ניתוח: עד כמה העולם צריך לחשוש מצפון קוריאה?

דיוויד קאנג, פרופ' ליחסים בינ"ל וממחברי הספר "צפון קוריאה גרעינית", עונה לשאלות על קולות המלחמה שמשמיע קים ג'ונג און

שלשום (ג') הודיעה צפון קוריאה שהיא תחדש את פעילות הגור הגרעיני שלה ביונגביון ואת תוכנית הנשק הגרעיני, מה שגרם למזכ"ל האו"ם באן קי-מון לומר אתמול לכתבים ש"המשבר הזה מרחיק לכת מדי". ואם לא די בזה, אתמול (ד'), הוציא צבא צפון קוריאה הודעה דרמטית שלפיה הוא קיבל אישור לתקוף את ארה"ב, אפילו בנשק גרעיני. אבל מה הסיכויים שהמדינה, במצבה הכלכלי הנוכחי, תפנה לנשק יום הדין?

דיוויד קאנג, פרופסור ליחסים בינלאומיים ולעסקים באוניברסיטת דרום קליפורניה, וממחברי הספר "צפון קוריאה גרעינית: דיון באסטרטגיות מחויבות", משיב לשאלות.

- כמה תצטרך צפון קוריאה להשקיע כדי לחדש את תוכניתה הגרעינית?

"המתקן ביונגביון נזנח למעשה כבר בשנת 2005 בערך, וזו הייתה אחת הסיבות לכך שהם הסכימו לסגור אותו. לכן, כל אמירה שהם מחדשים את הפעילות פירושה שהם מתחילים מההתחלה, בעלות של מיליארדי דולרים".

- איך מתפקדת כלכלת צפון קוריאה כעת? הייתה השפעה לסחר המתרחב עם סין או עם מדינות אחרות?

"הכלכלה נשארה ניסוי גרוע בתכנון מרכזי עם רפורמות כלכליות שוליות ומזעריות. המסחר השחור שחוצה את הגבול עם סין נסבל פשוט משום שהמערכת החוקית הסתיידה. עם זאת, יש שיפור קל ביחס לשיא הרעב לפני 15 שנה - שווקים חוקיים ולא-חוקיים רבים נפתחו, ויש מסחר מוגבר בגבול הסיני. אך הכלכלה נשארה בלתי יעילה, ולרבים יש רק הצרכים הבסיסיים ביותר".

- מה קים ג'ונג און מנסה להשיג? תשומת לב של מי הוא רוצה?

"קים משחק על שני קהלים - קהל בינלאומי וקהל מקומי. במישור הבינלאומי, המשטר הצפון-קוריאני אומר לארה"ב ולדרום קוריאה: "אם תפגעו בנו ראשונים, נפגע בכם בתגובה". לקהל המקומי הוא אומר שהוא בשליטה, שהמשטר לא ייכנע ללחצים זרים ושהכול בסדר. זו הסיבה לכך שהוא הולך למשחקי כדורסל עם דניס רודמן ולפארקי שעשועים עם אשתו היפה הצעירה".

- על מי צפון קוריאה מאיימת וכיצד?

"צפון קוריאה יכולה להרוס את סיאול, בירת דרום קוריאה, מחר אם היא תרצה בכך, ולכן זהו איום אמיתי. מצב ההרתעה הקיים מחזיק מעמד 60 שנה מפני ששני הצדדים מבינים את העלויות של מלחמה אמיתית: סיאול תחדל להתקיים, אבל כך גם המשטר בצפון קוריאה. אחרי כל צחצוח החרבות ומתיחת שרירי החזה של החודשים האחרונים, חשוב לזכור שני דברים: ראשית, אם אתה קורא את ההכרזות הצפון-קוריאניות במלואן, כולן אומרות ש"אם ארה"ב/הרפובליקה של קוריאה יתקיפו אותנו תחילה, נתקיף אותן בתגובה" (ולא "נתקיף אותן תחילה", כפי שמפרשים אותן לעתים קרובות). שנית, אנחנו מאמינים להם. לכן אין מתקפות מנע על צפון קוריאה".