התמ"ת: הפרות של חוקי העבודה ב-140 מסעדות ובתי-קפה

‎ ‎140מסעדות, בתי-קפה ופאבים נבדקו בשבועות האחרונים ע"י התמ"ת - ובכולם התגלו הפרות של חוקי העבודה ■ "קל יותר להתעלם מזכויות של עובדים זמניים"

‎ ‎140מסעדות, בתי-קפה ופאבים נבדקו בשבועות האחרונים על-ידי פקחי העבודה של אגף האכיפה המינהלית במשרד התמ"ת, והיום (א') התברר כי בכל אחד ואחד מהם התגלו הפרות של חוקי העבודה.

‏‎"‎כנראה קל יותר להתעלם מזכויות של עובדים זמניים", אמר היום ל"גלובס" מאיר דוד, סגן מנהל אגף האכיפה המינהלית בתמ"ת.

לדבריו, בנוסף להפרות של חוק שכר מינימום, אי-תשלום ימי חופשה או הודעה מוקדמת, פקחי האגף נתקלו במקרים מקוממים לא פחות: "מצאנו בעיקר בפאבים תופעה שבה כל המלצרים מגיעים בשעה 21:00 למשמרת, אבל מלצר אחד נאלץ לשבת בצד במשך 3 שעות בלי לקבל עליהן שכר, משום שלא הגיעו מספיק לקוחות", הוא מספר.

לדבריו, בחלק מהמקומות ממשיכים להעסיק עובדים במה שמכונה "תקופת התלמדות ללא שכר", אף שהחוק קובע במפורש חובת תשלום גם בתקופת הכשרה והתלמדות. תופעה מדאיגה לא פחות, על-פי דוד, היא אי-תשלום לפנסיה של העובדים לאחר חצי שנה של העסקה, כפי שמחייב החוק‎.

במסגרת המבצע נפתחו 140 תיקי חקירה, ונגבו עדויות מכ-300 עובדים. במשרד התמ"ת מזכירים כי ביוני האחרון נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה במשק, שמאפשר שני אפיקי אכיפה עיקריים: האחד מינהלי, שכולל הטלת קנסות; והשני פלילי, שנוגע בעיקר להפרות חמורות כמו אי-תשלום שכר מינימום.

ענף המסעדות, שכולל על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גם פאבים ובתי-קפה, מונה כ-9,000 בתי עסק, שבהם מועסקים כ-60 אלף עובדים‎.‎‏

‏‎"‎הענף הזה מאופיין בשכר נמוך יחסית, תחלופת העובדים מהגבוהות במשק, ורובם המכריע של העובדים מועסקים על בסיס שעה", אומר חזי אופיר, ראש אגף האכיפה במשרד התמ"ת. "כתוצאה מכך יש סיכון גבוה יותר שתנאי עבודתם ייפגעו".