גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם תוכניות סאטירה יכולות להפיל מועמדים בבחירות?

תוכניות הסאטירה הפוליטיות חוזרות למסך, ובהתחשב בעובדה שרבים מהצופים מתייחסים אליהן כמקור חדשותי, צפויה להיות להן השפעה לא מעטה על הבחירות

חודש לפני הבחירות, ומלבד הקמפיינים הגדולים של המפלגות, יוצאות לדרך גם תוכניות הסאטירה שמשפיעות לא פחות, ואולי יותר, על הבוחר הישראלי. אחרי "מצב האומה" שנמצאת כבר בשיא העונה, עולה הערב (ב') על המסך "ארץ נהדרת" לעונה עשירית ואליה תצטרף בעוד יומיים התוכנית "בובה של מדינה" בערוץ 10, ספין אוף ל"בובה של לילה" המצליחה מערוץ הספורט.

אולי בדומה לארה"ב, שם בוחרים רבים ניזונים בעיקר מתוכניות כמו The Daily show של ג'ון סטיוארט וממערכונים פוליטיים של "סטרדיי נייט לייב", גם בישראל התוכניות האלה הפכו למקור חדשותי עבור לא מעט מהצופים. האם מערכונים ועקיצות סאטיריות על מועמד מסוים עשויים לשנות או לעצב את עמדתם הפוליטית של הצופים?

"אני מאמינה שכן", אומרת עידית הרשקוביץ, לשעבר עורכת "מועדון לילה" והיום עורכת "בובה של מדינה" במשותף עם היוצר והמנחה אלי בן-דוד ("שוקו"), ושבה לוקחים חלק אלי יצפאן ושלישיית "מה קשור". לדבריה, "בסופו של דבר, אנחנו לא באים לחנך ולהשפיע אלא להצחיק, אבל אם על הדרך שפכנו אור עבור הצופה על נושא או מועמד מסוים ועל הדרך גם הצחקנו אותו, מה טוב. מנגד, אני סומכת על הצופים שהם יודעים לקבל את המידע שלהם מכמה מקורות ולא רק מהתוכנית שלנו. מי שרוצה לקבל החלטות רק על סמך תוכנית כזו או אחרת, אז זו בחירה שלו".

אבי כהן, עורך תוכנית "מצב האומה" של רשת ולשעבר עורך ובמאי תוכניות כמו "החרצופים" ו"משחק מכור", סבור כי "מי שמשפיע על הבוחר הם תמיד אנשים שהוא מכיר באופן אישי. סאטירה מטבעה לא נוקטת עמדה והיא כמו שופט קו, שאסור לו להביע עמדה. מה שאנחנו כן עושים, זה לנסח את המטאפורה של הדמויות הפוליטיות. לפני הרבה שנים אמרתי שדן מרידור הוא חלש מאוד והדמות הטלוויזיונית שלו ניסחה בסוף את מה שכולם חושבים עליו".

אלמנט התגובה המהירה

דווקא בתקופה עמוסה באירועים פוליטיים, בולט חסרונן המרכזי של תוכניות הסאטירה הטלוויזיוניות - היכולת להגיב בזמן אמת. עם תוכנית שמשודרת פעם-פעמיים בשבוע, קשה להגיב לבליל של תקריות ומהפכים פוליטיים ולצאת הכי מעודכן, מצחיק ועוקצני שיש. האינטרנט והרשתות החברתיות ממלאים במהירות את החלל שמותירות מאחוריהן תוכניות הסאטירה, עם סטטוסים ויראליים לצד ממים שמוצאים את דרכם אל ההמונים.

"הדבר החשוב ביצירה כזו הוא שכל הזמן, ועל אחת כמה וכמה בתקופת בחירות - אתה חייב להיות עם האצבע על הדופק", מסביר עמיר שיבי, יוצר ממים באינטרנט. "אתה ממש צריך לחפש, להסתכל וכל הזמן ליצור מעכשיו לעכשיו. מה שנוצר עכשיו, עוד 10 דקות אף אחד כבר לא ישמע על זה, ולכן אתה צריך להציף את זה ברגע זה ממש".

אלמנט התגובה המהירה הוא ההבדל המרכזי בין תוכנית טלוויזיה סאטירית לבין היצירה הוויראלית-אקטואלית ברשתות החברתיות. "בתוכנית כמו 'ארץ נהדרת', שעובדים עליה שבוע עד שמשדרים אותה, הדברים אולי נחמדים אבל הם לא מדברים על ההווה, על הנוכחי, במיוחד במציאות כמו שלנו, שביום אחד יכולים להיות חמישה נושאים חמים שאפשר לטפל בהם", מסביר שיבי.

כהן מאמין, כי על אף יתרון המיידיות, למסך יש את הקסם שלו. "באינטרנט אתה יכול להעלות פוסט רגע אחרי שמשהו קורה, אבל זה שונה מהותית מהטלוויזיה. סטטוס בפייסבוק יכול להעלות לך חיוך לכמה שניות אבל אם את אותו טקסט יגידו ליאור שליין, גורי אלפי או אייל קיציס, הוא יהיה הרבה יותר אפקטיבי ומצחיק. באינטרנט זה כמו גשם, זה נמס מייד".

הרשקוביץ מדגישה את ההשפעה האפשרית על התוכנית עצמה. "יש משהו מתסכל בכך שאתה רואה, למשל, מה מירי רגב אומרת בתיכון בליך ויודע שהתוכנית שלך תשודר רק בעוד יומיים וברור לך שעד אז כל הבדיחות עליה כבר יהיו בפייסבוק או בפארודיות ביו-טיוב. ועדיין, אתה מבין שצריך למצוא דרך להתייחס לדברים כאלה, כי הם עדיין על סדר היום ולכן אין ספק שזה מאתגר ומצריך אותנו להיות יותר מתוחכמים".

"התפקיד שלנו הוא להגיד משהו שלא נאמר קודם ואנחנו מנתחים את התופעה לעומק", מסביר כהן. "אם תיקח את הסיפור של נפתלי בנט והסרבנות - אנחנו לא נדבר עליו, כי כולם כבר דיברו. אנחנו ניקח את העובדה שמנצלים את צה"ל לצורכי בחירות ונדבר על איך צה"ל יכול לנצל את הפוליטיקאים, ולהיפך".

הקרב מול האינטרנט

ב"ארץ נהדרת" מנסים להישאר עדכניים גם מחוץ לעונת השידורים. לפני שנתיים בדיוק פרצה השריפה הקטלנית בכרמל. צוות "ארץ נהדרת", שהיה אז בפגרה בין עונות, היה חייב להתייחס לאירועים - למחדל הגדול ולתחושה הקשה בציבור. כך נוצר סרטון רשת ויראלי, ובו אחד המערכונים הנוקבים והקשים של התוכנית, בו נראה השר אלי ישי מכבה במימיו את השריפה. היום, הפעילות ברשת הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהתוכנית, שבסיסה הוא עדיין בפריים טיים של ערוץ 2.

צעד נוסף להישאר מעודכנים הגיח באחרונה כשהושק במאקו עמוד "ארץ נהדרת FEED", שבו מעלים חלק מכותבי התוכנית ממים שיצרו בעצמם על אירועים מזדמנים, לצד ממים שיצרו הגולשים.

"זה בינתיים מתמקד ב'ממים' ואנחנו לאט לאט חושבים ומפתחים עוד כיוונים ופורמטים, ואנחנו רוצים לפתח את העמוד כדי שהוא יהיה הבית של הקומדיה בארץ", אומר דור מוסקל, עורך העמוד של "ארץ נהדרת" ויוצר העמודים "סטטוסים משנות ה-90" ו-"פוסטים מזויפים" בפייסבוק. לדבריו, "אנחנו חושבים שזה מתוך תובנה של המערכת שצריך להגיב לדברים שקורים כל הזמן ברשת, ואי-אפשר להגיב רק פעם בשבוע. זה בלתי נמנע. 'ארץ נהדרת' הבינו שאפשר למצוא את יוצרי הרשת והחליטו לגייס את הרוח הצעירה הזו".

עם זאת, שיבי לא רואה בכך תחליף הולם. "יצירת ממים על-ידי תוכנית פריים טיים זה כמו יצירת ממים באופן עצמאי. אתה אמנם יכול לנצל את זה כדי ליצור שם סאטירה בועטת ומקורית, אבל אתה עדיין חלק מרשת מסחרית על כל המשתמע מכך ובסוף זה הופך לדף עם דאחקות, שמדי פעם בורחת לה איזו אמירה סאטירית", הוא אומר.

תחליף או לא, השאלה הגדולה היא האם הרשת מהווה במקרה כזה איום על תוכנית פריים טיים. מוסקל חושב שלא. "עיוור מי שחושב שהטלוויזיה רלוונטית כמו שהיא הייתה בעבר. הרשת תופסת את המקום של כולנו בחיים ומי שלא נכנס לשם הוא מיושן. אבל זה לא מגיע ממקום של איום אלא מתוך ההבנה שאי-אפשר להתעלם. זה משלים את מסך הטלוויזיה ומפתח את החלק האינטרנטי, שנהיה משמעותי".

יש עדיין בידול לטלוויזיה

גם יוצר "ארץ נהדרת", מולי שגב, לא רואה בכך איום על המקום המרכזי של תוכנית הסאטירה המובילה בשידורי קשת. "לתוכנית כמו 'ארץ נהדרת' זה פחות משמעותי, כי אנחנו לא מתבססים על פאנצ'ים אלא על מערכונים ואלה דברים שלא קל לעשות ברשת", הוא אומר. "אבל ברמת התגובה הישירה, החדה והמיידית, אין מתחרים לרשת ואנחנו שמחים להצטרף לזה, בעיקר בגלל שאנחנו משודרים במקרה הטוב חצי מהשנה ופעם בשבוע. הרשת מאפשרת לנו להיות כל השנה בעבודה". מעבר לכך, מוסיף שגב, "אנחנו לא מתעלמים מהמשבר בשוק התקשורת ובטלוויזיה ומהקשיים של קשת. ברור לנו שאנחנו לא יכולים להעלות מערכון כל פעם שמתחשק לנו, כי זה נורא יקר".

"ארץ נהדרת" לא מציגה רק ממים אלא גם תשלב בתוכנית עצמה מיני-סדרה מובנית בשם "בקיצור", שאותה יוצרים וניה היימן ורועי כפרי, שני יוצרי אינטרנט מוכרים, שתחת ידיהם כבר עברו לא מעט יצירות ויראליות. לטענת שגב, "אין כלי יותר טוב לאתר בו כישרונות מאשר הרשת. מי שטוב, אנחנו מצרפים אותו. עדיין למדיה הטלוויזיונית יש את האיכויות והבידול וההשפעה שלה. אנחנו לא טובים יותר ממי שברשת וזה לא אומר שמי שברשת לא יעבוד אצלנו מחר".

- יש באיזשהו מקום הבנה שהרשת תחליף אתכם יום אחד?

"אין דבר כזה יותר מדי סאטירה. כמה שיותר, זה יותר טוב, וזה חשוב במיוחד בחברה כמו שלנו ,שיש שרואים בה את חופש הביטוי כדבר זמני. זה לא בא להחליף תוכנית טלוויזיה מושקעת. גם זה וגם זה הם דברים שיש בהם צורך".

- אתה מרגיש שהסאטירה באינטרנט דוחקת את הגבולות? נראה שהתגובות ברשת אכזריות יותר.

"אני לא חושב. יש שם הכול ומכל הסוגים".

מה זה מם?

מם (Meme), המונח מגיע במקור מתחום הגנטיקה, אך עבר התאמה לתחום האינטרנט. מדובר על אלמנט ויזואלי קבוע, שמופיע בשלל תמונות שעוצבו על-ידי גולשים ומציג הגיגים בעל מאפיינים הומוריסטיים כלפי אותו אלמנט, המתפשטים באופן ויראלי ברשת החברתית.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת