גורמים ישראליים: קושי לאבטח אובמה מעבר לציר ירושלים-ת"א

אובמה בפגישה עם מנהיגים יהודיים לקראת ביקורו בישראל: צריך לאפשר לאיראן לרדת מהעץ הגבוה בלי השפלה ■ המסר לישראל ולפלסטינים: לא די לרצות בשלום; מה תעשו למען שלום? ■ "רוצה להתחבר לישראלים"

בפגישה עם כ-25 מנהיגים יהודיים בבית הלבן, שרטט אתמול (ה') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את מתווה ביקורו בישראל, שמתוכנן להתחיל ב-20 במאי, בהנחה שממשלה חדשה תכהן בירושלים עם בואו.

מנהיג יהודי שהשתתף בשיחה, אך ביקש לא לנקוב בשמו, אמר ל"גלובס", כי היה הבדל מודגש בין הלך הרוח הלוחמני של חלק מהמשתתפים כלפי איראן לבין הלך הרוח של אובמה, שהיה הרבה יותר שקול ומתון. כמה מהנוכחים אמרו לנשיא שמן הראוי היה שהבית הלבן ינקוט עמדה פומבית בוטה יותר כלפי איראן. אובמה הסתייג באופן חד-משמעי מרעיון זה.

לדברי המקור, אמר הנשיא, כי "צריך לאפשר לאיראן לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסה (בסוגיית הגרעין) בלי להשפילה". על פי משתתף אחר, ציטט אובמה פתגם סיני, שתמציתו היא שצריך לבנות לאויב גשר מוזהב שיאפשר לו לסגת בכבוד. כך או כך, הנשיא הבהיר, שאין בדעתו להוביל קמפיין של "תיפוף מתלהם על החזה" נגד איראן.

אובמה המעיט בחשיבות חילוקי הדעות בין ישראל לארה"ב בסוגיית איראן והדגיש, כי שתי המדינות ניזונות מאותם מקורות מידע וכי המחלוקות ביניהן מתמקדות בפרשנות של המידע, לא במידע עצמו. הוא ציין, אולי בבדיחות הדעת, כי יש יותר חילוקי דעות בתוך הממסד הביטחוני של ישראל לגבי איראן מאשר בין ישראל לארה"ב.

הנשיא חזר על עמדתו הוותיקה, שליבת המדיניות האמריקנית כלפי איראן היא למנוע ממנה השגת נשק גרעיני, לא להכילו לאחר שיפותח. כל האופציות כלפי איראן מונחות על השולחן, אמר הנשיא, אך חלון ההזדמנויות טרם נסגר והוא מעדיף למצות מהלכים דיפלומטיים וסנקציות לפי שישקול אופציות אחרות. הוא ציין שלפי כל הנתונים, הסנקציות הבינלאומיות אכן משפיעות לרעה על כלכלת איראן. אחד מהמשתתפים התרשם מהתבטאויות אובמה, שבשלב זה לפחות האיראנים אינם צריכים לחשוש ממפציצים אמריקניים.

חלק הארי של הפגישה הוקדש לחילופי דעות על הסכסוך הישראלי- פלסטיני. אובמה הבהיר, כי הוא אינו מביא עמו "תכנית שלום כוללנית" מפני שעדיין מוקדם מדי להעלות תכנית כזו לפני הצדדים, ולו רק בגלל העובדה שישראל נמצאת עתה בתהליך הרכבתה של ממשלה חדשה, אך אמר שיקרא לנהיגי שני הצדדים לחדש את ההידברות ביניהם.

אובמה אמר, שיותר משהוא רוצה להשמיע, ברצונו לשמוע מבני שיחו - רה"מ בנימין נתניהו, נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ועבדאללה מלך ירדן - על עמדותיהם והשגותים לגבי תהליך השלום. מכל מקום, הוא יקרא לשני הצדדים לא לנקוט צעדים חד-צדדיים. (בהקשר הישראלי, זה משפט צופן שמשמעותו היא: שימו קץ להרחבת ההתנחלויות). לדברי אחד מהמשתתפים, אמר אובמה, שהוא אינו רוצה ליצור רושם כאילו מעדיף צד זה על פני צד אחר.

את הסיכויים להשגת הסדר שלום בין ישראל לפלסטינים הגדיר הנשיא כ"קדורניים", אך הזדרז להדגיש, שאין לפרש את דבריו כאילו בעוד חצי שנה או שנה "לא נמצא עצמנו בעיצומה של יזמה מדינית".

ברמז לכך שהבית הלבן עדיין נחוש בדעתו לא להרפות מנושא השלום בין ישראל לפלסטינים, אמר אובמה במסר לשני הצדדים: "לא די לרצות בשלום; מה תעשו למען שלום"? הוא חזר על עמדתו משכבר הימים, כי בטחון ישראל כרוך בהסדר שלום בין ישראל לפלסטינים. הוא אמר, כי אחד מהמכשולים לפתיחת מו"מ משמעותי בין הצדדים הוא הפילוג הגדול בין אש"ף לחמאס, בין הגדה המערבית לרצועת עזה. מכל מקום, אובמה הדגיש, שמעל לכל, הביקור המתכונן לא נועד לפתור בעיה זו או אחרת אלא לדון עם ממשלת ישראל על כל הבעיות האזוריות שעומדות על הפרק, לרבות איראן, סוריה וכמובן תהליך השלום.

בדומה להתבטאויות קודמות שלו ושל בכירים אחרים בממשל, לרבות סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בעצרת השנתית של אייפ"ק, הכריז אובמה שוב על המשך תמיכתה הבלתי מעורערת של ארה"ב בישראל ואמר כי ידגיש זאת בהתבטאויותיו בישראל. לדברי משתתף בפגישה, הדגיש הנשיא, שהביקור יאפשר לו הידברות ישירה עם העם בישראל, ובמיוחד עם צעירים. לפי אחד מהמקורות, אמר הנשיא שהוא רוצה לבקר באתרים שיקרים ללבו של העם היהודי.

אבמה הזכיר גם את מורת רוחו המשך הקרע בין טורקיה לישראל ומתח ביקורת על דברי ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, שהכריז שהציונות היא פשע נגד האנושות.

סוכנות הידיעות היהודית, JTA, דיווחה אמש, כי פקידים ישראלייים ואמריקניים מתמודדים כבר כמה שבועות בסוגיה כיצד לממש את רצונו של אובמה להידבר עם הציבור בישראל. אחד הגורמים הוא ביטחון. לדברי JTA, אמרו גורמים ישראליים לעמיתיהם מארה"ב, שהם ייתקשו לאבטח נאום של אובמה מעבר לציר תל-אביב - ירושלים, ועובדה זו מגבילה את האופציות שלו להופעה לפני קהל ישראלי.

לבד מפגישות רשמיות עם מנהיגים ישראליים ופלסטיניים, ביקור ביד ושם וארוחה במעונו של הנשיא שמעון פרס, לא אושרה סופית שום פעילות של אובמה בביקורו בישראל. ביקור בעיר העתיקה ובסוללה של "כיפת ברזל" עדיין נבחנים. כמה המנהיגים היהודיים ששוחחו עם אובמה התרשמו שביקור במצדה אפשרי אף הוא