וול סטריט סגרה במגמה מעורבת; מניית דל זינקה 13%

אובמה קרא לקונגרס להעלות את תקרת החוב ■ יו"ר הפדרל ריזרב יישא דברים לאחר הנעילה ■ ורינט ונייס זינקו היום במהלך המסחר ■ תמריצים אפשריים ביפן ותחזית חיובית של בכיר ב'פד' דחפו את אסיה למעלה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') במגמה מעורבת לקראת נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, ולאחר שאובמה דחק בקונגרס להעלות את תקרת החוב.

סוגיית תקרת החוב האמריקני המשיכה גם היום להטריד את המשקיעים בוול סטריט - בעוד המחוקקים בארה"ב ינסו לאשר את העלאתה, בכדי למנוע "שיתוק" של הממשל כבר בעוד כחודש. בסיטי סבורים כי הסכם על העלאת תקרת החוב יתקבל בסופו של דבר, מה שיוביל לצניחת הדולר וייאלץ את ה'פד' להדפיס עוד כסף.

הנשיא אובמה התייחס לנושא היום, ואמר כי נכונה לארה"ב שנה טובה, "כל עוד וושינגטון לא תמנע התקדמות". "האמת היא שאיננו יכולים לסיים את העבודה על הקטנת הגרעון באמצעות קיצוצים בהוצאות בלבד", אמר אובמה. עם זאת, הוא הצהיר כי הוא פתוח לביצוע "התאמות קלות לתוכניות כגון המדיקייר". אובמה התייחס ישירות לנושא תקרת החוב ואמר: "אני רוצה להיות ברור בנושא הזה. העלאת תקרת החוב מאפשרת למדינה לשלם עבור הוצאות שהקונגרס כבר התחייב לגביהן. תקרת החוב היא לא שאלה של אישור הוצאות נוספות. "משקיעים ברחבי העולם ישאלו אם ארה"ב היא בכלל הימור בטוח, תהיה טלטלה בשווקים ושיעורי הריבית יזנקו", הזהיר אובמה מהתוצאות של אי העלאת תקרת החוב. "אסור להתמקח באמונה השלמה ובקרדיט שניתן לכלכלת ארה"ב", אמר הנשיא. "הרווחה הפיננסית של אזרחי אמריקה היא לא נושא למיקוח. זה מגוחך".

בתוך כך, זינקו היום בורסות אסיה על רקע החדשות בדבר תוכנית תמריצים שישיק הבנק המרכזי ביפן, יחד עם תחזיות צמיחה מעודדות של צ'ארלס אוונס, בכיר בפדרל ריזרב, שסבור כי הכלכלה האמריקנית תצמח בכ-2.5% השנה.

בזירת המאקרו לא התפרסמו היום נתונים כלל, אולם המשקיעים ממתינים היום לדבריו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, שצפוי לשאת היום ב-23:00 (שעוננו) דברים באשר לכלכלת ארה"ב, וזאת לאחר שמקבילו באירופה מריו דרגי (יו"ר ה-ECB) הותיר ביום ה' האחרון את הריבית בגוש האירו ללא שינוי (0.75%) תוך שציין כי הכלכלה האזורית צפויה להתאושש רק לקראת סוף השנה.

ורינט ונייס עמדו במוקד

המיליארדר קארל אייקן רכש 1.56% ממניות חברת Transocean (סימול: RIG) והודיע שהוא מחכה לאישור הרשויות להשקיע במניות החברה כ-682 מיליון דולר.

טבע הישראלית ממשיכה בניסיונות להגן על שליטתה בשוק התרופות לטיפול בטרשת נפוצה: החברה הישראלית מבקשת מה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) לעכב את מתן האישור הסופי לחברת ביוג'ן לשווק את תרופת ה-BG-12, תרופה הניתנת בבליעה לטיפול בטרשת נפוצה (לעומת הקופקסון הניתנת בזריקות).

לפי הערכות בשוק, חברת נייס מצויה בהליכי משא ומתן מול אחת ממתחרותיה העיקריות, חברת ורינט, לרכישתה בהליך של מיזוג. על פי הידוע, ורינט, הנסחרת בשווי של כ-1.25 מיליארד דולר צפויה להירכש בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר. (לסיפור המלא)

מניית אפל צנחה היום לאור דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הביקושים לאייפון 5 כה חלשים, עד שהחברה נאלצה להפחית את ההזמנות שלה לרכיבים המשמשים לייצור האייפון. מניית אפל נחתכה ב-25.8% מאז השיא האחרון ב-19 בספטמבר.

JP מורגן חתך את ההמלצה שלו על מניית IBM מתשואת יתר לניטרלי.

דל זינקה במהלך המסחר על רקע דיווחים כי ייתכן ותרכש על ידי חברה פרטית.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]