לגייס 3 מיליארד שקל נוספים.

בין הקופצים על המציאה ניתן לראות כי תושבי חוץ חוזרים להשקיע באג"ח הממשלתיות. כניסה של המשקיעים הזרים מורגשת גם דרך הדולר, אשר נסחר השבוע מתחת לרמה של 3.8 שקלים. אם נראה שהשקל ממשיך להתחזק מול הדולר, לא מן הנמנע כי הנגיד, סטנלי פישר, יורה לבנק ישראל לחזור ולרכוש דולרים.

ריבית נמוכה לפניך

הריבית הנמוכה והציפייה להמשך הורדתה משליכות ישירות על שינוי תמהיל תיק ההשקעות בתחום הסולידי. הקרנות הכספיות פודות כסף רב, אשר מוסט לאפיקים מעט יותר מסוכנים. המגמה לעליית רמת הסיכון נמשכת, וזה משתקף בבירור בעלייה החדה במחזורי המסחר במדד תל בונד יתר. מחזור המסחר במדד תל בונד יתר עלה השבוע ב-40%, והסתכם ב-170 מיליון שקל ליום.

ניתן לציין השבוע לחיוב את כור אג"ח ח' אשר במדד תל בונד 40, עם עלייה של 1.42%, ואת הוט אג"ח ב' אשר במדד תל בונד שקלי, עם עלייה של 1.91%.

השבוע לא היו תשלומי קרן או ריבית של אג"ח ממשלתיות או של חברות, למעט לאומי מימון התחייבות י' אשר בתל בונד 20. הריבית ששולמה מצד החברה יצרה ביקושים של כ-15 מיליון שקל במדד.

*** הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת עניין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם