חברות הביטוח לא יצטרפו לאיגוד בתי ההשקעות

מנכ"ל בית השקעות שבבעלות חברת ביטוח: "אין סיבה שניקח חלק בארגון"

בתי ההשקעות שבבעלות חברות הביטוח לא ייקחו חלק באיגוד בתי ההשקעות, שהוקם בחודש שעבר. כך נודע ל"גלובס". בתי ההשקעות הראל פיננסים, מגדל שוקי הון, מנורה מבטחים וכלל פיננסים כבר החליטו שלא לקחת חלק באיגוד, ואילו איילון טרם גיבש דעה סופית בנושא.

בתי ההשקעות שבבעלות חברות הביטוח כבר מיוצגים ע"י הארגונים המוצריים בתחום, כגון איגוד קופות הגמל, איגוד קרנות הנאמנות, איגוד חברי הבורסה ואיגוד תעודות הסל. לכן, החלטתם שלא להיכלל בארגון הגג תיצור מצב שבו הארגון לא יוכל להתערב בפעילות האיגודים - אלא רק בנושאים שקשורים לתחום הפנסיוני.

איגוד בתי ההשקעות הוקם בעקבות רצונם של הגופים לייסד ארגון גג דומיננטי - בדומה לארגונים של הבנקים וחברות הביטוח - שיחזק את כוחם מול רשות ניירות ערך ומשרד האוצר. זאת, לנוכח ההתהדקות הרגולטורית בשנים האחרונות, וכן על רקע התחרות מול הבנקים בתחום הברוקראז'.

אך בבתי ההשקעות מוטרדים גם משליטתן של חברות הביטוח בתחום הפנסיה, וכן מהשינויים הרגולטוריים בענף הגמל. "הפערים בין בתי ההשקעות גדולים, כי לכל גוף יש מבנה פעילות שונה", אומר ל"גלובס" על הסוגיה מנכ"ל של בית השקעות שבבעלות חברת ביטוח. "לחלק אין תעודות סל, לחלק אין גמל. אין סינרגיה. ובכלל, איזו סיבה יש לי לקחת חלק באיגוד שלמעשה מבקש לפגוע בפעילות החברה האם שלי?"

"איגוד שאין לו תוחלת"

גורם רלוונטי אחר הוסיף: "מדובר באיגוד שאין לו תוחלת. לבתי ההשקעות יש הרבה תת פעילויות וכתוצאה מזה האינטרסים שונים וסדרי העדיפויות אחרים. באיגודים מקצועיים אחרים, כגון איגוד חברי הבורסה ואיגוד והבנקים, הפעילות דומה והמכנה המשותף מאוד רחב. לכן, אני לא רואה איך האיגוד יצליח להוציא לפועל אג'נדה מא' ועד ת'".

הקמת האיגוד נמשכה ארבע שנים, כשהעיכוב הממושך נבע מחוסר הסכמה בין הגופים עצמם, בעיקר בשל ההבדלים בין בתי ההשקעות, שמנהלים נכסים בהיקפים שונים ואין אחידות בתחומי הפעילות שלהם. יו"ר איגוד בתי ההשקעות הוא חגי בדש, מנכ"ל פסגות, וכמנכ"ל מכהן באופן זמני רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר.

בכל מקרה, גם הגופים שחברים בארגון - מיטב-דש, אקסלנס, אלטשולר שחם, ילין לפידות, אנליסט, אי.בי.אי, הלמן אלדובי והדס ארזים, תמיר פישמן ואינפיניטי - ייאלצו להתמודד עם אינטרסים מנוגדים, כשבמקביל יהיה עליהם לשתף פעולה עם שאר הארגונים הרלוונטיים לתחום.