אופנה והנעלה: עלייה של 0.7% בלבד במכירות ב-2012

על-פי נתוני מערכת ריס, מכירות הנעליים צנחו אשתקד ב-7% ■ ברבעון הרביעי ירדו כלל המכירות בענף האופנה וההנעלה ב-3.5%

קריסתן של חברות האופנה בוניטה, סריגמיש וגריפ שהחליפה ידיים, וכן סגירתה הצפויה של רשת לוצ'י על רקע מכירות נמוכות והפסדים, אינן סוף פסוק. מנתוני הרשתות החברות במערכת ריס עולה כי מספר לא מבוטל של רשתות אופנה והנעלה נוספות רושמות ירידה במכירות, ובשוק מעריכים כי השנה הקרובה תאופיין בקריסה של רשתות נוספות המושפעות גם מלחץ גובר והולך מצד הבנקים.

מנתוני ריס עולה כי בשנת 2012 רשמו 41 רשתות, הכוללות 715 חנויות, ירידה במכירות. אצל חלק מהן - 11 רשתות הכוללות 95 חנויות - המצב היה קשה במיוחד, והן רשמו ירידה של יותר מ-10% במכירות.

ברבעון הרביעי של שנת 2012 המגמה החריפה, הן על רקע מזג-האוויר החם יחסית והן על רקע הלחימה בדרום. 22 רשתות, הכוללות 223 חנויות, חתמו את הרבעון עם ירידה של יותר מ-10% במכירות. 27 רשתות נוספות, הכוללות 882 חנויות, חתמו את הרבעון עם ירידה של עד 10% במכירות.

אך הגשם, כך מתברר, לא יורד על כולם, ואצל חלק מרשתות האופנה המצב טוב במיוחד. 7 רשתות עם 124 חנויות חתמו את השנה עם עלייה של יותר מ-10% במכירות. 22 רשתות נוספות, הכוללות 591 חנויות, סיימו אף הן את השנה עם עלייה במכירות, אם כי מתונה יותר, של עד 10%.

הביצועים הנמוכים של הרבעון הרביעי, וכן הביצועים הנמוכים של קטגוריית ההנעלה לאורך השנה כולה, הם שגררו את השוק לסטגנציה. מכירותיהן של 1,200 חנויות אופנה והנעלה זהות הסתכמו בעלייה של 0.7% בלבד, וזאת אחרי ירידה של 3.5% במכירות שנרשמה ברבעון הרביעי.

"מי שנרדם בשמירה, נפגע"

קטגוריית ההנעלה לבדה, הנסמכת על נתונים של 15 רשתות הכוללות 230 חנויות, חתמה את השנה עם ירידה של 7% במכירות. עיקר הפגיעה בפדיונות חנויות ההנעלה הייתה בפאוור-סנטרים, שבהם נרשמה ירידה של 7.8% במכירות ההנעלה, לעומת ירידה של 1% במכירות ההנעלה בקניונים האזוריים.

משה רוזנבלום, מנכ"ל מליסרון, אומר כי "שנת 2012 הסתיימה טוב יותר משנת 2011. הרשתות שידעו לעבוד, ידעו לנהל את המלאי ואת תכנון האופנה נכון - הצליחו בגדול. הרשתות שנרדמו בשמירה, נפגעו בפדיונות. הרשתות האלה צריכות לעשות בדק-בית, כי העלייה במכירות לא אפיינה רק שחקנים בינלאומיים אלא גם שחקנים מקומיים, ויתרה מכך, שיעור העלייה במכירות של השחקנים המקומיים היה גבוה מהשיעור שרשמו השחקנים הבינלאומיים".

ממוצע הפדיון למ"ר בשנת 2012 בתחום האופנה וההנעלה עמד על 55 שקל למ"ר, לעומת 54 שקל למ"ר בשנת 2011.

לפי הערכות בשוק, מספר רשתות אופנה בולטות ביציבות ועלייה משמעותית במכירות, וביניהן ניתן למנות את פוקס, קסטרו, זארה, פול אנד בר, גולברי, רנואר, הודי'ס, TWENTYFORSEVEN ודלתא.

לפי הערכות, עם הרשתות שרושמות ירידה בפדיונות נמנית הרשת לצעירות לוצ'י של קרייזי ליין, שצפויה להיסגר בחודשים הקרובים.

מכירות רשתות האופנה
 מכירות רשתות האופנה

שיעור השינוי לפי מספר רשתות
 שיעור השינוי לפי מספר רשתות