מחשבים מסלול מחדש: אפל לא תקנה את Waze

אתר הצרכנות האלקטרונית Cnet דיווח כי בכיר באפל הכחיש את הכוונות של החברה לרכוש את אפליקציית הניווט הישראלית

בשבוע שעבר חגגה העיתונות הבינלאומית, ובעיקר הישראלית, את מכירתה של ספקית אפליקציית הניווט החינמית, Waze, לאפל, אך כעת מתברר כי החגיגה הייתה מוקדמת מדי.

בחמישי בערב, שעון ישראל, פרסם אתר Cnet האמריקני ידיעה לפיה מקורבים לאפל טוענים כי הידיעה על המו"מ בין החברות היא "מפוברקת", וכי לאפל "אין תוכניות לרכוש את Waze".

הידיעה המקורית הופיעה לראשונה, ברביעי בערב, בבלוג הטכנולוגיה הישראלי ניוזגיק ובמקביל בבלוג טקראנץ' האמריקני. בשניהם דובר על "שמועות" סביב עסקה שמתבשלת בין הצדדים. מה שמשך את עיקר תשומת הלב הוא המחיר הגבוה - כ-400 עד 500 מיליון דולר. על-פי עדכון שפורסם בטקראנץ' בשלב מאוחר יותר, הסכום שדורשת Waze זינק ל-750 מיליון דולר.

ביום חמישי הסתבר כאמור שהחגיגה הייתה מוקדמת. משקיעים בחברה הודו בשיחות עם "גלובס" כי לא שמעו על המשא ומתן, והעריכו שרכישה על-ידי אפל אינה הגיונית. לכאורה, החיבור בין Waze, שמספקת תוכנת ניווט עם אפיונים של רשת חברתית ומותקנת בקרוב ל-30 מיליון משתמשים בעולם, לבין אפל, שהשיקה תוכנת ניווט כושלת, נראה מובן מאליו. עם זאת, חיבור אסטרטגי שבו אפל רוכשת את החברה הישראלית, אינו ברור כאשר מביאים בחשבון שהמפות של Waze אינן מושלמות. בנוסף, במדינות רבות השימוש באפליקציה מצומצם ובנוסף החברה מסתמכת על משתמשים שלהם מכשירים מבוססי אנדורואיד.

משא ומתן עם פייסבוק

התגובה הראשונית של Waze הייתה שחברה "לא מגיבה לשמועות", אך סביר להניח שבחרה לא פוסלים על הסף אפשרות של אקזיט.

ב-Waze הושקעו עד כה כ-67 מיליון דולר, והיא נמצאת בתחום שנמצא בעדיפות גבוהה במפת הדרכים של ענקיות המדיה. מכיוון שהכנסות החברה הן נמוכות יחסית - הערכות בטקראנץ' נקבו בהיקף של כמיליון דולר - יש סבירות גבוהה כי החברה תידרש לבצע שינוי משמעותי באסטרטגיה העסקית או להירכש כדי להציף שווי.

אין כל ידע ודאי על גוף ספציפי שמנהל מו"מ עם Waze כעת, אולם במשך השנה האחרונה כמעט כל גוף גדול שפועל בתחום המדיה הדיגיטלית היה בקשר כזה או אחר עם החברה. לפני חצי שנה ביקרו אנשי פייסבוק בחברה, ועל-פי הערכות הם בחנו את רכישת Waze.

למרות שרכישה כזו נשמעת הגיונית, פייסבוק לא רכשה את Waze, והחברות הודיעו לאחרונה על שיתוף פעולה. כמו כן, בספטמבר 2011, במקביל לרכישת טלמפ על-ידי אינטל, קיבלה Waze הצעת רכש אותה העדיפה לדחות.