"אם הממשלה לא תפעל, בפריפריה ייוותרו ללא עבודה"

כך מעריך נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, בהמשך לסקר ציפיות שערכה ההתאחדות ■ עוד בסקר: ירידה במצבת העובדים, גידול בפיטורים, קשיי וגיוס והשגת אשראי

לרבעון הראשון של 2013, צופים בהתאחדות התעשיינים ירידה נוספת במצבת העובדים בתעשייה - 20% מהתעשיינים צופים ירידה במצבת העובדים. כך עולה מסקר ציפיות שערכה מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים. כמו כן עולה מהסקר, כי בהתאם לציפיות, ברבע האחרון של 2012 חודשו פיטורי העובדים מהתעשייה - 25% מהתעשיינים דיווחו על פיטורי עובדים, אל מול 13% בלבד שרשמו עלייה במצבת העובדים.

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, מסר בעקבות ממצאי הסקר כי "הנתונים של סקר הציפיות קשים מאוד ומעידים על התדרדרות מתמשכת במצבה של התעשייה הישראלית. היצוא והתפוקה התעשייתית בירידה ובהתאמה, כל יום מפוטרים עובדים ממפעלים ברחבי הארץ".

"אם הממשלה החדשה לא תפעל במהירות ותוביל את התעשייה לצמיחה מחודשת, רבים מתושבי הפריפריה יוותרו ללא מקומות תעסוקה והמדינה תסבול מירידה בהכנסות ממיסים מהתעשייה", המשיך. "על מנת לחזק את כלכלתה של ישראל, על שרי הממשלה להציב במרכז דיוני התקציב, את ההשקעה בעידוד מנועי הצמיחה של המשק, בהם צמצום הרגולציה והביורוקרטיה, חיבור כלל התעשיות בישראל לגז טבעי והעלאת פריון העבודה באמצעות מערך הכשרה מקצועי".

על אף פיטורי העובדים המדווחים בתקופה הנסקרת, אחוז התעשיינים המדווחים על קושי בגיוס עובדים מקצועיים לתעשייה עלה בסוף שנת 2012 ל-76%, זאת לאחר שעמד על 74% ברבע השלישי אשתקד. קושי מיוחד בגיוס עובדים מקצועיים, דווח על ידי תעשייני הגומי והפלסטיק, הכרייה ומוצרי הבנייה, הנייר והדפוס.

סקר הציפיות מדווח על קשיי אשראי בלתי מבוטלים איתם מתמודדים התעשיינים. קשיי האשראי בולטים בעיקר בקרב המפעלים הקטנים והבינוניים, שכמחציתם מדווחים על קשיים - 53% מהמפעלים הקטנים והבינוניים נתקלו בקושי בקבלת אשראי חדש ברבע האחרון של 2012, לעומת 48% שדיווחו על קושי בסקר הקודם. בד בבד, דיווחו 48% מהמפעלים הקטנים והבינוניים כי נתקלו בקושי בשמירה על מסגרת האשראי הקיימת, זאת לעומת 53% שדיווחו כך בסקר הקודם.

לרבעון הראשון של 2013 צופים התעשיינים נסיגה קלה נוספת בתפוקה - 27% מהתעשיינים צופים ירידה בתפוקה ו-25% צופים גידול. לפחות חלק מההתמתנות תיגזר מביקושים עונתיים בשל ייצור מוגבר לקראת חג הפסח (בעיקר בענף המזון). אולם, בהתאם לציפיות, ברבעון האחרון של 2012 העמיקה הירידה בתפוקה התעשייה - 40% דיווחו על נסיגה בתפוקתם, אל מול 28% שדיווחו על גידול, כשבקרב מרבית התעשיינים, מדובר בגידול קל בלבד.

הנסיגה המדווחת בתפוקת התעשייה ברבע האחרון של 2012, הינה החדה ביותר בעוצמתה מאז החלו הירידות בסוף 2011, אך עדיין מתונה יחסית לנסיגות החדות שנרשמו בעיצומו של משבר 2008-2009.