רשות ההגבלים תגיש כתבי אישום נגד סטימצקי ואיריס בראל

זאת בכפוף לשימוע ■ החשד: סטימצקי דרשה מההוצאות בלעדיות על מבצעים, כך שאלה לא יתקיימו ברשתות המתחרות ■ סטימצקי: פעלנו ביושרה ועפ"י חוק

‎‎רשות ההגבלים העסקיים בדרך להגשת כתבי אישום נגד רשת סטימצקי ונגד מנכ"לית הרשת, איריס בראל: הרשות הודיעה היום (ד') לרשת ולמנכ"לית כי בדעתה להגיש נגדם כתבי אישום, בכפוף לשימוע שייערך לצדדים.

‏ההודעה באה בעקבות חקירה שניהלה רשות ההגבלים ביחס לחשדות לעבירות לכאורה על חוק ההגבלים העסקיים שבוצעו על-ידי סטימצקי ונושאי משרה ברשת, ועיקרן פגיעה בתחרות, ובכלל זה חשד להפרת תנאי המיזוג שקבע בשעתו הממונה על ההגבלים כאשר אישר את המיזוג בין סטמיצקי לרשת ספרי מרכז.

‏מסטימצקי נמסר בתגובה: "אנו מאמינים כי החברה והמנכ"לית לא הפרו את חוק ההגבלים העסקיים. פעלנו תמיד ביושרה ועל-פי כל חוק. אנו נסביר זאת בשימוע, ומאמינים שעמדתנו תתקבל".‏

‏קרבות ספרותיים

‏תחילת הפרשה בתחרות העזה שבין סטימצקי לצומת ספרים, שהניעה את סטימצקי לשני האירועים שעליהם מתבססים החשדות.

האירוע הראשון התרחש בין נובמבר 2010 ליוני 2011, אז דרשה סטימצקי ממו"לים שונים בלעדיות במבצעים בעבור ספרים שישתתפו במבצעי מועדון הלקוחות שלה, כך שאותם ספרים לא ישתתפו במבצעים של חנויות ספרים אחרות.

‏האירוע השני, על-פי כתב החשדות, התרחש ביולי 2011, אז דרשה סטימצקי ממו"לים שונים בלעדיות במבצעים בעבור הספרים שהשתתפו באותו חודש במבצעי סטימצקי, כך שאותם ספרים לא ישתתפו במבצעים של חנויות ספרים אחרות בד בבד.

משמעות דרישותיה של סטימצקי היא שאותם ספרים יימכרו במחיר מלא ברשתות המתחרות. לדברי בכירים בענף, מדובר במאות כותרים ובאופן שהיה מציב את רשת צומת ספרים בנחיתות מול סטימצקי.

‏על-פי מקורות בשוק, כל הוצאות הספרים הסכימו להיעתר לדרישה, ובהן "ידיעות אחרונות", "כתר", "מטר", "קוראים", הוצאת "הקיבוץ המאוחד" והוצאת "עם עובד" ואפילו ההוצאות השותפות בצומת ספרים - "כנרת", "זמורה-ביתן" ו"מודן".

‏ביולי 2011, לאחר דרישתה של סטימצקי, הודיעה צומת ספרים לכל הוצאות הספרים כי היעתרות לדרישתה של סטימצקי - משמעותה כי אותם ספרים לא יימכרו בצומת ספרים.

נוסף על כך, צומת ספרים שכרה את עו"ד מיכל הלפרין, מומחית להגבלים עסקיים, וזו פנתה במכתב לכל הוצאות הספרים והזהירה אותן כי התנהלותן אינה חוקית, ומהווה הסדר כובל.

בתגובה הוציא עו"ד צבי אגמון מכתב מטעם סטימצקי, ובו חוות-דעת שלפיה מדובר בצעד חוקי, וזכותה של רשת סטימצקי לבדל את עצמה.

‏ואולם אחרי הבהרה נוספת של רשת צומת ספרים, החליטה התאחדות המו"לים לכנס ישיבה דחופה עם סטימצקי. בישיבה הוחלט לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים "לשם קבלת היתר להסדר כובל, שיאפשר למו"לים להתאגד אל מול הכוח הדואופסוני של רשתות צומת ספרים וסטימצקי", ולמעשה לבחון את המתרחש בשוק הספרים.

עוד הוחלט להפנות תלונה על דרישתה של סטימצקי, תגובתה של צומת ספרים ותלונה "על העדפה בתצוגות של בעלי רשת צומת ספרים ושל הוצאות הספרים של קבוצת 'ידיעות אחרונות' ברשת סטימצקי".

בעקבות התפתחויות אלה החליטה רשת סטימצקי לסגת מדרישותיה - אך אלה הביאו, כאמור, לפתיחת החקירה ברשות ההגבלים.‏

‏נציין כי ברקע לחקירת הרשות מצוי, כאמור, מיזוג שיצא לפועל ב-1995 בין סטימצקי בע"מ וספרי מרכז להפצת הספר העברי בע"מ, שבמסגרתו רכשה סטימצקי בע"מ את ספרי מרכז.

המיזוג אושר בזמנו על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בכפוף לתנאים מגבילים. אחד מתנאי המיזוג קבע, בין היתר, כי סטימצקי "לא תגביל מו"ל בנוגע ליחסיו המסחריים עם איזה מלקוחותיו".‏

לדברי הרשות, בשני האירועים סטימצקי ובראל הפרו את תנאי המיזוג, בכך שהגבילו מוציאים לאור בנוגע ליחסיהם המסחריים עם לקוחותיהם האחרים. ‏‎‎‏