גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": מיחזור מים ביתי יחסוך עד 40% מההוצאות

לאור העלייה במחירי המים ועל רקע אישור התקן למערכות מים אפורים, "גלובס" בודק איך מתקינים מערכות מיחזור מים, איזה שימוש חוזר ניתן לעשות במים הממוחזרים, האם יש סכנות במערכת כזו, וכמה זה עולה לנו?

כשמחירי המים נמצאים במגמת התייקרות מתמדת, הצורך במיחזור מים ביתי נעשה דחוף מתמיד, במיוחד משום שכמעט מחצית מתצרוכת המים נובעת מהדחת אסלות - פעולה שעושה שימוש במי שתייה נקיים במקום לנצל מים אחרים שנעשה בהם שימוש בבית (מים אפורים).

למעשה, בעשרות אלפי בתים פרטיים פועלות היום מערכות של מים אפורים - המאפשרות שימוש במים ממוחזרים (כפי שנעשה באופן נרחב בחקלאות), אך רק השבוע אושר תקן למערכות מים אפורים. אישור זה בא בסמוך להתייקרות הצפויה בתעריפי המים כבר בינואר הקרוב, בשיעור של 2.8% לצרכן הביתי ושל 17.5% לצרכני התעשייה.

קיומו של התקן עשוי להגדיל את מספר ממחזרי המים, ישמש מדד לאיכות המערכות שקיימות בשוק ואולי יגביר את התחרות באמצעות שחקנים נוספים שייכנסו אליו.

אישור התקן התעכב במשך שנים, בעיקר - כפי שמדגישים גורמים בענף - בגלל התנגדותו של משרד הבריאות, שאינה עולה בקנה אחד עם התחזקות המגמה הזאת בעולם. ערן טל, מנהל חטיבת מים אפורים בלשכת המסחר, כינה את השיקולים שהביאו להתנגדות "לא ענייניים".

"גלובס" משיב על שאלות נפוצות:

מה המשמעות של השימוש במים אפורים במשק-הבית?

המשמעות היא שימוש חוזר במי המקלחת והכיור להשקיה ולהדחת אסלה - אחת הפעולות השכיחות בבית. במידה שמחליטים למחזר מים לשימוש בהדחה באסלות, יש לבחור את זו שבשימוש העיקרי, ובכל מקרה חייב להישמר ניתוק מוחלט בין הצנרות.

כיום השימוש הנפוץ ביותר במים ממוחזרים הוא להשקיה, אך בפועל, השימוש הרצוי ביותר הוא עבור הדחת מי אסלה. "מערכת להשקיית גינה בלבד היא בבחינת לוקסוס וממילא בחורף היא לא חוסכת דבר. אם כל המשק הישראלי היה ממחזר מים רק להדחת אסלות, היינו חוסכים 150 מיליון קוב מים בשנה, שהם 1.1 מטר בכנרת. הדחת האסלות הוא השימוש הכי ירוק וכאן מדובר בחיסכון אמיתי", מסביר פול שטיינר, יו"ר חטיבת מיחזור מים בלשכת המסחר ומנכ"ל חברת חוליות. "40% מצריכת המים הביתית היא תוצר של הדחת האסלות, כששיעור דומה של מים אפורים ניתן לייצר מהשימושים הביתיים ולייצר מאזן מושלם לשימוש חוזר. בשלב הבא ממוחזרים אותם מים בשלישית לטובת חקלאות".

אילו מערכות קיימות?

יש שני סוגים עיקריים של מערכות למיחזור מים אפורים - האחת המיועדת להשקיית הגינה, ובה המים עוברים סינון וניתוב. השנייה מיועדת גם להשקייה וגם להדחת אסלות, ובה המים עוברים טיפול (ניקוי והפחתת חיידקים).

בכל מקרה, ההמלצה היא לטפל במים ולא להסתפק בסינון ובניתוב בלבד. אם בוחרים במערכת לניתוב בלבד, מערכת ההשקיה חייבת להיות טמונה באדמה על מנת למנוע ממגע יד אדם במים. מערכות שמטפלות במים דרך סינון או טיפול ביולוגי מנקות את המים מהפסולת.

איך פועלת המערכת?

מים אפורים זורמים בצינור מי השפכים למערכת טיהור המים הממוקמת בחצר. לאחר סינון / טיפול עוברים המים בצנרת נפרדת להשקייה תת קרקעית או להדחת מי האסלה. אחרי עד 3 ימים, תלוי ביצרן, המים ראויים לשימוש חוזר.

המערכת מותקנת בחצר הבית בסמוך לקווי ביוב. יש אפשרות להטמין אותה מתחת לקרקע, גם חלקית או למקמה על פני השטח.

לרוב היא מצוידת בתא שיקוע לניקוז חומרים גדולים. מעת לעת יש לנקות את המיכל.

האם צריך תשתית מיוחדת בצנרת הביתית?

כן. המערכת מחייבת הפרדה מוחלטת בין צנרת הגולחין (שבה זורמים המים הנקיים) וצנרת הדולחין שבה זורמים המים למיחזור. צנרת זו היא בצבע סגול. בבתים משותפים התכנון הוא מערכתי ומומלץ ליישמו בשלבי הבנייה. שימוש חוזר עבור הדחת אסלות מחייב לא רק הפרדת השפכים אלא גם גיבוי לכניסת מים שפירים והתקנת שסתום המונע זרימה חוזרת ולא מאפשר למים המטופלים לזרום לתוך הרשת.

שטיינר מסביר כי התקנה של צנרת כפולה בשלב הבנייה אינה מאוד יקרה - 500-1,000 שקל. הטמעת מערכת כזו בבתים קיימים עשויה להגיע ל-5,000-10,000 שקל בשל הצורך בשבירת קירות וקרמיקות.

כמה זה עולה?

טווח המחירים הוא רחב ומתחיל ב-2,500 שקל ומטפס ל-8,500 שקל למערכות שמעבירות מים למערכת השקיה בחצר. הפערים במחירים תלויים במידת השכלול של המערכות ובמידת סינון המים.

מערכת שתדע להחזיר מים לטובת הדחת אסלה תטפס למחיר של כ-15,000 שקל עד 45,000 שקל. תקופת החזר ההשקעה לפיכך עשוי להגיע ל-20 שנה. תחזוקת המערכות כוללת ניקוי פילטרים בהתאם לצורך בעלות של ביקור טכנאי (כ-350 שקל).

כיצד ניתן לחשב את החיסכון הכלכלי?

מיכאל בירווירט, מנכ"ל משותף בחברת ניו-הום, בנייה באנרגיה חדשה, מחשב את החיסכון כך: כל אדם צורך כ-220-250 ליטר מים ביום, מתוכם 40% הם מים אפורים המהווים לפיכך 100 ליטר בחישוב ל-5 נפשות מדובר ב-500 ליטר ליום וב-15 קוב חסכון בחודש המתורגמים לכ-225 שקל למשק-בית בחודש ול-2,700 שקל בשנה. "מהחישוב הזה, הוא מציע לקבל אומדן לגבי משך זמן החזרת ההשקעה שבהתקנת מערכת.

האם השקיה במים אפורים מסכנת את הצמחייה?

ההמלצה הגורפת היא להתקין מערכת של השקיה תת-קרקעית, שהיא עדיפה לצמחייה, חסכנית במים (מונעת אידוי בקיץ) ולא מאפשרת מגע עם המים האפורים. אין להשקות עם מים אפורים עשבי תיבול וירקות, ובנוסף, אין להשקות עם מים אפורים באמצעות ממטרה או כל אמצעי אחר המפזר את המים ברוח.

רמי הלפרין, לשעבר המהנדס הראשי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, מסביר כי מערכות המיחזור מפחיתות את הזיהום האורגני שנמצא במים ואת ריכוז החיידקים , אך לא מורידות לגמרי את הדטרגנטים שנותרו מחומרי הניקוי, כאשר עובדה זו, לדבריו, לא מהווה איום ממשי לצמחיה.

האם יש סכנה לילדים ולבעלי חיים?

"אין סיכון", משיב הלפרין, "בעיקר לנוכח העובדה כי בעת ההשקיה יש להניח שהילדים לא מבלים בחצר". גם לבעלי החיים, לדבריו, אין סיכון.

מה הסיכונים שבהתקנת מערכת ללא תקן?

הלפרין מסביר: "הסכנה היא שהמים לא יעברו את הטיפול כפי שצריך, כולל אי-הקטנה של רמת החיידקים מה שיוביל לריחות לא נעימים ולמים עומדים מלאים בחיידקים".

"גם אגירת מים באופן עצמאי למיחזור ביתי היא בעייתית", הוא אומר, "מים שעומדים מעבר לשעה מלאים בחיידקים. לכן בכל העולם, וגם התקן הישראלי שדומה לתקנים האלה, מותר השימוש החוזר ברמת הבית, בכמות של עד קוב ליממה בתנאי שאין אגירה". מערכות מיחזור מים אפורים בנויות כך שהמים נמצאים בסחרור ובתנועה שיחד עם תהליך של חמצון מנקים את המים מחיידקים.

מהו מיחזור מים שחורים?

מיחזור של כל מי הביוב לאותם שימושים. מערכות כאלה מעבירות את המים דרך ממברנות שמסננות את כל החיידקים והן נפוצות במדינות מערביות ברחבי העולם. במילים אחרות, מערכות אלה הם לירוקים בנשמה, בלב ובכיס.

מהי צריכת החשמל של המערכת?

הצריכה נמוכה יחסית: 300-1000 וואט. חלק מהמערכות פועלות באופן מתמיד וחלקן כמה שעות ביממה.

מילון מונחים

מים שפירים

מים נקיים, לאחר תהליך סינון וטיהור, המתאימים לשתייה.

מים אפורים/מים דלוחים

מים שמגיעים ממכונת הכביסה, מדיחי כלים, כיורים, מקלחות ואמבטיות ומי עיבוי ממזגנים. לאחר השימוש הראשון ניתן לעשות בהם שימוש חוזר להשקיה ולהדחת מי האסלה.

מים שחורים

שפכים הנאספים מכל מקורות המים בבית: מים שמגיעים מהשירותים, מי כיור המטבח ומי מדיח הכלים.

צנרת דלוחין

דרכה עוברים מים אפורים לשימוש חוזר. מופרדת מצנרת הקולחין וצבועה לרוב בצבע סגול.

מערכת מיחזור מים אפורים

מאפשרת טיפול במים והפחתת החיידקים ומזרימהד את המים לייעודם המחודש.

מערכת מיחזור מים שחורים

מטפלת באמצעות מסננים וממברנות יחודיות בכל מי השפכים הביתיים לשימוש חוזר.

כך פועלת מערכת למיחזור מים

צריכה ממוצעת של משפחה

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"