"תקנות פיננסיות מחמירות בפרמיירליג"? פלאטיני חשב על זה קודם

האם החוקים החדשים בפרמיירליג באמת נולדו לעצור שייח'ים משתוללים, או שבסך הכל משמשים פתח מילוט למועדונים מהפייננשל פייר-פליי של אופ"א?

בעלי הקבוצות בפרמיירליג הצביעו הערב (ה') בעד שורת רגולציות פיננסיות בליגה האנגלית, שאמורות לבלום באופן משמעותי את הפסדי העתק של המועדונים. בהצבעה שנערכה במינהלת הליגה, המורכבת מ-20 נציגי הקבוצות, הוחלט כי בשלוש העונות הבאות (2013/14-2015/16) יוגבל המינוס המצטבר של כל קבוצה ל-105 מיליון ליש"ט. אי-עמידה בתקנות תגרור עונש חריף - הפחתת נקודות ליגה.

תחת החוקים החדשים באנגליה, בהתאם לנוהל החישוב החשבונאי שצפוי להתרחש גם בתקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, קבוצות יוכלו לגרוע ממאזני ההוצאות שלהן את הכספים שיושקעו באקדמיות הנוער, במתקני אימונים, באצטדיונים ובתשתיות אחרות.

עוד במסגרת התקנות החדשות לבלימת הפסדי הקבוצות, שהסתכמו בעונת 2010/11 ב-361 מיליון ליש"ט (על-אף הכנסות שיא בגובה 2.3 מיליארד ליש"ט), יוטלו הגבלות על העלאות השכר השנתיות במועדונים, כשבמשך שלוש שנות הבדיקה - יוכלו קבוצות עם סך שכר עונתי של למעלה מ-52 מיליון ליש"ט, להקפיץ אותו בסכום כולל שלא יעלה על 24 מיליון ליש"ט.

הזרמות כספים מאסיביות ומהירות מצד בעלי הבית, כפי שעשו במהלך העשור האחרון השייח'ים מאבו-דאבי במנצ'סטר סיטי ורומן אברמוביץ' בצ'לסי (והצליחו בעקבות כך לזכות באליפויות בפרמיירליג) - יאלצו להיפסק.

הפרמיירליג צפויה ליהנות מעלייה בהכנסות באופן משמעותי החל מהעונה הבאה, אז ייכנסו לתוקף הסכמי השידורים החדשים של הליגה. בשלוש העונות הקרובות יחלקו ביניהם המועדונים עוגת ענק של כ-5.5 מיליארד ליש"ט מזכויות שידור, במה שאמור לסייע להם להתיישר לקראת העידן החדש.

מי קובע - אופ"א או הפרמיירליג?

יש לציין כי מידת הסנכרון בין חוקי הפייננשל פייר-פליי של אופ"א לתקנות החדשות של הפרמיירליג עדיין לא נהירה לחלוטין. תקנות אופ"א צפויות להיות מחמירות בהרבה, ולאפשר בתקופת הניטור שבין שלוש העונות 2013/14-2015/16 הפסדים של עד 30 מיליון אירו (כ-26 מיליון ליש"ט). בתקופת הניטור הראשונית, קבוצות יכולות להפסיד 45 מיליון אירו בטווח של שתי עונות (2011/12 ו-2012/13).

מרבית קבוצות הפרמיירליג אמורות לעמוד בתקנות האנגליות החדשות בקלות יחסית. במידה ואלו היו מקבלות תוקף כבר העונה, בהתבסס על המאזן התפעולי של המועדונים בשנים האחרונות, רק מנצ'סטר סיטי, ליברפול וצ'לסי היו נכשלות במבחן שלהן. השאלה היא האם טווח ההפסדים המתחשב שמתאים לריצ'ארד סקאדמור, מנכ"ל הפרמיירליג, יהיה מקובל גם על מישל פלאטיני, נשיא אופ"א.

הסבר אחד אפשרי לעניין הוא הסעיף בתקנות הפייננשל פייר-פליי, לפיו קבוצות שיציגו גרף מתמיד של צמצום הפסדים במשך כמה עונות, יזכו להקלות מאופ"א, אפילו אם המינוס שלהן יחרוג מ-45 מיליון אירו. ייתכן כי עם הרגולציות החדשות, מעניקה הפרמיירליג לקבוצות שלה פתח מילוט מהחרב של אופ"א.