ה-FBI חשף זהותם של שודדי אמנות בשווי 500 מיליון דולר מלפני 23 שנה

היצירות, של רמברנדט, מאנה, ורמיר ודגה, עדיין לא אותרו ■ חוק ההתיישנות חל על הפשעים שבוצעו במסגרת השוד, אך מי שהסתיר את היצירות חשוף לתביעה

משרד החקירות הפדרלי של ארה"ב (FBI) הודיע כי חשף את זהותם של השודדים שגנבו יצירות אמנות בשווי 500 מיליון דולר (330 מיליון ליש"ט) ממוזיאון איזבלה סטיוארט גרדנר לפני 23 שנים, אך ממשיך לשמור בסוד את זהות הגנבים. זהו פיתול נוסף בסאגה של שוד הנכסים הגדול ביותר בתולדות ארה"ב.

ביום השנה ה-23 של השוד, הכריזו הרשויות על מסע פרסום חדש שנועד לאסוף מידע על מה שעדיין לא ידוע להן: היכן נמצאות יצירות האמנות הגנובות. הרשויות הפסיקו להתמקד בלכידת הגנבים, וכעת הן מתמקדות בהשבת היצירות היקרות, שכוללות ציורים של רמברנדט, מאנה, ורמיר ודגה.

"המטרה העיקרית היא למצוא את היצירות האלה ולהשיבן למקומן", אמרה התובעת הפדרלית כרמן אורטיז במסיבת עיתונאים שנערכה במטה ה-FBI בבוסטון. ה-FBI מציע פרס של 5 מיליון דולר למי שיחזיר את היצירות.

זמן קצר לאחר חצות הלילה ב-18 במארס 1990 ביצעו שני גברים שהתחפשו לשוטרים את השוד, וגנבו 13 יצירות אמנות תוך 81 דקות. במשך יותר מ-20 שנים ביצע ה-FBI חקירות ברחבי העולם, ובשנים האחרונות רשם התקדמות בחקירה, ולהערכתו חשף את זהות הגנבים.

ריצ'רד דלורייר מה-FBI מסר כי המשרד מעריך כי הגנבים שייכים לארגון פשע שפועל מניו-אינגלנד ומדינות המיד-אטלנטיק. לדבריו, הרשויות מעריכות כי יצירות האמנות נלקחו לקונטיקט ולאזור פילדלפיה בשנים שלאחר הגניבה, והוצעו למכירה בפילדלפיה לפני כ-10 שנים. ה-FBI אינו יודע מה קרה ליצירות לאחר ניסיון המכירה, לדברי דלורייר.

אורטיז אמרה כי חוק ההתיישנות כבר חל על הפשעים שבוצעו במסגרת השוד עצמו. אך לדבריה, כל מי שהחזיק ביודעין או הסתיר את יצירות האמנות הגנובות עלול עדיין להיחשף לתביעה משפטית. אנשי התביעה מוכנים לדון בהסדר חסינות כדי להשיב את היצירות.

מסגרות ריקות

דלורייר סירב באופן חוזר ונשנה לענות על שאלות הכתבים לגבי זהות הגנבים, ואמר כי פרסום זהותם עלול לפגוע בחקירה הנמשכת. הוא סירב לומר אם הגנבים נמצאים כעת בכלא בגין עבירות אחרות, וגם סירב לגלות אם הם עדיין בחיים.

אשתקד אמר תובע פדרלי בקונטיקט כי ה-FBI מעריך כי לתושב קונטיקט בשם רוברט ג'נטייל הייתה מעורבות מסוימת בקשר ליצירות האמנות שנשדדו. נגד ג'נטייל בן ה-76 ממנצ'סטר שבקונטיקט לא הוגשה תביעה, אך בנובמבר הוא הודה בסעיפי אישום בתביעה שעסקה בכלי נשק ותרופות מרשם.

עורך דינו של ג'נטייל, א. ריאן מקגינאן, אמר באותה העת כי ג'נטייל העיד בפני חבר מושבעים גדול שחקר את שוד יצירות האמנות. הוא הוסיף כי ג'נטייל לא ידע דבר לגבי השוד עצמו, אך הייתה לו היכרות עם האנשים שלהערכת הרשויות הפדרליות היו מעורבים במעשה.

אורטיז אמרה כי החקירה "פעילה ולעתים גם נעה במהירות" בשנים האחרונות.

בינתיים תלויות מסגרות ריקות על קירות המוזיאון, כתזכורת ל"אובדן העצום" וכסמל לתקווה שהיצירות יושבו למקומן, לדברי אורטיז.

התמונות הגנובות כוללות את "הקונצרט" מאת יוהנס ורמיר ו-3 יצירות של רמברנדט: "גברת ואדון בשחור", "דיוקן עצמי" ו"סערה בים כינרת" - תמונת הנוף הימי היחידה שצייר האמן.