"אירופה תיהפך ליפן - תסבול מעשור של סטגנציה כלכלית"

כך מזהיר ג'ייקוב קירקגארד, כלכלן במכון פטרסון בוושינגטון ■ "ישנו סיכון גדול לשאננות, כיוון שאין עוד דחיפות בצורך לטפל במשבר"

אירופה עלולה להיהפך ליפן לסבול מעשור של סטגנציה כלכלית - כך מזהיר ג'ייקוב קירקגארד, כלכלן במכון פטרסון בוושינגטון.

לאחר חילוצן של יוון, פורטוגל ואירלנד ולאור ירידת תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד, סבור קירקגארד כי מנהיגי אירופה עלולים להיקלע לשאננות שתמנע מהם לקבל החלטות נחושות בהמשך, לטובת ריסון המשבר.

"ישנו סיכון גדול לשאננות, כיוון שאין עוד דחיפות בצורך לטפל במשבר", אמר בראיון ל-CNBC. "אם זה יימשך, אירופה עלולה להיהפך ליפן - ולסבול מסטגנציה כלכלית במשך עשור שלם".

את הזחיחות היחסית של מובילי המדיניות הפיננסית באירופה סביב הטיפול במשבר, ניתן לייחס בעיקר להצהרותיו של יו"ר הבנק האירופי מריו דרגי, שהכריז על רכישות אג"ח ממשלתיות ללא הגבלה במידה ויידרש לכך. המהלך, שזכה לכינוי "תוכנית ה-OMT", עדיין לא מומש בפועל - אולם עדיין הובילה לירידה בתשואות האיטלקיות והספרדיות לסביב ה-5%.

כעת, כלכלנים ופוליטיקאים רבים סבורים כי אנו נמצאים בישורת האחרונה של המשבר, אולם מולם מתייצבים אחרים המזהירים מחובות רבים אותן נדרשות מדינות אירופה למחזר בשנתיים הקרובות - וטוענים כי על הפוליטיקאים באירופה להמשיך לנקוט קו נחוש בטיפול במשבר.

"כמה ממובילי המדיניות הפיננסית באירופה ביקרו בארה"ב, והיו שמחים מכך שכולם מודאגים מהמצוק הפיסקאלי", סיכם קנת' רוגוף, פרופ' לכלכלה בהרווארד. "אולם עדיין, באירופה נדרשים לקבל החלטות ומהר. עליהם להוביל לאינטגרציה טובה יותר בגוש האירו".