Path - הרשת החברתית האינטימית של יוצא פייסבוק

דייב מורין עזב את אפל ופייסבוק כדי ליצור את Path, רשת חברתית אינטימית ל-150 חברים בלבד: "אני לא יודע אם פייסבוק תרצה לקנות אותנו. אנחנו מתמקדים בצמיחת החברה"

אחרי בוסים כמו סטיב ג'ובס ומארק צוקרברג, דייב מורין החליט שעדיף לו ללכת בדרך עצמאית ואפילו להתחרות בצורה כזו או אחרת בפייסבוק הגדולה. מורין הקים את הרשת הרשת החברתית האינטימית Path יחד עם שון פנינג, ממייסדי שירות ההורדות המיתולוגי נאפסטר.

מורין היה באפל וניסה להפוך את החברה לחברתית ונכשל. לא בגללו אלא בגלל שסטיב ג'ובס לא הבין הרבה ברשתות חברתיות. בסוף 2006 הוא הצטרף לפייסבוק ועזב אחרי שלוש שנים כדי להקים את Path.

"העברתי הרבה זמן בפייסבוק והבנתי שאף פעם לא יצרתי אינטראקציה עם החברה שלי, עם האמא שלי, עם אנשים שקרובים אליהם. הייתי בקשר עם אנשים אחרים ולכן רציתי ליצור רשת חברתית בטוחה יותר, שתהיה יותר כמו המשפחה שלך", הסביר מורין בשיחה שקיים עם העיתונאי והסופר דיוויד קירקפטריק בכנס DLD.

הרעיון העיקרי מאחורי Path הוא לייצר רשת חברתית אינטימית שבה ניתן לצרף רק 150 משתמשים. זאת, לאחר שבתחילת הדרך הרשת הייתה מוגבלת רק ל-50 משתמשים. ההחלטה לעזוב את פייסבוק לא הייתה רק בגלל החיסרון באינטימיות אלא גם בגלל חוסר ההתמקדות במובייל, לפחות אז. מורין הקים את Path כמוצר סלולרי מהיום הראשון.

קירקפטריק: אלה ההבדלים היחידים בין פייסבוק ל-Path?

מורין: "ב-path יש דגש על פרטיות - רק אנשים שאתה מחובר אליהם יכולים לראות את התוכן שלך. יש לך יכולת מלאה לשלוט בתוכן".

האם פייסבוק יכולה לייצר משהו כמו Path? מה אתה חושב על פייסבוק כמתחרה?

מורין: "במוצרים שונים אנחנו מתחרים כמו רשימות או קבוצות. יש להם מוצרי מובייל שונים. הם עושים כל מיני דברים. אנחנו מתחרים במקומות מסוימים. מצד שני, אנחנו מתמקדים ב-150 חברים ובתוכן מסוים שאתה לא רואה בפייסבוק. אנשים חולקים אצלנו מתי הם הולכים לישון ומתי הם מתעוררים. הפשטות של המערכת וסוג התוכן שלנו שונה. אנחנו לא מנסים להיות רשת רחבה".

אתה חושב שפייסבוק ירצו לקנות אתכם?

מורין. "אני לא יודע. אנחנו רוצים לבנות חברה לאורך זמן. קיבלתי הצעות בעבר אבל אנחנו לא מעוניינים בזה. אנחנו רוצים לבנות עסק לטווח ארוך".

ב-Path משתמשים קרוב ל-6 מיליון משתמשים, זאת לאחר שבחודש וחצי האחרון הכמות זינקה ב-50% בעקבות השקת שירות חיפוש חדש, שמאפשר גישה לתמונות ישנות בשירות לפי רגעים עצובים, שמחים, מקומות וכדומה.

"הרעיון הגדול מאחורי Path הוא לייצר שביל של החיים שלך. אנחנו רגילים לדפדף בתמונות באייפון כדי לספר סיפור מסוים, אז רצינו לייצר כלי שיאפשר לספר סיפור כזה", הסביר מורין.

החברה שלך היא אחת מהרשתות החברתיות הבודדות שלא חסומה בסין. האם זה שוק משמעותי עבורכם?

מורין: "זה אחד מחמשת השווקים הגדולים שלנו. אנחנו לא מבינים למה לא חסמו אותנו. אולי זה בגלל ההגבלה של מספר החברים שהופכת את המערכת ליותר אינטימית, במדינה שהיא מאוד משפחתית".