גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כואב בכיס: ב-2013 תשלמו יותר על חשמל, מים וארנונה

חשבונות החשמל יתייקרו, תעריפי המים יתייקרו, הארנונה תתייקר, המכוניות יתייקרו - ואחרי הבחירות ינחתו עלינו גזירות כלכליות נוספות ■ "גלובס" בודק איך ייראו ההוצאות שלנו ב-2013 - ואיך בכל זאת ניתן להפחית אותן

החל מאתמול (ג') אנחנו משלמים יותר על החשמל והמים, אך לא רק עליהם, גם הארנונה מתייקרת. הכאב בכיס גדול במיוחד, לאור העובדה שלא מדובר בהתייקרות קלה וחד-פעמית, אלא במגמה של כמה שנים, בתוספת גזרות כלכליות נוספות שינחתו עלינו בקרוב.

בעוד שיוקר המחיה עולה, רמת השכר נשחקת. בהתאם לנתוני הלמ"ס, בין החודשים ספטמבר 2011 לספטמבר 2012 (הנתון האחרון שפרסם הלמ"ס), השכר הריאלי הממוצע במשק נשחק ב-0.4%.

גם השכר הריאלי קונה היום פחות לאור ההתייקרויות במשק. ואם לא די בכך, מהיום הפגיעה היא משולשת בעקבות עליית מיסוי מדורגת: המשתכרים מ-14,200 עד כ-41,000 שקל ישלמו אחוז נוסף של מס הכנסה. מס יסף, המכונה מס העשירים יטיל תוספת של 2% מס לבעלי הכנסה של 800 אלף שקל ויותר. השינוי המדורג בשכר יגרע משקלים בודדים ועד מאות שקלים מהמשכורת החודשית. אחרי הבחירות.

נזכיר כי רק לפני חודשיים, בספטמבר האחרון, הועלה המע"מ ל-17%, עלייה שהקפיצה את כל מחירי השירותים והמוצרים. גם הדלק רשם ב-2012 שיא של כל הזמנים, כש-40% ממחירו הגבוה נובע ממס הבלו שגובה הממשלה.

אמנם איננו רואים היום התייקרות של הדלק, אבל קשה להניח שהמחיר הנוכחי, העומד על 7.52 שקל לליטר בשירות עצמי ו-7.7 שקל בשירות מלא - לא יעלה. לשם השוואה, בדיוק לפני שנה, בינואר 2012, שילמנו על הדלק 4% פחות.

המחיר לליטר דלק עמד על 7.23 שקל בשירות עצמי ו-7.44 שקל לליטר בשירות מלא. המחיר הזה שיקף התייקרות של 12 אגורות לליטר מהחודש הקודם. בינואר 2011 זינק מחיר הדלק ב-43 אגורות ל-7.14 שקל לליטר בתדלוק עצמי.

מאחר שבספטמבר האחרון התקרב המחיר ל-8.50 שקלים לליטר, לא יהיה מופרך להניח כי בשנה הקרובה נפגוש את המחיר הזה שוב.

עוד נזכיר כי גם בתחום מוצרי צריכה רבים אנו נמצאים במגמה של התייקרות: המונח "אחרי החגים" היווה סמן למועד שבו יתייקרו שורה של מוצרי צריכה רבים - ממוצרי חלב, דרך מזון יבש ועד מוצרי ניקיון. כמעט כל החברות הגדולות הכריזו בזו אחר זו על העלאת מחירים בטווח של חודשיים, כאשר הנימוק היה עלייה במחירי התשומות, הדלק ועלויות הייצור.

חשמל: מתייקר ב-9.2%

בשל המחסור בגז טבעי, עליית מחירי הדקלים והגרעון בקופת חברת חשמל, בחודשים הקרובים צפויה התייקרות נוספת בשיעור 10%. חשבון החשמל הביתי מורכב מתשלום קבוע של כ-16 שקל לחודש ומתעריף של 59.47 אגורות לכל קוט"ש. תעריף זה תקף מאפריל 2012.

בינואר 2012 המחיר הזה עמד על 54.44 אגורות לקוט"ש כולל מע"מ, כשבינואר 2011 התעריף היה 47.93 אגורות.

- איך לחסוך?

בדקו אם לפי דפוסי השימוש כדאי להצטרף להסדרים התעריפיים של חברת החשמל.

מים: התייקרות של כ-3%

רבות דובר על ההתייקרות במחיר המים בינואר 2013. לצרכנים הפרטיים עומד שיעור ההתייקרות על 2.8% ולצרכני התעשייה על 17.5%. מאז רפורמת המים שנכנסה לתוקף ב-2009, לא רק שברוב הרשויות הגבייה נעשית באמצעות תאגידי המים (שמספרם הרבה מעורר התנגדות ושנוי במחלוקת), אלא שממחיר המים אמור לשקף את עלותם. מנטרה זו שבים ומדגישים ברשות המים. מכאן שכשהחשמל עולה ושיעורי ההתפלה עולים - מחיר המים עולה יחד עמם.

ביולי 2011 עודכנה הצריכה המינימלית לנפש מ-2.5 ל-3.5 קוב עליה משלמים בתעריף א'.

בדומה להתייקרות תעריפי האנרגיה שמייקרים מוצרי צריכה רבים, יש להניח כי הצרכנים יחושו בכיסם גם את ההתייקרות במחירי המים לתעשייה.

- איך לחסוך?

צמצום בצריכה הביתית היא הדרך הישירה לחסוך, לצד מהלכים דרמטיים יותר, כמו התקנת מערכת למחזור מים בבית, בעיקר לצורך השקיה.

ארנונה: התייקרות של כ-2.5%

שיעור ההתייקרות הצפויה בארנונה עומד על 2.3%. בינואר 2012 עלו תעריפי הארנונה ב-3% ובשיעור של 1.5% שנה קודם לכן.

תעריפי הארנונה ברשויות המקומיות מתעדכנים לפי נוסחה המגלמת את עדכון מדד המחירים לצרכן (50%) ואת העלאת השכר הממוצע במגזר הציבורי (50%). העלאות מנימוקים אחרים יכולות הרשויות לבקש (ובהרבה מקרים גם לקבל) בהתאם לאישור מיוחד משר הפנים. בשנים האחרונות, פתיחת כל שנה אזרחית כללה עלייה בשיעור מסוים במחירי הארנונה.

גם כאן, בכל הנוגע למוצרי צריכה ושירותים - עסקים רבים ישיתו על ההתייקרות במשאבים הכוללים תשלומים לרשות, על הצרכן.

- איך לחסוך?

בדקו את זכאותכם להנחה בארנונה מול הרשות המקומית.

מכוניות: התייקרות של 2%-3%

שנת 2013 נפתחת עם מחירי מחירון חדשים וגבוהים יותר לכלי הרכב החדשים. המחירון החדש של דלק רכב, שפורסם אתמול, מציג עליות של 2%-3% במחירים. מחיר המאזדה 3 הבסיסית התייקר ב-1,500 שקל ועומד על 125,500 שקל. מחיר הפורד פוקוס עלה ל-127 אלף שקל. מחיר הפורד מונדיאו לא השתנה.

המאזדה CX5 התייקרה בכ-1,500 עד 2,500 שקל בהתאם לדגם, ואילו מחיר הפורד S-MAX עלה ב-2,500 שקל. מחירי המאזדה 2 השתנו.

טויוטה צפויה לפרסם בהמשך את המחירון, עם ייקור של כ-2% במחירי הקורולה. יונדאי תפרסם מחירים בהמשך היום. התייקרויות נרשמו גם בדגמים של אופל וסקודה.

- איך לחסוך?

לחכות למבצעי היבואנים (הנפוצים לאורך השנה) במסגרת ימי מכירה מיוחדים וכדומה, ולעקוב אחר מבצעים יעודיים למועדוני צרכנות (חבר, הוט, אשמורת וכדומה).

בהכנת הכתבה השתתף דובי בן גדליהו.

התייקרות

ויש גם מחירים שירדו

סלולר ב-40 שקל לחודש, מי היה מאמין?

המהפכה בענף הסלולר מוכיחה כי התערבות ממשלתית שמובילה לתחרות, חיונית כדי לפתור כשל שוק. כך צנחו תעריפי החשבונות הסלולריים במהלך המחצית השנייה של 2012, והשחקנים החדשים שינו את שפת המחירים כליל. אם נוסיף לכך את היעדר ההתחייבות והיכולת לנדוד בין המפעילות והמבצעים לפיכך - חשבונית של 50 שקל לחודש עבור שירותי הטלפון הסלולרי אינה בגדר חלום עוד.

לא בכדי כמיליון צרכנים נדדו במהלך 3 הרבעונים הראשונים של 2012 בין הספקיות השונות. מנתונים שהציג משרד התקשורת השבוע עולה כי הציבור חסך 5.7 מיליארד שקל בשנתיים האחרונות בזכות הרפורמה בשוק הסלולר.

החשבונית הממוצעת עומדת על 93 שקל בחודש, לעומת 145 שקל ב-2010, כאשר ממוצע השימוש דווקא עלה: מ-347 דקות בממוצע ל-426. עוד דווח כי עלות ממוצעת של דקת שיחה ירדה מ-42 אגורות ל-10 אגורות.

מנתוני משרד התקשורת עולה כי הודות לרפורמות הציבור חסך 20 מיליון שקל בגין שירותי תוכן שלא נדרשו. הנתונים אף מצביעים כי מחירי המכשירים ירדו בכ-60%.

בר המים הוזל

בשבוע שעבר הכריזה אלקטרה כי אחרי שנה וחצי של פעילות בתחום ברי המים המסוננים היא מוזילה את מחירי האחזקה מכ-800 שקל לסכום שנתי של כ-500 שקל, הטריגר למהלך, כפי שהסבירו בחברה היה הכרזת תמי 4 בחודש אוקטובר האחרון על ייקור תעריפי חבילת השירות (חליפים וסננים) בשיעור של 4%.

משביססה את מעמדה בענף שנשלט עד כה על-ידי שחקנית כמעט יחידה, נוכחנו שוב שהתחרות מוזילה מחירים: מתקני המים של תמי 4 ירדו מ-2010 בכ-2,000 שקל וב-1,000 שקל במהלך השנה האחרונה, כך שמתקן הפרימו עולה כיום 2,600 שקל לעומת 4,500 שקל, ומתקן הפמילי ירד מ-3,800 לכ-2,000 שקל.

מתקני אלקטרה בר ירדו בכ-1,000 ביחס למחיר ההשקה ב-2011, שעמד על 2,770 שקל לעומת כ-2,000 שקל כיום. גם מחירי נביעות ומי עדן למתקני מים מינרלים ביתיים ירדו במהלך השנים.

ריבית המשכנתא ירדה

במהלך השנה הוריד בנק ישראל את הריבית, כך שהריבית הקבועה על משכנתאות במסלול השקלי הגיעה באוגוסט ל-4.65%. ב-2011 עמדה הריבית הקבועה השקלית למשכנתא על 5.88%. ביוני האחרון אפשר משרד הבינוי והשיכון לזכאים לקחת משכנתא מסובסדת בריבית של 3%.

אינטרנט: יותר בפחות

המחירים ירדו גם בתחום האינטרנט: מחירי הגלישה הביתיים עומדים כיום על רמת מחיר נמוכה בעבור מהירות גלישה גבוהה מבעבר. מומלץ לכל צרכן לבדוק את התעריף שהוא משלם, בעיקר אם לא ריענן את המסלול לאחרונה.

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"