הנקראות ביותר

מעצבים ממריאים מטרמינל בת-ים - תכירו את מיזם "טרמינל עיצוב"

טרמינל עיצוב - מיזם חברתי-כלכלי שהוקם בבת ים, מקדם מעצבים צעירים ומחבר את קהילת העיצוב לעיר ואת המעצבים לקהילה ולמערכת החינוך

10 מעצבים נרגשים נכנסו אתמול (ד') לחללי הסטודיו שלהם, המאוגדים יחד ב"טרמינל", חלל תעשייתי רחב ידיים, באזור התעשייה של בת ים. אדריכל, מעצבי מוצר, מעצבים גרפיים, מעצבי מותג ותקשורת, מעצבות אופנה לפעוטות ואופנת נשים ותלבושות תיאטרון, מעצב טקסטיל ועוד. כולם מעצבים פעילים בשלבים שונים בקריירה, אך המאפיין העיקרי שלהם הוא שכולם עובדים "לבד ובקטן", מהבית ומחפשים את דרכם אל פיתוח עסקי ותשתיות תומכות.

את התשתיות הללו מעמיד לרשותם לירון הרשקוביץ, יזם צעיר ומפתיע, שהגיע לתחום לגמרי במקרה וגילה את יכולתו לחולל תהליכים פרודוקטיביים בלתי שגרתיים, עם קצת עזרה מחברים.

"לפני 4 שנים ישבנו קבוצת חברים צעירים בסלון ונדלקנו על הרעיון להדפיס איורים שונים על קופסאות פח, שיימכרו למטרות תרומה. נראה לנו שלכל אחד יש מה לעשות עם קופסה וחשבנו שזה יהיה להיט", כך מתאר הרשקוביץ את רגעי לידתה של עמותת "לצאת מהקופסה".

"הצלחנו להדביק בשיגעון שלנו לא מעט מעצבים, ביניהם דוד טרטקובר וזאב אנגלמייר, שסחפו אחרים, ובהמשך הצלחנו לרתום גם משקיעים וחברות מסחריות, כמו טמבור, שהשתלטו על הלוגיסטיקה ו-AM:PM שהקצו לנו שטח מדף למכירות, ושיתפנו פעולה עם אירועים כמו יריד האמנות 'צבע טרי'".

העמותה והרשקוביץ עשו מאז כברת דרך. אחרי שמכרו 80 אלף קופסאות וגלגלו מחזור של שלושה מיליון שקל, מתוכם יותר ממיליון שקל לתרומות, הפנו את כוחותיהם לפרויקטים מורכבים יותר ויותר. מתוך הקשר שנוצר עם מעצבים נעשה הרשקוביץ מודע לאחד החסכים הקשים של עולם העיצוב - יכולות ניהול ופיתוח עסקי, כישורים שלא מלמדים באקדמיה.

כך התפתחה תוכנית "יזמי עיצוב", מסגרת המקנה כלים להקמת ולניהול עסק - "מתמחור והוצאת חשבונית, ניהול מלאי וקשרי ספקים ועד התקשרות עם עורכי דין לניסוח חוזים". התוכנית זוכה לתמיכת קרן שמש וקרן קורת.

בהמשך החל בחיפוש אחר מתחם שישמש חממת הזנק לעיצוב ולמעצבים, ובמסגרת זה הושק אתמול "הטרמינל" - מתחם מעצבים רחב ידיים באזור התעשייה המתחדש של בת ים, פרויקט שזוכה לתמיכה גורפת מצד העירייה, חברת קסטרו, חברות מסחריות כמו טמבור, קליל ורגבה ועוד.

ממעון להומלסים לזירת עיצוב

המקום, שעמד נטוש במשך שנים, שימש במקור כמלטשת יהלומים ונרכש על-ידי חברת קסטרו, שלא מצאה לו שימוש. בעקבות תהליכי ההתחדשות שעובר המתחם האורבני סביב אזור התעשייה, החליטה העירייה להזרים כוחות חדשים ומחוללי תרבות לאזור. קסטרו נרתמה לתמיכה בפרויקט ותרמה את המבנה, העירייה מסבסדת, ובסיוע חברות מסחריות הפך המבנה הנטוש ממעון להומלסים למלטשת יהלומים מזן חדש - יצירות עיצוב ממגוון תחומים.

"בעיניי למעצבים יש יכולת לדבר בשפה שלא כולם מבינים אבל מי שמבין נהנה ומקבל ממנה יותר", אומר ראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני. "ללירון יש יכולת התמדה אובססיבית וחזון סמי-נבואי, שמתחבר לחזון הפיתוח של העיר ויכול להפוך יש מאין ולהגיע רחוק".

ההשקעה בהקמת הפרויקט מוערכת בכ-1.5 מיליון שקל, אך הפעילות נתמכת על-ידי חברות שמבטיחות את שותפותן לאורך זמן. בין היתר תקיים חברת רגבה ערבי עיצוב עם שפים על מטבח מאובזר שמוקם במקום. תערוכות אדריכלות ומפגשים מקצועיים לקהילת האדריכלים יתקיימו בשיתוף עם גלריה זה זה זה מנמל תל-אביב; ירידים של מוצרי מעצבים ותערוכות איור, עיצוב מוצר ועוד - יתקיימו במקום לצד פעילויות לקהל הרחב.

"טרמינל עיצוב מציג תפישה של שילוב עשיה קהילתית בפיתוח עסקי. אני אולי תמים אבל אני מאמין שלעיצוב יש כוח להכניס כוחות יצירתיים ולהשפיע על הסביבה המיידית והכללית, כמו גם לקדם את המודעות ליכולות האלה", אומר הרשקוביץ. התמימות הזו כבר הוכיחה את עצמה.

לפרטים: טרמינל עיצוב, www.outbox.org.il

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות