אז מי יהיה שר האוצר בממשלה הבאה? גם לנתניהו אין מושג

בקדנציה הבאה ירצה ראש הממשלה לראות לצדו שר אוצר שיוכל לעבוד איתו ושיהיה לו אומץ פוליטי לעשות צעדים דרמטיים ■ ליברמן לא במשחק, סילבן שלום וישראל כץ מתרחקים מהתפקיד, סער מתקרב אליו בצעדי ענק

בקדנציה הבאה ירצה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראות לצדו שר אוצר שיוכל לעבוד איתו, שיהיה לו אומץ פוליטי לעשות צעדים דרמטיים - ללא קשר לגודל הגירעון - שכן לנוכח המצב הכלכלי בעולם, גם ישראל תידרש לתוכנית כלכלית מקיפה ולגזירות קשות.

מכיוון שהחוק קובע כי תקציב המדינה הבא חייב להיות מאושר בתוך 45 יום מהשבעת הממשלה, הדבר הקל ביותר עבור נתניהו הוא להשאיר בתפקיד את שר האוצר הנוכחי, יובל שטייניץ, שמכיר מקרוב את כל התוכנית, וברקורד שלו כבר יש העברת תקציב.

בעוד שמרבית הפקידות הבכירה באוצר - מנכ"ל המשרד, דורון כהן, החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ, ראש רשות המסים היוצא, דורון ארבלי והנכנס, משה אשר - עוד לא היו מעורבים בהעברת תקציב, היה זה אך טבעי שנתניהו לא יזיז את שטייניץ מהתפקיד.

נתניהו גם לא יכול לבוא בטענות לשטייניץ. הוא ספג את האש לאורך כל הקדנציה, הפגין קולגיאליות, ולפעמים היה אפילו עבד נרצע. אלא ששטייניץ כשל בתפקידו כשכפ"ץ. בעוד נתניהו שימש השכפ"ץ של שרון, וספג את כל הכדורים במקומו, את הביקורת בקדנציה הזו נאלץ לספוג נתניהו עצמו, ואולי גם במידה מסוימת של צדק, אחרי שהגדיר עצמו כשר-על לענייני כלכלה. ובכל זאת, כששבוע לפני הבחירות נתניהו נאלץ להתמודד עם ענייני הגירעון ולא בנושאי הביטחון המועדפים עליו, זה ודאי לא נזקף לזכות שר האוצר.

סער או שר מקצועי?

כרגע, הודף ראש הממשלה את האש ומתרכז בניסיון להגדיל את כוחו ביום הבחירות. סוגיית איוש תפקיד שר האוצר הבא עוד לא עומדת על הפרק. ההחלטה הרבה פחות מתוכננת ממה שנהוג לחשוב, ולא מעט מההחלטות הנוגעות לתיקים נסגרות ברגע האחרון, אם כי אין בכך כדי להפריע לבורסת ההימורים והשמות.

אם מצבו המשפטי של אביגדור ליברמן היה מאפשר לו לכהן כשר, סביר להניח שהוא היה מחזיק בתיק האוצר, אלא שכרגע האפשרות הזו לא עומדת על הפרק והוא נותר מחוץ למשחק. גם האפשרות ששר מישראל ביתנו יחזיק בתיק כפיקדון אינה באה בחשבון. ככל הנראה, התיק יישאר בליכוד. בעוד סילבן שלום וישראל כץ, שנחשבים בעיני נתניהו לעצמאיים מדי, ולכן נראה כי הם מתרחקים מהתפקיד, מתקרב אליו שר החינוך, גדעון סער, שהגיע למקום הראשון בפריימריז, בצעדי ענק.

מצד אחד, נתניהו לא יוכל להתעלם ממיקומו הגבוה של סער ברשימה, מה גם שסער, כפי שדורש התפקיד, אינו אסקופה נדרסת. הוא יודע לעמוד על שלו, אך גם לעבוד בצוות. מצד שני, הדבר האחרון שירצה נתניהו הוא בהתחזקותו של סער. בהפוך-על-הפוך, דווקא מסיבה זו סער אולי יקבל את האוצר, בתקופה שבה האפשרות לשמור על פופולריות בתפקיד כזה - קלושה.

גם האפשרות למינוי שר מקצועי קיימת, ובהקשר זה יש שני מועמדים שאפשר להעלות על הדעת: שר המשפטים יעקב נאמן, שממילא לא יישאר בתפקידו והוא מקובל על נתניהו וליברמן, או רו"ח משה ליאון, שהיה מנכ"ל משרד רה"מ בתקופת נתניהו, אולם נחשב מקורב יותר לליברמן.