גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דתיים משלמים הרבה על חינוך - החילונים לא מבינים"

אחרי שניצח את הסרטן, איבד את אביו לאותה מחלה ושכל את אחיו בפיגוע, ישראל ליבמן החליט להקדיש את חייו למשפחות במצוקה ■ השיטה: תוכנית שיקום ייחודית שכוללת גיוס תרומות דווקא מהסביבה הקרובה שלהן ופיקוח הדוק על התנהלותן

ישראל ליבמן יודע משהו על כאב. כשהיה בן 24 הוא חלה בסרטן בלוטות הלימפה ונאבק במחלה בייסורים קשים. בגיל 27 הוא ניצח את המחלה, ויום אחד, באוגוסט 1998, הגיע עם אשתו לבית החולים שבו טופל כדי להודות לצוות הרפואי. באותו היום אירע פיגוע ירי ביצהר. אחיו, שניאור-שלמה ליבמן, נרצח בידי מחבלים. בשנת 2005 היכה הסרטן במשפחת ליבמן בפעם השנייה. אביו של ישראל, הרב מנחם ליבמן, ממייסדי היישוב היהודי בחברון ובקריית ארבע, נפטר מאותה מחלה שממנה החלים בנו כמה שנים לפני כן. לפני שנה וחצי גם הטרור דפק שוב על דלתה של משפחת ליבמן, כשרוצחי אחיו של ישראל שוחררו במסגרת עסקת שליט, לקול מחאה חריפה של המשפחה.

את סיפור החיים הזה, רצוף המאבקים, הניצחונות, הייאוש והתקווה, ליבמן החליט לנתב כדי לעזור לאחרים. הוא הצטרף לעמותת פעמונים, המסייעת למשפחות במצוקה כלכלית, ושימש כסמנכ"ל התפעול שלה; מאוחר יותר הקים עמותה משלו, מקימי, לזכר אביו ואחיו, והוא משמש כמנכ"ל שלה.

"הייתי יכול להיות במקום אחר, אבל אני פה", הוא מספר בראיון ל-G על המוטיבציה. "אני רוצה לנצל את הזמן ולעשות דברים טובים. לקחתי על עצמי חזון ויש לי מחויבות". את המעבר מפעמונים להקמת עמותת מקימי הוא מסביר בצורך שלו לעזור "למשפחות שלא מתקבלות באף עמותה". פעמונים, הוא אומר, "מסייעת למרבית המשפחות שפונות אליה, אבל המשפחות הקשות ביותר קיבלו מכתבי דחייה והיה לי קשה עם זה".

מקימי הירושלמית, שכוללת את ליבמן ועוד שלושה עובדים בשכר, פועלת כבר יותר משנתיים ומסייעת בעיקר, אבל לא רק, למשפחות מהמגזר הדתי-לאומי. ליבמן מספר שכ-400 משפחות מרחבי הארץ כבר טופלו בעמותה מאז היווסדה, "עם חובות שנעים בין 20 אלף שקלים לחצי מיליון שקלים. אנחנו מוכנים לשכב על הגדר בשביל כל אחד, בתנאי שהמשפחה רוצה לעזור לעצמה".

הגישה של העמותה, הנשענת בין היתר על ערכי הקהילתיות המושרשים מאוד במגזר הזה, מאפשרת לה לסייע בהצלחה יחסית למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית קשה. ליבמן ואנשיו פועלים מול אנשי מקצוע שונים - עורכי דין, רואי חשבון, יועצי משכנתאות ואפילו מטפלים זוגיים, ובונים יחד עם המשפחה תוכנית לשיקום כלכלי.

"יש אנשים שלא מוותרים על צימר פעם בשנה, שאומרים 'זה החיים שלנו', אבל מוכנים לוותר על רכב", הוא מספר. "יש אישה שאומרת שהסלולרי שלה הוא כמו פסיכולוג, היא צריכה לפרוק את הקשיים שלה בשיחות עם אימא שלה ואחותה. אנחנו מתחשבים בכל אלה, אבל אנחנו לא מאפשרים למשפחות לא לקחת אחריות על עצמן. המוטו שלנו הוא לחיות אך ורק ממה שיש ולא מעבר לזה".

ליבמן פועל לגיוס כספים עבור המשפחות ולצמצום חובותיהן מול בנקים, נושים ומלווים בשוק האפור, ומנחה אותן להיפטר מפיתויים מתוקים דוגמת כרטיסי אשראי, פנקסי צ'קים וכרטיסי מועדון. המשפחות אינן מתבקשות לשלם עבור השירות, אך כמובן קיימת האפשרות לתרום לעמותה, למי שידו משגת או שתהיה כזאת בעתיד. ליבמן אומר שאילו היה לו תקציב, היה מקים סניפים נוספים בארץ, אבל עד אז גם הוא נאלץ לחיות ממה שיש.

עניים וממשיכים לתרום

"מבחינת ההתנהלות הכלכלית, יש שני הבדלים מהותיים בין המגזר הדתי-לאומי לבין החילוני", מסביר ליבמן. "קודם כול, דתיים משלמים הרבה יותר על חינוך פרטי. משפחות דתיות משלמות על כל ילד בגיל התיכון בין 1,500 ל-2,000 שקלים בחודש על ישיבה או על אולפנה, ויש משפחות שבהן שניים-שלושה ילדים במקביל בגילים הללו. הציבור החילוני לא מבין את זה.

"הסטיגמה אומרת, 'אתם לא בסדר, אתם רק רוצים לשאוב תקציבים מהמדינה'. הציבור הדתי צריך לעשות הסברה מהו חינוך ועל מה הם משלמים, לעומת החינוך שנותנים חינם. גם בציבור הדתי צריכים להבין שאפשר לרדת מהקצוות וללכת על פתרונות ביניים; אפשר לבנות מוסדות חינוך טובים ומקובלים בעלויות יותר נמוכות".

את ההבדל השני רואה ליבמן בנכונות לתרום: "במגזר הדתי-לאומי יותר פתוחים לתרומות. קיימת המצווה לתת מעשרות והנוהג לתרום הוא כל-כך חזק, שגם משפחות עניות לא מוותרות על זה; הן יכולות להרוויח 7,000 שקלים ועדיין לתרום 10% בכל חודש. השאלה היא לא אם לתרום אלא למי לתרום. אדם יכול לתרום לישיבה שבה הוא למד או למוסד כלשהו, ופתאום אנחנו באים ואומרים לו, יש סיפור קרוב אליך של משפחה שנקלעה למצוקה - בין אם זה מהיישוב שלך או ממקום העבודה או שהבעל משרת איתך במילואים - ואתה מחליט להעביר אליהם את התרומה החודשית. במגזר הזה, השאלה היא רק של ניוד, לאן לנווט את הכסף".

הנכונות לתרום היא שעומדת במרכז האסטרטגיה של עמותת מקימי. "אין לנו כסף לתת", מסביר ליבמן, "אלא רק רצון טוב ויצירתיות".

- אז איך זה עובד?

"אני מבקש מהמשפחה שפונה אלינו איש קשר או שניים שיהיו בסוד העניינים. אלה יכולים להיות בני משפחה, חברים, קולגות מהעבודה וכולי. אנחנו בודקים עם המשפחה איפה היא מוכנה שנתרים - בעבודה, במשפחה, ביישוב שבו היא גרה, בגדוד שבו הבעל משרת במילואים. אנחנו פונים אליהם במיילים, בטלפון, מפרסמים בפייסבוק, או שהרב מבקש ואומרים שיש חבר או בן משפחה שנקלע לצרה. אנחנו לא מפרסמים את השם ומטשטשים פרטים, אבל צריך לתת כיוון במה מדובר - משפחה חד-הורית, קשיים כלכליים, גירושים וכדומה, כי אנשים לא רוצים לזרוק כסף לבור בלי תחתית".

"למרבית הציבור החילוני אין המנהג הבסיסי של מעשרות. במגזר החילוני אומרים לנו, אנחנו עושים הוראת קבע לחשבון חשמל וטלפון, אבל לא לעמותה. במשפחות חרדיות הנוהג לתרום קיים כמובן, אבל יש להן מנגנונים פנימיים. או שאתה בקליקה או שלא, ולפעמים תורמים רק לקופת העיר כמו בבני ברק".

ליבמן מזכיר שהריבית המקובלת בשוק האפור עומדת על כ-10% בחודש: "כל עוד אתה מחזיר את הכסף בזמן, הם בסבבה איתך. אבל ביום שבו אתה מפגר בתשלומים, הם משתנים. הם יכולים להגיע אליך הביתה או לעבודה, או לשלוח אנשים. הם לא מחפשים לפגוע פיזית כי הם יכולים להסתבך עם המשטרה, אז הם מאיימים. וכך קורה שאנשים לוקחים עוד ועוד הלוואות בשוק האפור כדי להחזיר להם. זה גלגל המוות".

- מהן טקטיקות האיומים שלהם?

"הם יכולים לבוא הביתה חצי שעה לפני כניסת שבת, כשהבעל בבית הכנסת והאישה לבד עם הילדים, ולהפחיד אותם; או בשתיים בלילה, ולהרעיד את כל השכונה. זאת טראומה למשפחה, ואז גם כל השכנים יודעים שהמשפחה הסתבכה. הם עוקבים אחרי המשפחה, יכולים להפחיד את הילד בדרך לבית הספר ולהגיד לו - תגיד לאבא שלך שאנחנו נהרוג אותו".

- איך אתה יכול לעזור במצב כזה?

"אחרי שאנחנו מגייסים תרומות מהקהילה ואני יודע כמה כסף נאסף עבור אותה משפחה, אני נפגש עם אנשי השוק האפור או הנושים. אני מנסה לתווך בין הצדדים ולהוריד את החוב ב-50%".

- איך מתנהל המשא ומתן איתם?

"בהתחלה הם משתוללים וצועקים. אני מנסה להרגיע את הרוחות. אחר כך אני מבקש מהם לשים את עצמם במקום של המשפחה. משחק להם על המצפון, ניצלתם אדם תמים, אף אחד לא גנב פה כספים, אתם כבר קיבלתם יותר ריבית מהקרן ונהניתם מהכסף. הם מאוד קשים, אבל יש הרבה שמצליחים להוריד איתם את החוב עד למחצית. במקביל אני מייעץ לאנשים שלוו את הכספים פשוט להיעלם, כדי שאנשי השוק האפור יבינו שהם במצוקה אמיתית, ואז יש לנו יותר כוח במשא ומתן".

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?