גיוסי אג"ח קונצרניות של כ-6 מיליארד שקל מתחילת 2013

לידר שוקי הון: "רוב הכסף מגיע מחברות בעלות דירוגים גבוהים, ועם זאת אפשר לראות יותר הנפקות של חברות בדירוגים נמוכים יחסית"

נמשכת תנופת הגיוסים בשוק האג"ח הקונצרניות. הבוקר נפתח עוד יום עמוס בפעילות, עם השלמת השלב הציבורי בהנפקות האג"ח של מזרחי טפחות, שטראוס ואלרוב נדל"ן, וזאת אחרי ביקושי יתר ניכרים שנרשמו בשלב המוסדי.

זרם הנפקות החוב של החברות הבורסאיות מתגבר, והיקף האג"ח שהונפקו מתחילת השנה (שלושה שבועות בלבד) כבר מגיע לכ-6 מיליארד שקל. זאת לעומת כ-32 מיליארד שקל שגויסו בכל שנת 2012.

בנק מזרחי טפחות הוא הבולט מבין מגייסי האג"ח בחודש ינואר עד כה, עם הנפקה בהיקף של עד 1.7 מיליארד שקל (ואחרי גיוס של 1.5 מיליארד שקל בשלב המוסדי, וביקושים גבוהים שנרשמו לו). בולטת גם התעשייה האווירית, שהשלימה באחרונה גיוס של 1.2 מיליארד שקל, שגם בו נרשמו ביקושים גבוהים.

עוד מבין החברות הגדולות: יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן גייסה באחרונה 680 מיליון שקל, חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ גייסה כ-340 מיליון שקל, וקונצרן המזון שטראוס מגייס בימים אלה כ-300 מיליון שקל.

"התשואות חוזרות לרמה חד-ספרתית"

"בחודשים האחרונים רואים גיוסי אג"ח גדולים, אבל צריך לזכור שעדיין רוב הכסף מגיע מחברות בעלות דירוגים גבוהים, כמו מזרחי טפחות, תעשייה אווירית, מכתשים אגן ושטראוס", אמר היום רנן כהן-אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות. "עם זאת, אפשר לראות יותר הנפקות של חברות בדירוגים נמוכים יחסית, כמו פרשקובסקי, מישורים, ישרס ואלבר", הוא מוסיף, "תחום שעדיין לא חזר לפעילות הוא תחום ה-IPO (הנפקות ראשוניות של מניות)".

דודי רזניק, מנהל מחקר האג"ח בלאומי שוקי הון, סבור כי "האופטימיות בעולם, ירידת התשואות הממשלתיות והעלייה בתיאבון לסיכון, פתחו מחדש את שוק ההנפקות לחברות רבות, שמבחינתן היה בלתי ניתן לגייס בחודשים רבים בשנה שעברה".

לפי רזניק, "ניתן לראות חברות רבות מענפים הנחשבים למסוכנים יחסית, כמו נדל"ן וליסינג, חוזרות לשוק ההנפקות, בעיקר בכל האמור לחברות מדירוגים של A ומטה".

בין חברות הנדל"ן המניב, החברות מבני תעשיה של אליעזר פישמן ואלרוב נדל"ן של אלפרד אקירוב נמצאות בתהליך של הרחבת סדרות אג"ח קיימות, בהיקפים של 160-180 מיליון שקל. אשדר מקבוצת אשטרום השלימה מוקדם יותר החודש גיוס של כ-100 מיליון שקל.

בענף הליסינג, אלבר של אלי אלעזרא השלימה גיוס של קרוב ל-300 מיליון שקל, והמתחרה שלמה החזקות של שלמה שמלצר מתכננת בקרוב גיוס של עד 400 מיליון שקל. בלאומי שוקי הון סבורים כי "קיימת כדאיות להשתתפות בהנפקות, בשל העובדה כי חברות בדרך כלל מנפיקות במרווחים מעט גבוהים מאלה הקיימים בשוק".

כהן-אורגד מסביר כי "המפתח להבנת תהליך ההתעוררות הוא התשואות של החברות, שחוזרות להיות חד-ספרתיות, ואפילו באזורים של 7%-8%. במקרים רבים הן כבר יכולות לבוא לשוק, בלי או עם בטוחות. בפרספקטיבה לאחור, ההתעוררות החלה אחרי סוכות, ולכל חודש מאז הייתה סיבה שתמכה בגיוסים".

"אני לא חושב שאנחנו הולכים למיתון חריף במשק", הוא מוסיף, "לכן, הכלכלה צריכה להמשיך להתנהל עם אשראי בנקאי ואשראי חוץ בנקאי. חלק מהחברות לא יכולות לגייס כסף בבנקים, חלקן מעדיפות את שוק ההון, וחלקן מגוונות את מקורות האשראי. בסך הכול, להערכתי, 2013 תהיה שנת גיוסים טובה יותר מ-2012, שהייתה יחסית דומה ל-2011, ופחות טובה מ-2010".

החברות שגייסו בחודש האחרון
 החברות שגייסו בחודש האחרון