פלטפורמת "תמר" הוצבה; "צריך לדאוג שהמומנטום יימשך"

יצחק תשובה: "צריך לעודד משקיעים ויזמים נוספים לקדוח במדינת ישראל וצריך להמשיך להביא למדינה משקיעים זרים חדשים כדי להביא לפיתוחם של פרויקטים ,כדוגמת פרויקט תמר, לתפארת מדינת ישראל"

"פרויקט "תמר" הזה הוא מנוע הצמיחה הגדול ביותר של המשק הישראלי אי פעם" כך אמר שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, שחנך בסוף השבוע את פלטפורמת ההפקה של מאגר הגז הטבעי "תמר".

הצבת הפלטפורמה הימית במרחק של 24 קילומטרים מערבית לחופי אשקלון היא שלב מרכזי לקראת תחילת הזרמת הגז הטבעי מ"תמר" לישראל המתוכננת באפריל. בטקס שנערך בסמוך לפלטפורמה השתתפו בכירי משרד האנרגיה והמים ונציגי השותפים ב"תמר" נובל אנרג'י, קבוצת דלק, ישראמקו ודור חיפושי גז.

יצחק תשובה בעל השליטה בקבוצת דלק אמר בטקס כי: "בזכות האמונה, הרצון והחזון הגענו לעצמאות אנרגטית כחול לבן. אנו גאים על ההזדמנות שנפלה בחלקנו להביא למדינת ישראל ולאזרחיה את בשורת האנרגיה כחול לבן שתחולל מהפיכה במשק הישראלי ובכל בית ובית בישראל. מוכרחים להמשיך לחפש, להשקיע ולקדוח, הים הוא גדול ויש בו עוד הרבה גז, גם למדינת ישראל וגם לשכנותיה. צריך לדאוג שהמומנטום יימשך. צריך לעודד משקיעים ויזמים נוספים לקדוח במדינת ישראל וצריך להמשיך להביא למדינה משקיעים זרים חדשים כדי להביא לפיתוחם של פרויקטים ,כדוגמת פרויקט תמר, לתפארת מדינת ישראל".

לנדאו, שהתכבד בחנוכת הפלטפורמה אמר במהלך הטקס כי דברים אלה קיבלו גיבוי לפני ימים בודדים מהסמכות הכלכלית העליונה של ישראל, הנגיד סטנלי פישר, אשר עדכן כלפי מעלה את תחזית הצמיחה של המשק בגלל הפקת הגז מ"תמר". לא לעיתים קרובות זוכה שר לקצור את פרי עמלו ואני גאה ונרגש שכל זה קורה בקדנציה שלי. הבשורה הזו, לא רק שתהפוך את החשמל ליעיל יותר, נקי יותר וזול יותר, היא גם צעד ענק לקראת השחרור שלנו מהתלות במקורות אנרגיה זרים ובמיוחד - בנפט הערבי. אמנם המאגרים נמצאים אלפי מטרים מתחת לקרקעית הים, אך בכל הקשור לאפשרויות השימוש בהן - השמיים הם הגבול".

מטעם משרד האנרגיה השתתפו בטקס, מלבד לנדאו גם מנכ"ל המשרד שאול צמח, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד שוקי שטרן, הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והמים, אלכסנדר ורשבסקי, יחד עם אנשי חברת נובל אנרג'י מפעילת הפרויקט, בראשם ביני זומר, דירקטור לענייני חוץ בנובל אנרג'י, ג'ורג' האטפילד, מנהל פרויקט תמר, ואנשי חברת דלק בראשם איש העסקים יצחק תשובה ורעייתו חיה, גדעון תדמור, מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים ויוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים.

פלטפורמת ההפקה של תמר צפויה להפיק ולהזרים את הגז הטבעי ממאגר תמר אל צנרת הגז של מדינת ישראל. הפלטפורמה תתנשא לגובה של כ-290 מטר. לשם השוואה - מגדל משה אביב, המגדל הגבוה בישראל מתנשא לגובה של 244 מטר בלבד. משקל פלטפורמת ההפקה יחד עם הרגליים עליהן תונח - כ- 34,000 טונות. הגז שתפיק הפלטפורמה מבארות מאגר תמר המרוחק כ-90 קילומטר מערבית לחיפה, יוזרם לתחנת הקבלה באשדוד באמצעות צינורות 16 אינץ' המונחים על קרקעית הים ובאורך של 150 קילומטר. על הפלטפורמה יעבדו כ-20 איש בכל רגע נתון כאשר 85% מהם ישראלים.

משותפות תמר נמסר: "ההשקה של הפלטפורמה היא שלב חשוב לקראת תהליך הזרמת הגז הטבעי לישראל מקידוח תמר בהשקעה חסרת תקדים במובני המשק הישראלי של למעלה מ-3 מיליארד דולר . מדובר במימוש החזון והחלום של היזמים שמאחורי פרויקט התשתיות הגדול ביותר שהוקם במדינת ישראל. הפקת הגז הטבעי מקידוח תמר תצעיד את המשק הישראלי לעצמאות אנרגטית, לראשונה מאז הקמת המדינה, ותוביל לחסכון של מיליארדי שקלים, בין השאר על ידי הסבת ייצור החשמל בישראל לגז טבעי. אנו רוצים להודות לכל אנשי השטח שעבדו יום ולילה על מנת שפרויקט אדיר מימדים ומורכב זה יצא אל הפועל. פרויקט תמר יעביר את המשק הישראלי לעידן השימוש בגז טבעי כמקור אנרגיה עיקרי של מדינת ישראל, ויעניק למדינה ואזרחיה ביטחון אנרגטי , ושמירה על איכות הסביבה והחיים בישראל".