את מי משרתים המינויים הפיקטיביים במשרד החקלאות?

הקומבינה של מנכ"ל המשרד יוסי ישי: שומר לעצמו את תפקיד מנהל הרשות לתכנון, למקרה שבממשלה הבאה יאלץ לפנות את כיסאו ■ הנציבות: "אנו חוקרים"

האם מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, נמנע מלמנות מנהל קבוע לרשות לתכנון כדי לשמור לעצמו את התפקיד ליום שאחרי כינונה של הממשלה הבאה, שבה אפשר שלא ימשיך לכהן כמנכ"ל המשרד? לפי תחקיר "גלובס", ביצע ישי מינויים פיקטיביים של שתי סגניות ברשות לתכנון - ד"ר תניב רופא, האחראית לאגף לתכנון חקלאי-כלכלי, וד"ר רותי פרום-אריכא , האחראית לתכנון כפרי - לתפקיד ממלאות מקום של מנהל הרשות לתכנון, כדי ש"ישמרו" עבורו את התפקיד אם ייאלץ לעזוב את כיסא מנכ"ל המשרד בכינון הממשלה הבאה.

ל"גלובס" נודע, שיוסי ישי הכין מסמך לקראת לקראת חילופי שרי החקלאות בהקמת הממשלה הבאה, לפיו ישי מבקש להיות מנהל רשות התכנון בממשלה הבאה, אם לא ימשיך בתפקידו כמנכ"ל משרד החקלאות.

לדברי גורם בכיר ובקי בשירות הציבורי, "מעולם לא נתקלתי בקומבינה כמו זו שתפר לעצמו מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, ולפי דעתי הדברים מגיעים לא רק להפרת החלטת ממשלה, אלא גם להטעיית הכנסת, מבקר המדינה ונציבות שירות המדינה, והדברים אולי מעלים שאלות חמורות יותר".

דיל פוליטי עתיק

יוסי ישי, 64, ממושב גילת, בן למשפחה של עסקני חקלאות ובעל רפת חלב במושב גילת, מילא מספר תפקידים במערכת החקלאית (הוא מנוע מלעסוק במשק החלב). בשלהי 1999, בממשלת אהוד ברק, מינה אותו שר החקלאות דאז חיים אורון (ג'ומס) למנכ"ל משרדו.

מינוי מנכ"ל משרד החקלאות הוא דיל פוליטי עתיק, ולפיו כאשר שר החקלאות הוא מושבניק, ימונה מנכ"ל קיבוצניק והמנכ"ל הקודם יתפטר ויעזוב את המשרד; כאשר השר הוא קיבוצניק, ימונה מנכ"ל מושבניק והמנכ"ל הקודם יעזוב את המשרד.

כשקמה ממשלת אריאל שרון והמושבניק שלום שמחון התמנה לשר חקלאות, נאלץ ישי לפנות את תפקיד המנכ"ל לקיבוצניק איצ'ה לידור. ישי לא התפטר אלא הסכים לרדת בדרגה לתפקיד מנהל הרשות לתכנון. התפקיד קיבל חיזוק משמעותי בהסדרי השכר, כולל נהג צמוד ותנאי מנכ"ל.

בקיץ 2009, אחרי שהמנכ"לית הקיבוצניקית יעל שאלתיאלי עברה לקק"ל, החליף אותה ישי המושבניק, אף ששר החקלאות היה המושבניק שלום שמחון. המסורת חזרה לתקנה כאשר שמחון הוחלף בידי הקיבוצניקית אורית נוקד בתחילת 2011.

תפקיד מנהל הרשות לתכנון הוא תפקיד סטטוטורי ראשון במעלה. הוא אחראי על הקצאות בשווי מאות מיליוני שקלים בכל שנה: הקצאת קרקעות, הקצאת מים לחקלאות, חלוקת מכסות ייצור, הקצאת מכסות עובדים זרים, מענקים כספיים ותמיכות סיוע לחקלאות ועוד. הכספים מתגלגלים בסקטור המרוחק מעיני הציבור ובמערכת צינורות שמעטים מכירים.

בשל חשיבות התפקיד הסטטוטורי של מנהל הרשות לתכנון חלות עליו שתי מגבלות עיקריות: האחת, זהו תפקיד הטעון אישור ממשלה וקצוב בזמן; והשנייה, גם מצב זמני של מילוי מקום לתפקיד טעון אישור ממשלה. על-פי חוק שירות המדינה (מינויים), שר החקלאות רשאי, אחרי התייעצות עם נציב שירות המדינה, למנות ממלא מקום למנהל הרשות ל-3 חודשים, ולתקופה נוספת של 3 חודשים לכל היותר. שר החקלאות רשאי להאריך את תקופת כהונת ממלא המקום רק בהסכמת נציב שירות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, ורק בהתקיים נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת.

מהלכים ראשונים בקומבינה

וכך התחיל יוסי ישי את סדרת מהלכי הקומבינה שלו, שמטרתם נראית כיום ברורה: לשמור את כיסא מנהל הרשות לתכנון פנוי, כדי שאם תהיה לישי בעיית תעסוקה כמנכ"ל, יוכל להתיישב מחדש על כיסא מנהל הרשות לתכנון.

המהלך הראשון היה הכרזה על "מינוי" ממלאות המקום, ד"ר רופא וד"ר פרום-אריכא ב-2009. החל מאותה הכרזה ועד היום, מציגות השתיים את עצמן כמחזיקות בתפקיד ממלאות מקום מנהל הרשות לתכנון. הן מוצגות ככאלה במסמכים פנימיים של משרד החקלאות, באירועים פומביים, ואפילו בהופעות בוועדות הכנסת, כולל מול מבקר המדינה יוסף שפירא.

אלא שמתחקיר "גלובס" עולה שהמנכ"ל ישי והשרה אורית נוקד מעולם לא קיבלו את אישור נציבות שירות המדינה ל"מינוי" של השתיים. ה"מינוי" הזה לא הגיע מעולם לאישור הממשלה, כנדרש בחוק. היועץ המשפטי לממשלה, שהיה אמור לאשר "מינוי" זה, הודיע: "הנושא אינו מוכר לנו".

נציבות שירות המדינה מסרה ל"גלובס" כי "מבדיקת שאלותיך עולה, כי הנציבות לא נתבקשה לכך ומכאן שגם לא אישרה כהונתן של תניב רופא ורות פרום-אריכא כממלאות מקום של מנהל הרשות לתכנון. על-פי רישומינו כל אחת מהן מועסקת באופן תקין, לרבות בתקופה המוזכרת בפנייתך, בתפקיד סגן בכיר למנהל הרשות לתכנון".

ועוד פרט קטן ושולי לכאורה. מאז מינויו של ישי למנכ"ל, לשכתו של מנהל הרשות לתכנון נסגרה ואין בה שימוש. נחשו מי נתן את ההוראה.

משרד החקלאות: "הנציבות אישרה"

בתגובה לשאלות "גלובס" נמסר ממשרד החקלאות: "היות וד"ר תניב רופא וד"ר רותי פרום-אריכא לא מונו מעולם לממלאות מקום למנהל הרשות לתכנון, ממילא לא נדרש אישור של נציב שירות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה".

לגבי פעולותיו של ישי נמסר ממשרד החקלאות: "גם בעת כהונתו כמנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, המשיך ישי לנהל את הרשות לתכנון. אפשרות חזרתו של ישי לתפקיד משנה למנכ"ל המשרד, המופקד על הרשות לתכנון בעת סיום כהונתו כמנכ"ל המשרד, אושרה על ידי נציב שירות המדינה".

שרת החקלאות היוצאת אורית נוקד נמנעה מלהגיב לשאלות "גלובס".

נציבות שירות המדינה חוקרת את הפרשה ומסרה: "המסמכים בנדון הועברו לבדיקת הגורמים המקצועיים בנציבות, אשר בודקים את כל הסוגיות שהועלו בשאלותיך".