לכתבה הקודמתחוגגים אוסקר: מסעדת מול הים זכתה באוסקר של ספרי הבישול לכתבה הבאהשיפור ביצועים: 5 כללים שיהפכו אתכם ליעילים יותר בעבודה

החיים באלפיון העליון: כל מה שצריך לדעת על מטוס פרטי

קניתם דירה מול הים, אתם אוכלים במסעדות עם כוכבי מישלן ולובשים ארמני. עכשיו זה הזמן לרכוש מטוס פרטי ■ הצעצוע של העשירים הוא כבר להיט במדינות המפרץ ובקרב המתעשרים בסין, ואפילו התעשייה האווירית מנסה לנגוס בשוק

31/03/2013, 10:45
ניר דבורי

כל שנה מתקיימת בשוויץ התערוכה הגדולה בעולם של המטוסים הפרטיים. מדובר במועדון סגור המיועד לאלפיון העליון, אבל מתברר שהשוק לא כל-כך קטן ובאירוע הנוצץ הזה אפשר לעשות מינגלינג עם נסיכים, מלכים, טייקונים ושייח'ים - וגם עם הרבה מתעשרים חדשים ובעלי תאגידים גדולים, בעיקר ממרכזי הכלכלה החדשים מאסיה, רוסיה וברזיל.

השנה היווה את גולת הכותרת בתערוכה צי המטוסים של חברת רויאל ג'ט, חברה מאבו-דאבי הנמצאת בבעלות השייחק חמדאן בן מובארק המכהן גם כשר באיחוד האמירויות הערביות. לא סתם מדובר על חברה מאבו-דאבי - שוק המטוסים הפרטיים בשימוש עשירי העולם הערבי משגשג בשנים האחרונות. העלייה במחירי הנפט היא זו שהובילה לעלייה ברכישת מטוסים פרטיים. אבל התופעה אינה נפוצה רק במדינות המפרץ העשירות. הביקוש גובר גם במצרים, לבנון וירדן.

בנוסף לרויאל ג'ט, מנסות חברות רבות לנגוס בנתח מהשוק היוקרתי הזה. חברת בואינג, שמשווקת את הבואינג ביזנס ג'ט, גאלף סטרים (שפועלת בשיתוף-פעולה עם התעשייה האווירית בישראל), ססנה ואפילו הונדה נאבקות על לבם של המנהלים ועשירי העולם.

אחת החברות המובילות בשוק היא אדאק, הנמצאת בבעלות ממשלת אבו-דאבי, שפרסמה באחרונה צפי ולפיו במהלך העשור הקרוב יימכרו בעולם הערבי לא פחות מ-15 אלף מטוסים פרטיים בשווי כולל של כ-192 מיליארד דולר.

יותר מטוסים מטייסים

בדובאי הציגה באחרונה חברת לופטהאנזה את התוכנית שלה להסבת המטוס הדו-קומתי A380 של חברת אירבוס למטוס מנהלים. בתצורה זו המפלס התחתון יכיל טרקלין קדמי, חדר ישיבות, מטבח גדול, טרקלין מלכותי ופינת אוכל מרווחת. המפלס העליון יכלול טרקלין פרטי, מטבחון ושתי סוויטות אירוח שבכל אחת מהן חדר אמבטיה. בנוסף, במטוס יהיו גם משרד פרטי, חדר שינה, חדר ארונות וחדר כושר הכולל סאונה.

אבל אלה אינן רק מדינות המפרץ והשייח'ים העשירים. עכשיו משרטטים בחברות התעופה את השווקים החדשים: ברזיל, הודו, אסיה ובעיקר סין. בסין קיים מאגר המתעשרים החדשים הגדול בעולם, והוא נחשב יהיר, ראוותני וחובב צעצועים ייחודיים. חברת ססנה האמריקאית, המייצרת מטוסי מנהלים, חתמה באחרונה על חוזה לייצור מטוסי מנהלים בשיתוף תאגיד תעשיית התעופה של סין. ההסכם יעניק לססנה יתרון בשוק תחרותי ביותר, ששלטו בו עד כה מטוסים פרטיים גדולים ויקרים יותר.

"סין מייצגת עבורנו אפשרות משמעותית לצמיחה", אמר סקוט דונלי, מנכ"ל חברת טקסטרון, שססנה היא חברה-בת שלה. לדבריו, ההתפתחות של מגזר התעופה העסקי בסין היא מטאורית. צי המטוסים הפרטיים במדינה גדל כמעט פי שלושה ב-4 השנים האחרונות בזכות הזינוק במספר העשירים במדינה. עד כדי כך, שגורמים בעולם התעופה בסין חוששים כי מספר מטוסי המנהלים יעלה בקרוב על מספר הטייסים המוכשרים להטיסם.

התפתחות הענף מובילה גם לשדרוגם ולפיתוחם של טרמינלים ייחודיים. ברוסיה למשל, נפתח טרמינל ייעודי לטיסות מנהלים בנמל התעופה שרמנטייבו במוסקבה. הטרמינל מיועד באופן בלעדי לטיסות עסקיות. בתוך הטרמינל ישנם אולמות המראה ונחיתה, שני טרקליני VIP, זוג חדרי VIP נוספים המיועדים לפגישות עסקים, חנות דיוטי פרי, אולם כנסים ובר הצופה לנוף המרהיב של מסלול ההמראה. אינטרנט אלחוטי קיים ברחבי הטרמינל. בנוסף, מגרש חניה גדול הוקם בסמיכות לכניסה לטרמינל לטובת הנוסעים, ומנחת מסוקים צפוי להיות מוקם גם כן.

הצי של שלדון אדלסון

יזמים זריזים זיהו את הפוטנציאל. חברת קייטרינג לונדונית, המתמחה בשירות למטוסים פרטיים, הכריזה באחרונה על פרויקט חדש בשם "שף בשמיים" (Chef in the sky). השירות החדש כולל שף אישי שיתלווה לטיסה הפרטית שיכין ויבשל ארוחות לנוסעים - תוך כדי הטיסה. שירות "שף בשמיים" כולל הן את הכנת הארוחות במטוס עצמו והן את התכנון הקפדני של התפריט, יחד עם הבישול וההגשה המדויקים - וכל זאת על-פי דרישת הלקוח כמובן. לחילופין, הלקוח יכול פשוט לבקש שהשף יכין מראש את המנות שיועלו למטוס ויוגשו על-ידי הדיילת במהלך הטיסה.

מי שאינו מעוניין לרכוש מטוס, יכול להשכיר אותו על בסיס טיסה יומי. הרבה מאוד תאגידים עושים זאת ומוזילים עלויות. חברות רבות עוסקות בתיאום הזמנה ותפעול טיסות לגורמים פרטיים.

לעומת החגיגה במדינות המפרץ ובמזרח, במערב המצב שונה לגמרי. הרגע הזה בו הגיעו בכירי תעשיות הרכב האמריקאיות לשימוע בקונגרס במטוסים פרטיים כדי לבקש מחיקת חובות, נחרת לעד בציבור האמריקאי. ברוב חוצפה הם העזו לבקש סיוע כספי ואפילו לא הזיעו בחליפות כשנשאלו מי מהם מתכוון לחזור הביתה בטיסה מסחרית. המהלך הזה פגע קשות בשוק מטוסי המנהלים בארה"ב.

"צדיק בסדום" בתחום הזה בארה"ב הוא שלדון אדלסון, מי שמחזיק, על-פי פרסומים בארה"ב, ב"כמעט חברת תעופה קטנה". הטייקון נעזר לנסיעות ברחבי העולם בג'מבו, בואינג 767 ובואינג 737 מעוצבים לעילא ומאובזרים במיטב הציוד.

ישראל קורצת לשוק הסיני

את השוק הזה זיהו גם בתעשייה האווירית בישראל, שיחד עם חברת גאלף סטרים האמריקאית מפתחת ומייצרת סדרה של מטוסי מנהלים בכמה גדלים.

מטוס הדגל של שתי החברות, G-250 המיוצר במתקני התעשייה האווירית בישראל, זוכה עכשיו לשם חדש, G-280, וזאת בניסיון לקרוץ לעשירי סין שזוהו בידי שתי החברות כיעד אפשרי לפיתוח השיווק של מטוס המנהלים.

את מספר המטוס הוחלט להחליף באופן שיכיל את המספר "8", שנחשב בסין למספר מזל שמייצג את העושר, ההצלחה והשפע. זה עזר ככל הנראה, מכיוון שבסין כבר החלו לגלות עניין במטוס החדש והמתקדם. התעשייה האווירית מחזיקה חטיבה העוסקת בייצור מטוסי מנהלים, והשנה ניכר גידול בהזמנות, ובשנים הקרובות צפויים להיבנות כ-70 מטוסים.

על-פי נתוני רשות שדות התעופה, בנתב"ג חונים דרך קבע 16 מטוסי מנהלים בבעלות ישראלית. בין השמות הבולטים של אלה שהחזיקו מטוסי מנהלים פרטיים ניתן למצוא את לב לבייב, שרק באחרונה דיווח כי מכר את מטוס הבומברדייה גלובל 5000 שלו, אותו רכש תמורת 50 מיליון דולר, ב-46 מיליון דולר. גם יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, רכש ב-2001 מטוס מנהלים ב-23 מיליון דולר מהונו הפרטי. נוחי דנקנר מחזיק במטוס יד שנייה מסוג בומברדייה צ'לנג'ר 604 ובאחרונה העמיד אותו למכירה תמורת 26 מיליון דולר.

אלפרד אקירוב, בעל השליטה בקבוצת אלרוב, טס ברחבי העולם במטוס פרטי ששוויו כ-27 מיליון שקל. חיים כצמן, בעל השליטה בגזית גלוב, שחכר באמצעות החברה מטוס גולף סטרים, ששוויו 35 מיליון שקל, בדמי חכירה שנתיים של 2 מיליון שקל. ושרי אריסון, שהחליפה לפני כחצי שנה את מטוס הבואינג 737 הפרטי במטוס מנהלים חדש מדגם גלובל 5000, שערכו כ-50 מיליון דולר, ובכך הצטרפה לאיתן ורטהיימר שמחזיק מטוס דומה.

חלק מאנשי העסקים הישראלים נקלעו לקשיים כלכלים וגם תדמיתית זה לא תמיד נתפס טוב בציבור, ועכשיו חלקם מעמיד את המטוס הפרטי למכירה.

אלפי דולרים לכל טיסה

למרות היתרונות הברורים - חיסכון בזמן, נוחות, גמישות מרבית ויוקרה - אסור לשכוח שלמטוס כזה יש גם עלויות כבדות ביותר. עלות התחזוקה נעה בין 20 ל-30 אלף דולר לחודש עבור מטוס גדול. לכך יש להוסיף עלויות תשלום משכורות לצוות טייסים קבוע שעומד בהיכון 24/7 ליציאה פתאומית לחו"ל. בנוסף, אסור לשכוח הוצאות על ביטוחים ועל דלק, את אגרות הנחיתה הגבוהות בטרמינלים הפרטיים ברחבי העולם וכמובן את הקייטרינג האיכותי שעלותו עשויה להגיע ל-1,500 דולר לטיסה.

אפילו טיסה ליעד קרוב כמו קפריסין תעלה כ-3,000 דולר, לעומת כרטיס בטיסה מסחרית שיעלה 250-300 דולר. חשוב לזכור שמטוסים כאלה גם זקוקים לצוותי אוויר משלהם: קברניט וקצין ראשון לכל מטוס, מהנדסי טיס, אנשי תחזוקה, דיילות וצוות ניהול לתיאום טיסות. זה די יקר, אם רק מביאים בחשבון שקברניט משתכר לפחות רבע מיליון דולר בשנה.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 
גלריה