קרי: "מתנגדים לדברי ארדואן; לשפר יחסי ישראל-טורקיה"

במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם מקבילו הטורקי, התייחס מזכיר המדינה האמריקני לאמירותיו של ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן נגד הציונות, אותה השווה לפשיזם

אחרי שהשבוע כינה ראש הממשלה הטורקי ארדואן את הציונות "גזענות", הגיע מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, לביקור מדיני באנקרה - שם נועד עם מקבילו הטורקי, אהמט דאבוטולו. במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שקיימו השניים נשא הראשון דברים והתייחס, בין השאר, לסוגיית היחסים הבעייתיים בין ישראל לטורקיה.

"גם טורקיה וגם ישראל הן בנות בריתנו", אמר קרי. "חיוני ששתיהן ינקטו צעדים במטרה לשפר את יחסיהן העכורים", הוסיף. בהמשך דבריו, התייחס מזכיר המדינה האמריקני לדבריו של ראש ממשלת טורקיה, שנאם השבוע בכנס בווינה וניצל את הבמה כדי להשתלח פעם נוספת בישראל ודרש "להגדיר את הציונות כפשע נגד האנושות, יחד עם האיסלאמופוביה, האנטישמיות והפשיזם".

נתניהו נגד ארדואן: "השוואת הציונות לפשיזם - אמירה אפלה ושקרית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בחריפות אמש את הדברים שאמר שלשום מקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן. "חשבנו שדברים כאלה עברו מן העולם", נמסר בהודעה מטעמו. "מדובר באמירה אפלה ושקרית, שחשבנו שכמוה עברו מן העולם", אמר נתניהו.

במאי הקרוב יימלאו 3 שנים לתקרית ה"מאווי מרמרה", שגרמה לפרוץ המשבר הדיפלומטי החמור ביותר בין ישראל לבין טורקיה. לפני כמה ימים נודע לחדשות 2 כי בניסיון ליישר את ההדורים בין שתי המדינות, נערכה לאחרונה ברומא, ביוזמת לשכת ראש הממשלה, פגישה חשאית שהתקיימה ברומא בין ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, לבין מנכ"ל משרד החוץ באנקרה. השיח בין הצדדים לא עלה יפה - והסתיים בכישלון.

הפגישה המדוברת התקיימה לפני כשלושה שבועות. מהצד הישראלי, נכח בה גם מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, יוסף צ'חנובר. האחרון מונה כמי שמופקד על איתור דרכים לפתרון המשבר כבר זמן קצר לאחר שפרץ, בניסיון לגשר בין המדינות מבלי לקבל את הדרישה הטורקית מישראל להתנצל באופן רשמי על הרג פעילי המשט לעזה ולשלם פיצויים לבני משפחותיהם.