גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מאזדה 6 החדשה - יפנית במשקל נוצה

מאזדה 6 מודל 2013 מציעה ממדים ייצוגיים במשקל נמוך מאוד ויחס מפרט/מחיר שעשוי להעיר מתרדמתו את פלח "המשפחתיות הגדולות"

שנים ארוכות נוהלה חברת מאזדה היפנית על-די מנהלים אמריקאים שמינתה לה פורד, בעלת המניות הגדולה ביותר שלה. בשנים הללו תפקדה החברה היפנית הקטנה כמו נמלה שנושאת על גבה פיל. פורד אמנם סיפקה לבת החסות הקטנה יציבות פיננסית, אבל בו בזמן ניצלה עד תום את משאביה ההנדסיים.

פורד סיפחה את שיטות הייצור המתקדמות של מאזדה ואת בקרת האיכות שלה, ובאמצעותם שדרגה ללא היכר את איכות הייצור ואת רמת האמינות של רכביה בכל העולם. מנועי הבנזין היפנים האמינים של מאזדה הפכו לעמוד השדרה של מנועי פורד ואילו פלטפורמות הרכב הקומפקטיות, שפיתחו היפנים, הפכו לבסיס של כמה מהדגמים המצליחים והרווחיים ביותר של קונצרן פורד אי-פעם.

"הכיבוש" הסתיים בצורה חדה ופתאומית במשבר הפיננסי של 2008 כאשר פורד, שנזקקה בדחיפות למזומנים, מכרה את מניות השליטה שלה במאזדה. הגירושים, כך נראה, עשו למאזדה רק טוב. בתוך פחות מארבע שנים היא הצליחה לפתח משפחה עצמאית של מנועים ותיבות הילוכים מתקדמות - משימה לא פשוטה גם ליצרניות רכב גדולות - לשרוד את משבר היאן והצונאמי ולתכנן שלוש משפחות עצמאיות של דגמים.

הראשונה, מאזדה CX-5, כבר הפכה ללהיט מכירות עולמי ומקומי; השלישית, מאזדה 3 החדשה, תיחשף בעוד חצי שנה ואמורה להציב סטנדרטים חדשים בפלח המשפחתי. בין לבין, מגיעה אלינו כעת מאזדה 6 החדשה, שתנסה להחיות את הפלח הרדום של המשפחתיות הגדולות.

שפע מרחב לרגליים

חיצונית, יצרו מעצבי ה-6 החדשה עיצוב נאה, שלא מציב את האגו של המעצבים במקום הראשון, אלא מתכתב באופן הדוק עם מאזדה 6 היוצאת, תוך הדגשת אלמנטים כמו קשתות הגלגלים הענקיות. חובבי הנוסטלגיה ימצאו בו אפילו רמזים לעיצוב קסדוס 9 - מכונית הפאר הנשכחת של מאזדה. אמנם, לא כולם אוהבים את החרטום האגרסיבי החדש, אבל עיצוב החלק האחורי החלקלק-שרירי יכול היה להיראות טוב אפילו ביגואר. מכונית ההדגמה שלנו, בצבע בורדו מטאלי ועם חישוקי 19 אינץ' מרהיבים - פריט תקני ברמת האבזור הגבוהה - יצרה לא מעט גלים ברחוב הישראלי ולא רק בקרב בעלי מאזדה 6 מהדור היוצא.

עיצוב תא הנוסעים מדבר בטון שקט ובוטח. עמדת הפיקוד כוללת לוח מחוונים עם צג מידע דיגיטלי רחב, בנוסח אאודי ושות', ולידו מסך מגע צבעוני לשליטה בפונקציות המשניות, כמקובל כיום בפלח השוק הזה. שלל מתגים מבשרים על קיומן של מערכות היי-טק חבויות המושבים החדשים נוחים וידידותיים לגב בנסיעות ארוכות. כל העסק עטוף באיכות גימור, שלא הייתה מביישת את לקסוס.

עם בסיס גלגלים של מכונית מקטגוריה E ורוחב של לימוזינה, מספק התא שפע של מרחב לכתפיים ולרגליים מלפנים ומאחור. דווקא מרחב הראש אינו נדיב במיוחד ונהגים גבוהים יגלו שראשם די קרוב למדי לתקרה.

כל יצרני הרכב עובדים כיום קשה כדי להפחית את משקל כלי הרכב לטובת שיפור התנהגות הכביש והורדת צריכת הדלק. אצל מאזדה הנושא כבר הפך מזמן לאובססיה ומאזדה 6 החדשה בגרסת ה-2.5 ליטר מציבה את המשקל 1,360 קילו בלבד - משקל כמעט לא יאומן לרכב מהקטגוריה הזו. לשם השוואה, הפורד מונדיאו, בעלת הממדים הדומים, שוקלת כמעט 200 קילו יותר.

על הכביש, קל להרגיש בדיאטה. למרות ממדיה הנכבדים, ה-6 החדשה מתנהגת בנסיעה נמרצת כמו משפחתית קלילה עם העברות משקל זריזות ורהוטות על כבישים מתפתלים. ההגה אמנם אינו חד ומתקשר במיוחד, אבל ה-6 עדיין משדרת רוח נעורים ושובבות ולא את הכבדות חמורת סבר של מכונית סלון גדולה. קיצוץ במשקל המיותר איפשר לכייל את בולמי הזעזועים בצורה רכה ולמרות חישוקי הענק עם צמיגי הספורט, ה-6 הפגינה ספיגת זעזועים מרשימה על הכבישים המרוסקים ומלאי הבורות של אחרי הסערה.

למשקל הנוצה יש עוד יתרונות מעשיים. מנוע ה-2.5 ליטר, למשל, לא מייצר הספקים מרשימים והמומנט השופע כמו מנועי הטורבו-בנזין האחרונים, אלא רק כ-190 כ"ס תקניים למדי. אבל הוא מרגיש חזק, מגיב במרץ ומספק תאוצות מכובדות בכל שיפוע.

גם צריכת דלק מוצהרת של 15.6 קילומטרים לליטר היא לא משהו שאנחנו רגילים למצוא במכונית סלון באורך של 4.9 מ'. אמנם לא הצלחנו לאמת את הנתון הזה, אבל לאחר נסיעה אגרסיבית למדי שכללה לא מעט עליות ומנה נכבדה של פקקים, מחוג הדלק כמעט לא נע ומחשב המנוע הראה צריכת דלק של כ-13 קילומטרים לליטר. התיבה האוטומטית החדשה, בת 6 המהירויות, לא כוללת מצב "ספורט" או "חיסכון" אבל היא רהוטה, מגיבה בזריזות במצבי לחץ ולא מפגינה שמץ מהקפריזות של התיבות כפולות המצמדים או של תיבות ה-CVT, שזוכות כיום לפופולריות בתעשייה. צליל המנוע אינו שקט במיוחד ואינו מוזיקלי, אבל בהתחשב בכך שקיבלנו את הרכב עם 40 קילומטר על השעון, אפשר אולי לצפות לשיפור בהמשך.

שער הין, שחזר להיות ידידותי לאחרונה, מאפשר כיום למשווקי מאזדה להשתמש בטריק הידוע של "שבירת ספי מחיר". גרסת הבסיס של מאזדה 6 בנפח 2.5 ליטר, שמגיעה עם חבילת אבזור מכובדת מאד, עולה כיום 175 אלף שקל בלבד. הגרסה המאובזרת ביותר עדיין עולה פחות מ-200 אלף שקל ומציעה מפרט אבזור, שקשה למצוא אותו גם ברכבי פרימיום גרמניים ויפניים, שעולים 70 אלף שקל יותר. אין לנו ספק, שיחס המפרט/מחיר הנדיב, הממדים הייצוגיים ומוניטין שמירת הערך של המותג, עתידים להפוך את המכונית למובילת הפלח שלה ולמראה מוכר בחניית המנהלים בציי הרכב. השאלה היא אם הפלח כולו יצליח לשחזר את תהילת העבר שלו, או שהמכונית המוצלחת הזו תהפוך לראש לשועלים.

מאזדה

חלק מהמתחרות

סקודה סופרב

ב-212 אלף שקל מציעה סקודה את גרסת ה-2 ליטר טורבו-בנזין של הסופרב הגדולה. המכונית קצרה רק ב-3 סנטימטרים מהמאזדה אם כי היא עדיין אחת המרווחות בקבוצתה. מנוע ה-2 ליטר טורבו מייצר 200 כ"ס ומעניק לה ביצועים נמרצים.

פורד מונדיאו

גרסת הסדאן של פורד מונדיאו דומה בממדיה החיצוניים למאזדה. היתרון המרכזי שלה הוא בהספק המנוע: גרסת ה-2 ליטר טורבו הבכירה מייצרת 240 כ"ס ומומנט מאסיבי. גרסת הטיטניום, שעולה 188 אלף שקל, מאובזרת בנדיבות רבה

יונדאי i40

ב-199 אלף שקל מציעה יונדאי גרסת ELITE בכירה של ה-i40 החדשה. מנוע ה-2 ליטר מייצר 177 כ"ס והביצועים מתונים יותר מאשר במאזדה. הגרסה הבכירה מציעה כמעט כל פריט אבזור שקיים בהיצע של יונדאי.

עוד כתבות

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?