רוצים ליפול למכרה של זהב? קבלו תעודת סל מעניינת

האם דווקא הירידה במחיר הזהב תגרום לחברות הכרייה להתמקד ביצירת ערך בהווה ולא בחלומות צמיחה לעתיד ■ אם התשובה לכך חיובית, קרן הסל GDX תהיה שם כדי ליהנות מזה

מחירי הזהב הציגו עלייה מתמדת וממושכת במשך העשור האחרון, על רקע חששות המשקיעים מהשלכות המשבר הגלובלי ומהפחתת ערך כספיהם, לצד חוסר אמון במערכת הפיננסית. אונקיית הזהב, שנסחרה בפחות מ-300 דולר בתחילת שנות ה-2000, נסקה למחיר שיא של כ-1,800 דולר בסוף ספטמבר 2012, אך מאז נסוגה בכ-20%.

ישנם מספר הסברים לירידת מחיר הזהב: המערכת הפיננסית הגלובלית הציגה מאז המשבר שיפור ניכר ביציבותה, ותרחיש קיצון בסגנון קריסת ליהמן ברדרס נראה כעת רחוק למדי; לחצים אינפלציוניים, שמהם פחדו המשקיעים בעקבות סיבובי הרחבות כמותיות על ידי הבנקים המרכזיים בכל העולם, לא נצפים, והאינפלציה נשמרת עדיין ברמה נמוכה היסטורית; העולם מתחיל להראות סימני התאוששות כלכלית, הבולטת במיוחד בארה"ב. לכן, תזת ההשקעה בזהב עברה שינוי, והדבר מוביל באחרונה להיפוך מגמה במחיר הזהב.

אולם מוקדם עדיין להספיד את הזהב. לאחר צניחה חריגה לפני כשבועיים, חזר מחיר הזהב להתאושש. על אף הירידה בחודשים האחרונים, הזהב נמצא עדיין ברמתו הגבוהה היסטורית, והוא עדיין מועדף על ידי משקיעים רבים משיקולי פיזור האלוקציה.

המפתח: לעבור לשפיות בהשקעות

מי שמתלבט האם הזהב עדיין מהווה השקעה כדאית לאורך זמן, עשוי להתעניין בכלי השקעה נוסף בתחום - מניות חברות כריית הזהב. ניתן להיחשף לחברות אלה באמצעות קרן סל סחירה במיוחד - Market Vectors Gold Miners ETF (סימול: GDX), שבניהול חברת Van Eck, משפחת קרנות נאמנות, המתמחה בתחומי סחורות ושווקים מתעוררים. הקרן מחזיקה בהיקף נכסים של כ-5.8 מיליארד דולר, עם מחזור יומי ממוצע של כ-600 מיליון דולר. דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.52% בשנה.

קרן GDX הושקה במאי 2006, לפני כשבע שנים, אך לאורך זמן פיגרה אחר אונקיית הזהב, שאמורה הייתה כביכול להוות נכס בסיס לפעילות החברות המרכיבות את הקרן. בעוד מחיר הזהב יותר מהכפיל את עצמו, קרן GDX לא רק שלא השתתפה בהצלחה זו, אלא אף ירדה בכ-20% בתקופה שמאז ההשקה. הירידה החמירה בחודשים האחרונים, שבהם החל מחיר הזהב להתממש. במהלך חצי השנה האחרונה ירד שער הקרן GDX ביותר מ-40%, בהשוואה לירידה של כ-15% בלבד במחיר הזהב.

הסיבה המרכזית לביצועי חסר של מניות חברות כריית הזהב, היא שריפת מזומניהן, הנובעת מהגברת השקעות בחיפוש עתודות חדשות והפקתן. מרבית העתודות נמצאות במדינות מתפתחות, המתאפיינות לעתים במדיניות עוינת של ממשלות מקומיות כלפי חברות כרייה רב-לאומיות, בנוסף לסוגיות שחיתות ואינפלציה של כוח אדם וסחורות. יתרה מזו, במצב עליית מחירי הזהב ממשיכות חברות הכרייה בתחרות עזה על עתודות, לצד הגברת השקעותיהן.

ייתכן שדווקא ירידה במחיר הזהב - תופעה שלילית לכאורה עבור חברות הכרייה, היא זו שתוביל אותן לשפיות בהקצאת השקעות ותגרום להן להתמקד ביצירת ערך בהווה ולא בחלומות צמיחה לעתיד. מצב זה עשוי, באופן מפתיע אולי, להיטיב עם סנטימנט המשקיעים כלפי חברות כריית זהב; זאת במיוחד במצב הנוכחי של תמחור חסר של מניותיהן בהשוואה לשוק הרחב - מכפיל רווח של 11.7 ומכפיל הון עצמי של כ-1.

קרן GDX מונה כ-30 החזקות, הגדולות ביניהן הן GoldCorp (GG, 11.8% מהרכב הקרן); Barrick Gold (ABX, 9.3%); Newmont Mining (NEM, 8.4%); Randgold Resources (GOLD, 5.6%); ו-Yamana Gold (AUY, 5.3%).

מבחינת החשיפה הגיאוגרפית, כ-80% מהיקף הקרן מורכבים מחברות מצפון אמריקה (קנדה וארה"ב), עם שקיפות גבוהה וגילוי נאות בדוחותיהן הכספיים.

אנחנו מדגישים, כי המתאם הגבוה בין קרן GDX למחירי הזהב, לצד תנודתיות רבה של הקרן, מהווים סיכון עבור המשקיעים, במיוחד בתרחיש של המשך ירידה במחירי הזהב. יחד עם זאת, מי שמאמין כי מחיר הזהב עשוי להתאושש, או שמא צופה שיפור בתזרים המזומנים של חברות הכרייה המובילות, עשוי לראות את GDX בתור כלי חשיפה (חלקי) וחלופה עדיפה לזהב עצמו.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם