פסגות, יורק והפניקס תוקפות את עסקת כור-כלל ביטוח

חברי נציגות מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח במכתב חריף לחברה: מכירת כלל ביטוח היא בבחינת העברת כסף מיד ימין ליד שמאל בתוך הקבוצה ואינה מזרימה כסף חדש וחיצוני לקבוצה ■ החברה: "אנו חולקים לחלוטין על האמירות - הטענות חסרות כל אחיזה במציאות"

בצל המגעים הקשים והרחוקים מסיום באי.בי.די אחזקות , גם היחסים עם בעלי האג"ח באי.די.בי פתוח רחוקים מלהיות שקטים ורוגעים כשמחזיקי האג"ח יוצאים כנגד עסקת כור-כלל ביטוח-אי.די.בי פתוח, המקודמת בימים אלה על ידי קונצרן הענק שנמצא בקשיים פיננסיים משמעותיים.

על פי גורמים בשוק, חברי הנציגות באי.די.בי פתוח - פסגות, קרן יורק והפניקס, שלחו מכתב חריף לחברת ההחזקות התפעוליות הפרטית של קבוצת אי.די.בי, במטרה להדק את הלחץ על החברה ובעלי המניות בה. ככל הידוע, חברי הנציגות מביעים חשש שהחברה נוהגת בחוסר אחריות ומחפשת פתרונות זמניים ללא תוכנית פעולה סדורה לפתרון כולל.

ככל הידוע, לטענת הנציגות, מצבה הפיננסי של אי.די.בי פתוח קשה מאוד ולכן על החברה לטפל באופן מיידי בבעיות אלה באמצעות גיוס הון משמעותי לחברה, פישוט המבנה הפירמידיאלי של החברה והפחתת המינוף הקיים בה. ככל הידוע, חברי הנציגות כבר העבירו פניות מעין אלה לחברה אך טרם קיבלו מענה שהניח את דעתם. לכן הם מבקשים לדעת האם החברה מודעת לצורך בגיוס הון מיידי או לא, או לחילופין האם החברה ניסתה לגייס חוב ונכשלה - בכל מקרה מדובר בדבר מטריד לדעת מחזיקי האג"ח.

כפי הנראה, הבעיה המרכזית בימים אלה מבחינת מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח נוגעת לכך שאי.די.בי פתוח מקדמת בימים אלה עסקה למכירת החזקותיה בכלל ביטוח (55%) מרשותה לידי כור , בעסקת בעלי עניין גדולה ומשמעותית. לטענת מחזיקי האג"ח עסקה זו אינה מקדמת מהלכים שנדרשים לשיפור מצב החברה ואף עשויה להחמיר את הבעיות מהן סובלת החברה והקבוצה בכלל. זאת משום שמדובר בהעברת כסף מיד ימין ליד שמאל בתוך הקבוצה ואינה מזרימה כסף חדש וחיצוני לקבוצה.

לדברי הנציגות, הגם שיש ספק משמעותי בדבר היכולת להשלים את העסקה בכלל ביטוח, היא גם מעלה שאלות משמעותיות ביחס להיגיון העסקי הטמון בה. זאת משום שהעסקה, גם אם תושלם, לא מספקת מענה לבעיית ההון העצמי השלילי של החברה. כמו כן, בנציגות מעלים חשש בדבר כך שהוועדות הלא תלויות שמקדמות את בחינת עסקת כלל לא בהכרח יגיעו להחלטה עניינית בנושא, שאף ישפיע לרעה על יציבות דסק"ש שעלולה להיקלע בעקבות כך למשבר נזילותי משל עצמה (ושהיא אחד מהנכסים המרכזיים של קבוצת אי.די.בי), אליבא דמחזיקי האג"ח.

על פי גורמים המעורים בנושא, בנציגות מתייחסים לעסקת כלל ואומרים, ככל הידוע, שהיא עלולה לסכן את הנכסים המרכזיים של אי.די.בי פתוח ולהגדיל את החשיפה והנזקים לבעלי האג"ח בטווחים ארוכים יותר.

לכן, הם מוסיפים, על פי גורמים בשוק, ומוסיפים כי הדרך לשמור על יציבות דסק"ש מהקטנת המינוף בה, ולא דרך הוצאת מזומנים מכור והזרמתם במעלה הקבוצה. לכן, טוענים בעלי האג"ח, על החברה להפסיק ולראות בשיקולי בעל השליטה כחזות הכל ושלא תפעל רק כדי להשיג פתרון זמני לכמה חודשים.

דובר אי.די.בי מסר בתגובה: "אנו חולקים לחלוטין על האמירות, הדעות והפרשנויות במכתב ששלחה הנציגות לגבי מצבה של אי.די.בי פיתוח. לחברה נכסים מצוינים אשר ערכם הכלכלי עולה באופן ניכר על סך כל התחייבויותיה. כמו כן בקופת אי.די.בי פיתוח יש כיום מקורות נזילים המאפשרים לה לעמוד בכל התחייבויותיה עד לרבעון הראשון של שנת 2014. בנוסף הנהלת החברה בוחנת מספר כיווני פעולה על מנת לייצר מקורות נזילים נוספים לפירעון ההתחייבויות משנת 2014 ואילך. תהליך מציאת הפתרון הטוב ביותר עבור החברה ונושיה, מתוך מגוון פתרונות העומדים לרשות החברה, מתבצע במקצועיות ובשיקול דעת ויש לדחות על הסף כל דרישה של הנציגות לפעולה חפוזה".

לדברי החברה, "הטענות במכתב לגבי מצבה של דסק"ש חסרות כל אחיזה במציאות. דסק"ש הינה חברה איתנה ועתירת נכסים איכותיים וסחירים כסלקום, שופרסל, כור, נכסים ובניין, גיוון אימג'ינג ועוד, היכולה לעמוד במלוא התחייבויותיה לטווח ארוך. לרשותה של דסק"ש עומדות אפשרויות מגוונות להגברת הנזילות ולהגדלת ערך נכסיה. הנהלת החברה שוקדת על הפתרונות הטובים לטובת החברה ונושיה.

"המהירות שבה נחפזה הנציגות להתנגד לעסקת כור-כלל ביטוח, עוד בטרם התגבשו פרטי העסקה, עוד בטרם ניתנו חוות הדעת המקצועיות בנוגע לעסקה, עוד בטרם דנו הדירקטוריונים של החברות הרלוונטיות בפרטי העסקה - מעלה חשש כבד כי הנציגות פועלת ממניעים לא ענייניים", לשון התגובה.