קוקה-קולה ישראל נחלשת עקב צניחה במכירות פריגת

שוק המשקאות בישראל צמח ב-2012 ב-1.8% ל-4.2 מיליארד שקל ■ מכירות פריגת צנחו ריאלית בכ-13.9% ■ יפאורה-תבורי וטמפו התחזקו

צניחה חדה במכירות המותג פריגת גררה אחריה ירידה בנתח השוק של החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) המחזיקה בפריגת - כך עולה מנתוני סטורנקסט לשנת 2012 שהגיעו לידי "גלובס".

בעוד קוקה-קולה ישראל נחלשה, החברות יפאורה-תבורי וטמפו התחזקו.

שוק המשקאות צמח בשנה החולפת ב-1.8% והסתכם ב-4.216 מיליארד שקל.

קוקה-קולה ישראל ממשיכה להוביל את שוק המשקאות עם נתח שוק כספי של 38.5%, והיקף מכירות מותגי החברה לצרכן ברשתות הסתכם אשתקד ב-1.62 מיליארד שקל.

המותג פריגת, שהיה אחד ממנועי הצמיחה של קוקה-קולה ישראל בשוק המשקאות, נפגע, והיקף המכר הריאלי (כמותי) שלו צנח אשתקד ב-13.9%. המכר הכספי ירד בשיעור קל יותר (9.1%-), לאחר שהחברה צמצמה את מבצעי המכירה, והמחיר לצרכן עלה.

פריגת הוא המותג השני הנמכר ביותר בשוק אחרי קוקה-קולה, והצניחה שלו משקפת איבוד מכירות של 21 מיליון שקל במחירים לצרכן.

בכיר בענף אומר כי "פריגת סחוט הוא מוצר מאוד יקר, ויש לו תחרות עם פרימור, שלא משחק במשקאות הקלים, ועם 'סחוט טרי'. פרימור ממוקד ועושה עבודה מצוינת. משקאות הנקטר בקרטוניות הפכו למוצר מפסיד, ולכן פריגת הפסיקו לעשות עליהם מבצעים, והיחידה שחוגגת עם הקרטוניות זו חברת יפאורה-תבורי, בעיקר עם תפוזינה. פריגת נשארה עם משקה קל ליטר וחצי, שגם המחיר שלו יורד במבצעים ל-3 ב-12 שקל". לדבריו, קוקה-קולה ישראל צמצמה את תקציב קידום המכירות של המותג לאור פגיעה ברווחיות.

קוקה-קולה ישראל מחזיקה ב-5 מתוך 10 מותגי המשקאות הנמכרים ביותר, שמלבד קוקה-קולה ופריגת כוללים גם את נביעות, קוקה-קולה ZERO ובירה קרלסברג.

המותג קולה ZERO רשם צמיחה מרשימה של 19% במכירות והפך למשקה החמישי הנמכר בשוק, אם כי מכירותיו עוררו גם קניבליזציה עם קוקה-קולה דיאט, שירד כספית ב-6.7% וחווה שחיקת מחיר. המותג קרלסברג ירד ריאלית, והצמיחה הכספית שלו נובעת כולה מעליית מחיר.

ספרינג מתחזק

יפאורה-תבורי, השחקנית השנייה בשוק, התחזקה עם עלייה של 5.2% במכירות, אך היקף מכירות מותגי החברה לצרכן הוא פחות ממחצית ממכירות קוקה-קולה ישראל ועומד על 707.5 מיליון שקל.

יפאורה-תבורי מחזיקה בשניים מ-10 המותגים המובילים: ספרינג, שתופס את המקום הרביעי לאחר עלייה של 9% במכירות; ושוופס, עם עלייה של 22% במכירות שנסקו ל-120 מיליון שקל במחירים לצרכן.

השחקנית השלישית בשוק, חברת טמפו, התחזקה אף היא עם עלייה של 3.1% במכירות, שהסתכמו במחירים לצרכן ב-667.5 מיליון שקל. מכירות המותג גולדסטאר של החברה צמחו ב-8% הודות לעלייה במחיר, וזאת לאחר שחיקה ריאלית של 4.8% במכר הכמותי.

המותג נסטי, שנמצא כיום בבעלות קבוצת אסם-נסטלה לאחר ההיפרדות מקוקה-קולה, צנח 30% במכירות על רקע היעדרות בת כמה שבועות מהמדפים. שנת 2013 תהיה שנת המבחן של המותג שקם לו מתחרה חזק - פיוז טי של קוקה-קולה ישראל.

עשרת מותגי המשקאות
 עשרת מותגי המשקאות

שוק המשקאות
 שוק המשקאות