איכות השלטון: לפתוח בחקירה פלילית צבאית בפרשת הרפז

פנתה לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה לבחון פתיחת חקירה פלילית צבאית, באמצעות מצ"ח, כנגד קצינים "שעודם מכהנים בצה"ל" ■ הכוונה היא ככל הנראה לחקירה נגד אל"מ ארז וינר, עוזרו לשעבר של הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי

התפתחויות במישור הפלילי בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז: התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ד') לפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דן עפרוני, בדרישה לבחון פתיחת חקירה פלילית צבאית, באמצעות מצ"ח, כנגד קצינים "שעודם מכהנים בצה"ל". הכוונה היא ככל הנראה לחקירה נגד אל"מ ארז וינר, עוזרו לשעבר של הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי.

בדוח המבקר נכללה ביקורת חריפה כלפי הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ועוזרו, אל"מ ארז וינר, וכן כלפי שר הביטחון, אהוד ברק, ועוזריו, יוני קורן וברק סרי.

"התנועה סבורה כי הדוח מעלה דברים חמורים מכדי שאלה יתמצו בדוח המבקר בלבד", כתבה התנועה. "לא די בהערות המבקר שפורטו בצורה נרחבת בדוח, אלא יש להגיע להכרעות פוזיטיביות ביחס למעורבותם בפרשה ומידת האחריות שבה עליהם לשאת".

וינשטיין יחליט

נזכיר כי שלשום (ב') הודיע משרד המשפטים כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתכוון לקבל "בקרוב" החלטה אם להורות על חקירה פלילית מקיפה במגוון נושאים העולים מדוח מבקר המדינה בפרשת מסמך הרפז.

"דוח המבקר והחומרים שהועברו ממשרדו במהלך החודשים האחרונים נלמדים ונבחנים בידי בדרגים המקצועיים במשרדנו", נמסר ממשרד המשפטים. "בחינה זו מצויה בשלב מתקדם. טרם התקבלה החלטה כלשהי מצד היועמ"ש בדבר האפשרות להמשיך ולטפל בהיבטים מסוימים של הפרשה באפיקים פליליים, והיועמ"ש מתכוון להכריע בנושא בקרוב".

עוד מסר משרד המשפטים כי "לאורך כל עבודת הביקורת זכה משרד המבקר למלוא שיתוף-הפעולה, והיועץ אף אישר להעביר לעיון המבקר באופן חריג חומרים שנאספו בידי המשטרה והשב"כ, תוך שהובהר כי יש להבחין בין מידע המצוי בידי גופי החקירה, והוא תוצר של חקירה או פעולה אחרת, לבין מידע שאיננו מצוי בידי הגוף החוקר, ושלשם הפקתו נדרש להפעיל את סמכויות החקירה שהמחוקק הפקיד בידיו".

תביעת לשון הרע

בד-בבד, הגיש ביום ראשון השבוע לבית המשפט המחוזי בירושלים בועז הרפז, שבעניינו הוחלט בעבר להעמידו לדין בכפוף לשימוע באשמת זיוף המסמך הקרוי על שמו, תביעת לשון הרע נגד העיתונאים דן מרגלית ורונן ברגמן. זאת, קרוב לשנתיים לאחר שפירסמו את ספרם "הבור", העוסק בהרפז ובפרשת המסמך המזויף. התביעה, על סך 2.7 מיליון שקל, הוגשה באמצעות עורכי הדין צבי גלמן ודפנה אזולאי-רגב ממשרד עו"ד אריאל שמר.

"למרות שעוד רב הנסתר על הגלוי בפרשה זו", נכתב בתביעתו של הרפז, "החליטו מרגלית וברגמן להאדיר את שמם, תוך שהם מפרסמים בסמוך למועד פרישתו של אשכנזי מתפקידו, את ספרם הדיבתי. כל האירועים שבהם עוסק הספר, שכולם מוכחשים ושקריים, נועדו להציג את דמותו של הרפז כנוכל שניצל כביכול את חוליי המערכת למטרותיו הזדוניות והפוגעניות. הספר הציג את הרפז באופן מגמתי, מכפיש ושקרי כרב-נוכלים, מושחת, רמאי, קומבינטור ועבריין". (ת"א 9936/01/13).