גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בינה בר-און: "אנחנו מביאים 15-20 אלף מקומות עבודה בשנה"

מנכ"לית הרשות לפיתוח התעשייה, בינה בר-און, אשתו של הח"כ רוני בר-און, מתקוממת על כך שלא מעריכים את היחידה הקטנה שהיא עומדת בראשה: "רק בשנתיים האחרונות הבאנו כמעט חצי מיליארד דולר השקעות במו"פ. אבל כמה שרים, מנכ"לים ופקידים בכירים זה מעניין?"

"שואלים אותי מה אני עושה ואני עונה: 'מנכ"ל הרשפ"ת בתמ"ת'. לפעמים אומרים משהו בסגנון 'זה קשור לרשות הפלסטינית?' אבל בדרך כלל מסתכלים עליי במבט של 'טוב, תהיי בריאה'. אולי חושבים על איזה וירוס לא ברור".

העובדה שבינה בר און, מנהלת הרשות לפיתוח התעשייה - ואחראית על חובת ביצוע של רכש גומלין מחברות זרות שמכירותיהן בארץ ממומנות מכספי מדינה - לא הפכה עם השנים לסוג של רגולטור או רפורמטור קשוח- מצוטט-מאיים-משיג, לא מפריעה לה. אולי דווקא להפך, כי היא מאוד אוהבת את הסביבה השקטה שלה; נראה שאפילו בחרה בה.

ואולי - וזה ניחוש שהיא מתעקשת שלא להסכים לו - הכול בגלל בן זוגה, שאיתו תחגוג בשנה הבאה 40 שנות נישואים, הפוליטיקאי רוני בר און. חבר כנסת, ליכוד, קדימה, שר האוצר בממשלה של חברו הוותיק והשכן ממוצא-עילית, אהוד אולמרט. השנים של רוני בר און בפוליטיקה התנהלו בלא אף רגע דל ואפילו בלי יום אחד שקט. וכפי שהוא נמצא בתוך התודעה הציבורית - היא נמצאת בקצה השני של הסקאלה, לעתים מנווטת ומתמרנת בטיסה קרבית מתחת לרדאר של כולם.

מה שבאמת מציק לבר און, לבינה, שמי שמצוי עמה בקשר מקצועי מתאר אותה כ"תותחית" - עורכת דין בעברה, 15 שנה במשרד לאיכות הסביבה, 8 שנים בבניית התשתית החוקית והיציבה לרכש גומלין שמכניסה למדינה הרבה כסף - הוא שהנושא שהיא מייחסת לו כל כך הרבה חשיבות לא מובא מספיק בחשבון הכלכלה הלאומית ולא מעניין במידה שכל כך ראויה לו: "כולם מדברים על כלכלה, משברים, אבטלה ושואלים מה יהיה, ופה, אצלנו, קורה משהו אמיתי. יש כאן כוח שבוודאות מוכחת יכול להרים את כל הנושא וקוראים לזה רכש גומלין. אתם יודעים שכל 100-120 אלף דולר שאנחנו מביאים למשק בעקבות תקנות רכש הגומלין, שומרים או מוסיפים מקום עבודה אחד בתעשייה המסורתית?

"בכל שנה אנחנו מביאים 15,000-20,000 מקומות עבודה, כל שנה ב-8 השנים שאנחנו כאן. בעיקר בתעשייה המסורתית. אנחנו גם יודעים להביא השקעות במחקר ובפיתוח: רק בשנתיים האחרונות הבאנו לשם כמעט חצי מיליארד דולר. אבל כמה שרים, מנכ"לים ופקידים בכירים זה מעניין? כמה עיתונאים מוכנים בכלל לשמוע על זה? יש גם מנהלי חברות, כאלה שנהנים מכספי ציבור וממש מזלזלים בחובה שלהם לאפשר לי להוביל רכש גומלין.

"אפילו בממשלה, שאני חייבת בחוק לדווח לה פעם בשנה, בקושי נותנים לי 3 דקות בישיבת הממשלה כדי לתת סקירה מקיפה על הפעילות בתחום הזה. וגם זה רק משום שאני מתעקשת וכאילו עושים לי טובה. חבל. עם קצת יותר, היינו מגיעים למקום לגמרי אחר".

"לא קשוחה, חכמה"

שיתוף פעולה תעשייתי נעשה במסגרת תקנות שתוקנו מכוח חוק חובת המכרזים. ב-2007, שנים אחדות אחרי שנכנסה לתפקיד, היא התקינה את התקנות שלפיהן בכל רכישה מחברה זרה שמעורבים בה כספי ממשלה - וכל עוד מדובר ברכש בסכומים שמעל 5 מיליון דולר - מחויבת החברה הזרה ברכש גומלין מחברה ישראלית תעשייתית. במקרה שמדובר בעסקה בתחום האזרחי, החברה הזרה מחויבת ברכישה ב-25% משיעור העסקה, ובמקרה של עסקה ביטחונית - ברכש גומלין בשיעור 50% מהעסקה.

התקנות לא חלות על רכישות שנעשות מכספי הסיוע האמריקאי, אבל הדבר אינו מונע מבר און לבקש מהחברות האמריקאיות גם במקרים האלה לרכוש רכיבים מהתעשייה הישראלית, ולדבריה, זה עובד לא רע. וכל זה בתנאי אחד: שהחברה, היצרן, הישראלי יעמוד בכל כללי התחרות מבחינת איכות, בקרה מחיר ואספקה.

- מה זה בדיוק רכישות ממשלתיות שמחויבות להתנות רכש מחו"ל ברכש גומלין?

בר און: "זה כל מה שהממשלה קונה בכסף, מלא או חלקי. זה כולל את החברות הממשלתיות, חברת חשמל, נמלים רכבות, בתי חולים ממשלתיים, קופות החולים, עיריות ובקרוב מאוד, מקווה שמיד כשתיכנס כנסת חדשה - נצליח להרחיב את התקנות גם לחברות הכלכליות של הרשויות המקומיות, כי גילינו שדווקא שם מתבצע רוב הרכש של הרשויות".

- מה שינית בתקנות?

"בתקנות לא הייתה שום חובה או סמכות. משהו בסגנון של 'בחייך, אם אתה לא עצבני הבוקר, ובא לך לעשות טובה, בוא תעשה אצלי קצת רכש גומלין'. אלה בערך היו הסמכויות שלי כשנכנסתי לתפקיד מנכ"לית רשפ"ת. לכן ב-2007 היינו חייבים לתקן תקנות אחרות: קודם כול העלינו את סף הדרישה לרכש גומלין מעסקאות של חצי מיליון דולר לעסקאות בהיקף של 5 מיליון דולר, וזאת - כדי שלא להתעסק בדברים הקטנים. אם אני תופסת מכרז שאין סעיף ברור המחייב רכש גומלין, אני יכולה לבטלו. זה כמעט קרה במכרז המכוניות של הכנסת. 'אוי שכחתי', אמרו לי כשגיליתי מכרז בלי סעיף רכש גומלין. הם התעשתו והוסיפו את התנאי".

- שמונה שנים בתפקיד ועד היום לא הענשת אף חברה. מה זה אומר עלייך?

"זה אומר עליי שעשיתי ארגז כלים טוב ושאני לא מאמינה בענישה. עסקים אתה לא עושה בענישה, אלא בדרך חכמה. היום יש חקיקה, החלטות ממשלה וגם יחסים הדוקים עם המקבילים שלנו בעולם, כולל אמנה בינלאומית. יש לי סמכויות מול מפרסמי המכרזים בארץ וגם סמכות לאשר או לא לאשר את הזוכה במכרז אם לא עומד בתקנות לרכש גומלין".

- אבל כמה פעמים ביטלת זוכה? את לא מספיק קשוחה.

"אני לא קשוחה, אני חכמה. התערבתי כמה פעמים, והעניינים תוקנו. הוספנו עוד משהו לתקנות, באופן שמאפשר לי להכניס חברה סרבנית לרכש גומלין לרשימה שחורה. זה אומר שהיא לא תוכל למכור למדינת ישראל במשך חמש שנים".

- להכריז על חברה כסרבנית?

"יש לזה תנאים וזה בהחלט לא עניין שעושים אותו בשיטתיות. התחייבות לרכש גומלין מדברת על זמן ביצוע התחייבות של שלוש, שבע או עשר שנים, תלוי במוצר. בזמן הזה השוק משתנה. חברת רכב זרה שמתחייבת לקנות פה חלקים, אבל היא בעצמה מפסיקה לייצר, זו חוכמה קטנה להעניש אותה. עבר גם משבר גדול על שוק מטוסי מנהלים ולפניו היו חברות שהתחייבו לרכש. תפקידי הוא למצוא דרך כדי לפרוס את החובות, לפעול חכם. לכן לפני רשימה שחורה יש רשימת מעקב, המחייבת לקיים דיווח פעמיים בשנה".

- דוגמה?

"זאת בעיה. יש לי מחויבות והגינות לא לפרסם פרטים על חברות. רק במקרים בודדים. אינטל, מול כל המענקים שהיא מקבלת מהממשלה, התחייבה לרכש גומלין בסך 150%. זה לא כולל את כוח האדם שאינטל שוכרת כתוצאה מהמענק, אלא הגדלת ייצוא שאינטל גורמת למפעלים אחרים. חברת בומברדיה שמוכרת לרכבת ישראל, התחייבה לרכוש בישראל במשך 3 שנים כיסאות, חלונות, מיזוג אוויר. אם חברה לא יכולה לבצע, מטעמים ענייניים, ביניהם גם מחיר ואיכות תחרותיים, אני מבקשת ממנה להביא לכאן חברה אחות, או חברה בת, שתבצע בשמה את הרכישות".

- מה הרעיון המרכזי?

"החוכמה היא לא לנסות ל"תפוס" אותם, את הזרים שמוכרים כאן. לא להביא לכך שייאלצו, אלא שירצו. שילמדו שזה מצוין עבורם. אני רוצה להביא עסקים טובים לישראל. הכוח שלי, בעיניי, הוא לא כמה חברות הכנסתי לרשימה שחורה ולא כמה תפסתי כמי שלא מממשות התחייבות - אלא כמה כסף כן הבאנו למדינה. כמה מקומות עבודה נוספו או נשמרו".

- ומה סך הרכש של המדינה בשנה ורכש הגומלין בשנה?

"בעוונותינו, המדינה לא יודעת מה סך הרכש שהיא מממנת. יש דבר אחד עקרוני: על כל דולר אחד שחייבים לי במסגרת חובה לביצוע רכש גומלין, אני יודעת להביא בין 3 ל-4 דולרים בעת המימוש עצמו".

- נשמע טוב. אבל איך?

"קודם כול הייתה לי סבתא רומניה ואתם בטח יודעים מה מספרים שזה אומר. אבל ברצינות, התמקצענו פה. אנחנו יודעים להביא את החברה הזרה למפעל הישראלי המתאים לה ולהוביל אותה להרחבת הקשר. מבחינתי מפעל ישראלי הוא גם תעשיה אווירית וגם שניים שיושבים על המרפסת וממציאים משהו. וכל זה בתנאי שלא עושים לנו טובות, שהמפעלים שלנו עומדים על הרגליים, שיש פה מוצר מצוין במחיר מצטיין ותחרותי, שאני יכולה לחבר אותו לחברה הזרה. במצב כזה אני יכולה למכור כל דבר.

"אנחנו פה, יודעים לחבר חיבורים, אני יודעת לשדך טכנולוגיות ומפעלים ישראליים וזאת העבודה שלי. אני נמצאת בכל שיתופי הפעולה האפשריים ומשתמשת בכל הכלים האפשריים, כמו האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחוני (סיב"ט), מכון היצוא, התאחדות התעשיינים, לשכת המדען ראשי, מרכז השקעות. למדתי להגיע לכמה שיותר מפעלים ישראליים וללמד אותם להיות תחרותיים - כדי שיקבלו הזמנה טובה. אני יודעת לקחת מפעלים ישראליים לחברות בחו"ל ולהביא מנהלי חברות זרות לסיורי עבודה בארץ. נשאר רק לבדוק כמה כסף עולה מקום עבודה אחד שנוצר על ידי הרשפ"ת בהשוואה לכלים אחרים במשרד התמ"ת, כמו מרכז ההשקעות והמדען הראשי".

- המפעלים משתמשים בך?

"לא מספיק. עשינו קמפיין בגוגל, פנו אלינו 40,000 איש, רק שרובם היו יצרני חלומות. היו שם רק 12 פניות מעניינות, מהן נוצרו התקשרויות עם 4".

- איך זה שמפעלים ישראליים לא עומדים אצלך בתור ארוך?

"יכול להיות שאני לא חשופה מספיק. אספר לכם סיפור: פעם הייתה חברה ממשלתית בשם אל על, שעשתה הרבה רכש מטוסים ומנועים וגם רכש גומלין. הזמן חלף, אל על הפכה לחברה פרטית, כלומר לא מחויבת לרכש גומלין. אבל באה לממשלה בדרישה להשתתף בהוצאות הביטחון שלה. הייתה החלטת ממשלה, אני נדחפתי אליה, שכנעתי, וההחלטה אמרה שחברות התעופה יעשו רכש גומלין, ככל שניתן".

- במחוזותינו "ככל שניתן" זה רק אם ממש בא להם.

"נכון, אבל ברגע שזה כתוב, אני עושה כמיטב יכולתי. חברת ארקיע קונה מטוסים מאיירבאס, ויש התחייבות שלה לרכש גומלין. אבל אל על לא רוצה. היא מצפצפת עלינו ובגדול, לא מדווחת על מכרזים שהיקפם מעל 5 מיליון דולר, וצריך להבין: היא מקבלת 70% מימון מהמדינה על הוצאות ביטחון שזה עשרות מיליוני דולרים, יש לה קדימות בנסיעות של פקידי ממשלה וגם בהיותה תוצרת הארץ, היא מקבלת יתרון יחסי של 15% במחיר התחרותי. החברה הזו מחוברת היטב למקורות ממשלתיים ועדיין מסרבת לעשות איזשהו מאמץ במשא ומתן שהיא מנהלת עם חברות שהיא קונה מהם מטוסים, מנועים ודברים אחרים. החברה הוזמנה לשר, השר והמנכ"ל בתמ"ת עשו מאמצים מרובים, אבל הם מצפצפים. וזאת חברה שמתיימרת להיות בית שני לכל ישראלי".

"פדיתי את בעלי מהשבי"

- בתפקיד הזה את משלמת מחיר על היותך אשתו של רוני בר און?

"בטוח שכן. אבל אני לא יודעת מה ואיפה".

- וכשהיה שר אוצר?

"יש הפרדה מקצועית מוחלטת וברורה בינינו. לפי התקנות אפשר לערער על החלטה שלי לפני ועדת ערר שיושבים בה שלושה שרים ובהם גם שר האוצר. במקרה הזה הוא זז הצידה וביקש משר אחר להיות בוועדה במקומו".

- אולי היה לך לא נוח להילחם ביתר תקיפות על עמדתך כשבבית הפרטי שלך את חולקת עם ראש המערכת, עם שר האוצר עצמו?

"אני לא חושבת כך. אבל אם כבר, בהחלט יכול להיות שיש מקרים שזה קיצר לי תורים ופתח לפני דלתות שעמדתי מאחוריהן".

- ומה הלאה?

"אני בת 62, גאה בכל קמט. המשרה שלי קצובה בזמן. 4 שנים ועוד 4 שנים, עכשיו האריכו לי את הכהונה בעוד שנה. באיזה שלב יצטרכו לחפש מישהו אחר".

- את שמחה שרוני יוצא מהפוליטיקה?

"שמחה מאוד. אני המרוויחה הגדולה של הבחירות האלה".

- למה?

"אני פדיתי את בעלי מהשבי".

- שבי שהוא עצמו בחר בו. היכן תצא כל האנרגיה הסוערת שלו?

"אין לי פחד עליו. הוא מאוד שלם במה שהחליט. הוא לא הגיע להחלטה הזאת ברגע, הוא התגלגל איתה הרבה זמן. מספיק. הוא לא נולד בפוליטיקה, הוא ניהל משרד עורכי דין מאוד מכובד בירושלים, עשה קריירה מזהירה בפוליטיקה וזהו. מספיק".

- היית חלק מההחלטה?

"את דעתי על פוליטיקה הוא יודע הרבה זמן, אבל אני לא מנעתי ממנו להיכנס אליה ולא לחצתי עליו לצאת ממנה. אני רק שמחה מאוד שהוא שלם עם זה".

- ומה עם הפרנסה? זה דבר חשוב.

"הסירו דאגה מליבכם. הוא מקבל הצעות מדהימות, גם מאנשים שבכלל לא ידעתי שהם בכיוון. הוא מאוד מבוקש. צמא לעשות משהו שמעניין אותו. הבית שלנו מאוד שמח בימים האלה".

אל על: החברה לא מחויבת לרכש גומלין

בתגובה לטענות של מנכ"לית הרשפ"ת, בינה בר און נמסר מחברת אל על כי "על-פי התקנות הקיימות בנושא, אל על אינה מחויבת לרכש גומלין". ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענות כי "אגף החשב הכללי רואה באופן חיובי את נושא רכש הגומלין ופועל למען קידומו, מתוך ראיית טובת המשק הישראלי בפעולה זו. האגף פועל בשיתוף פעולה מלא עם משרד התמ"ת ומתייחס לרכש הגומלין ככלי חשוב ומועיל לפיתוח התעשייה במדינה תוך אכיפתו, הן במסגרת ההדרכות וההכשרות בדיני מכרזים והן באמצעות פרסום הוראות (תקנון כספים ומשק) בנושא לכלל המכרזים בממשלה". במשרד האוצר אמרו עוד כי "מינהל הרכש בוחן את אופן השילוב של הדרישה לרכש גומלין במכרז הטלפונים הניידים הבא".

עוד כתבות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?