אירופה ננעלה בירידות בצל השיא בשיעור האבטלה

שיעור האבטלה בגוש האירו עלה בינואר ל-11.9% ■ ה-PMI הבריטי ירד במפתיע ל-47.9 נק' ■ נעילה מעורבת באסיה

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים בגוש האירו ובבריטניה (ומוקדם יותר בסין), ועל רקע חששות מהקיצוץ הרוחבי הגדול שצפוי להיכנס לתוקף היום בארה"ב.

האבטלה בגוש האירו עלתה בחודש ינואר ל-11.9%, משיעור של 11.8% בחודש הקודם. מדובר בשיעור שיא של אבטלה בגוש ששרוי במשבר חוב עמוק - הרמה הגבוהה מאז החלו למדוד את האבטלה ב-1995 התחזיות השוק היו כי שיעור האבטלה בגוש לא ישתנה לעומת דצמבר. באיטליה נרשם זינוק באבטלה לרמה של 11.7% בינואר מ-11.3% בדצמבר. בורסת מילנו ננעלה בירידה של 1.1%.

בבריטניה פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש לחודש פברואר ירד במפתיע ל-47.9 נק' - רמה המעידה על התכוונצות בפעילות היצרנית (כל נתון מתחת ל-50 נק'), מרמה של 50.5 נק' בינואר.

"השוק מתמקד בנתוני המאקרו, בייחוד בנתוני האבטלה הגרועים", אמר לסוכנות בלומברג ג'ון פלסרד, סגן נשיא ב-Mirabaud Securities.

מבין המניות שבלטו היום באירופה, חברת Thales Sa דיווחה על תוצאות כספיות לשנת 2012 שעקפו את תחזיות האנליסטים. ענקית התעשיה הבטחונית רשמה עלייה של 24% ברווחי 2012 הודות למוצרים שהיא מספקת למטוסי הבואינג ואיירבוס.

חברת הטלפונים הספרדית Telefonica Sa זכתה להעלאת המלצה מגולדמן זאקס לנייטרלי ממכירה, על רקע מהלכי ההתייעלות וקיצוץ ההוצאות שהיא מבצעת. גם בנק ברקליס העלה המלצה למניה למשקל שוק ממשקל חסר, כשהוא מעריך כי התייצבות ברווחים יאפשר לחברה לחזור ולחלק דיבידנדנים.

מנגד, ענקית הכרייה ריו טינטו ירדה במסחר בלונדון על רקע מגעים למכירת נתחה (58.7%) בחברת הברזל Ore Company.

ענקית הטלפונים הבלגית Belgacom נפלה לאחר שפירסמה תחזית מאכזבת ל-2013.

נעילה מעורבת באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום, במגמה מעורבת שבין עלייה של 0.4% ביפן, לירידה של 0.6% בבורסת הונג-קונג. ברקע, נעילה שלילית בוול סטריט אמש, נתוני מאקרו מאכזבים בסין וביפן, וספקולציות להמשך הקלה מוניטרית ביפן.

בורסת יפן סיימה בעלייה של 0.4% לאחר פתיחה שלילית, על רקע הערכות וספקולציות במדינה שהבנק המרכזי היפני ימשיך בצעדי ההקלה המוניטרית כדי להימנע מדיפלציה. מוקדם יותר פורסם ביפן כי מדד המחירים לצרכן ירד שוב, מה שהגביר את ההערכות להמשך צעדים מקלים מהבנק המרכזי (BOJ).

בסין ננעל המסחר בירידה של 0.3% לאחר שפורסמו נתוני מאקרו שהצביעו על קיפאון במגזר היצרני במדינה בחודש פברואר. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין דיווחה היום כי מדד מנהלי הרכש לחודש פברואר ירד ל-50.1 נק' - מעט מעבר לרמה שמעידה על קיפאון. ההערכות היו לרמה של 50.5 נק' לאחר שבחודש הקודם המדד עמד על 50.4 נק'.

מבחינת המניות שבלטו באסיה, נציין את Jiangxi Copper Co שירדה בסין, כמו גם Angang Steel Co.

מניות הבנקים הסיניות גם כן ירדו היום -נציין את Bank of China , China Merchants Bank .