הקרב על היגואר, מודל 2013

על העובדים שמהווים את הכספומט של בנימין נתניהו

1. בימים הקרובים תשמעו ככל הנראה על עוד עיצומים ועוד שביתות בנמל אשדוד. זה לא משום שבוועד העובדים קמו על רגל שמאל, אלא משום שבמשרד האוצר החליטו שהם חייבים דווקא עכשיו לעשות את מה שלא עשו מאז ומעולם - לדרוש הפחתת שכר בגין הימים שבהם נקטו העובדים בעיצומים.

לגיטימי? ודאי. מוצדק? יכול מאוד להיות שכן, למרות שממילא האטת העבודה הפחיתה את הפרמיות שממילא מהוות מרכיב משמעותי בשכר העובדים. אבל האם הטיימינג מקרי? סביר להניח שלא.

כשמשרד האוצר מדבר על הקפאת תוספות השכר של המרצים, המורים, העובדים הסוציאליים, הרופאים והאחיות, הוא מעדיף שתקראו על הנמל. זה עם הסטייקים והרב-חובל שמרוויח 67 אלף שקל בחודש.

מי שיפשפש בארכיונים של הימים האחרונים יגלה אינספור ידיעות על הנמל הזה - מעובדים שגילו פטנט להעלאת גיל הפרישה ועד אייטם עם תמונה של סמנכ"ל משאבי אנוש ויו"ר הוועד לבושים בבגד ים בחופשה פרטית. איזו שחיתות, המנהל ואיש הוועד צוחקים ומבלים במקום ללכת מכות.

ברוכים הבאים לקרב על היגואר, שנת 2013. בדיוק לפני עשור דיבר בנימין נתניהו, אז כשר האוצר, על דמותו של גמליאל ("גומא") חסין, עובד נמל שמתנייד ביגואר מפוארת. נ

תניהו, שביקש אז להוביל את הרפורמה בנמלים, הפך את חסין לסמל הנהנתנות לכאורה של העובדים, אף שזה שימש בפועל סמל לשחיתות שלטונית ולנורמות שאפיינו באותם ימים את הליכוד. חסין היה מקורב לעומרי שרון, בנו של ראש הממשלה דאז, וכך מונה למנהל מוזיאון הנמל שמעולם לא קם.

2. בקיץ 2011 הרופאים הצעירים התחננו בפני יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שלא יחתום על הסכם שפורס את תוספות השכר עד שנת 2018. זה גזר דין מוות, הם אמרו לו, מי יודע מה יהיה עד אז.

כמה אירוני לגלות שכבר אחרי שנה וחצי, ברור לכל עד כמה הם צדקו. לא משום שאידלמן חסר אחריות - להפך. הוא תפקד לאורך כל הדרך כמבוגר האחראי, כמי שמסרב לטלטל את מערכת הבריאות בשביתות אינסוף. אבל הרופאים הצעירים צדקו משום שאי אפשר לדבר עם המדינה במונחים של אחריות, כשהיא הראשונה להפר הסכמים פעם אחר פעם.

"העובדים לא יהיו הכספומט של נתניהו", הבהיר לאחרונה יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אבל איכשהו הממשלה מצליחה לשכנע את הציבור שזה טבעי להיכנס לכיסם של עובדי המגזר הציבורי. הרי הם השמנים והעצלנים שנתלים על גבם של עובדי המגזר הפרטי המסכנים והשדופים. ההסתה תמיד עובדת, והשיירה עוברת.