גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוני פינקוביץ': "כל שנייה תיאטרון רפרטוארי יכול להתמוטט"

רוני פינקוביץ', המנהל האמנותי של המדיטק בחולון ושל פסטיבל ישראל לילדים שיחל בקרוב, מדבר בראיון ל"גלובס" על מצבו העגום של התיאטרון הישראלי: "המדינה הפקירה את התיאטרון לכוחות השוק"

תשע וחצי בבוקר שרבי במדיטק חולון. מסדרון קצרצר מוביל אל חדרו של רוני פינקוביץ'. על הקירות כרזות של הפקות שביים, הקביים מונחים בצד, עדות נוכחת למחלת הטרשת הנפוצה שממנה הוא סובל בשנים האחרונות. אני ניגש למטבחון להצטנן בכוס מים, ולא יכול שלא להיזכר בציטוט שלו בראיון ל"גלובס" לפני שלוש שנים בדיוק: "לא מפתה אותי לחזור למשרה ציבורית, הצמיחה שלי היא במקום אחר. מעסיק אותי להיכנס לחדר קטן עם מעט אנשים. אני מעדיף את הקובייה ההונגרית של חדר החזרות".

פינקוביץ', מזה קרוב לאותן שלוש שנים - מנהלו האמנותי של המדיטק, מחייך כשאני מזכיר לו את זה, ומתייחס לשאלה כיצד התחושות הקשות שליוו אותו לאחר שפוטר לפני כעשור על-ידי דירקטוריון ציבורי אחד, זה של תיאטרון חיפה, משתלבות עם מעמדו היום, כעובד עירייה. "כשהוזמנתי לפגישה עם דירקטוריון המדיטק בעיריית חולון, אמרתי שאני אלך כדי להגיד שאני לא רוצה ולא יכול", הוא משיב. "נתתי הצעה שהיה ברור לי שהיא פרובוקטיבית. אמרתי שאני אעשה רק איכות ושהקופה לא תאהב את זה.

"כשהם קיבלו את זה הבנתי שיש פה משהו אחר לגמרי, שזה משחק אחר. כך, שכשאמרתי בעבר 'לא רוצה יותר', זה לא כלל את זה. זו מנה שלא הופיעה בתפריט הקודם שקראתי".

- אני יכול לנחש מה כלל התפריט הקודם.

"תשמע, אני רואה את הקולגות שלי, מנהלי התיאטראות, והם אנשים אומללים. היומיום של מנהל תיאטרון בארץ הוא יומיום קשה מאוד. הם עובדים בפרך, הם מרגישים שהם נמשכים למקומות שהם לא תמיד רוצים. מפתים אותם מאוד 'המעשים הטובים', והקרב הוא כל הזמן על השמיכה התקציבית הכל-כך מצומצמת הזאת שלא מאפשרת להם להיות אמנים.

"עכשיו, שיהיה ברור, הם כולם הגיעו מהשטח, מאמנות. הם רואים בדיוק את מה שאנחנו רואים - מי יותר, מי פחות. בשמחה הם היו עושים יותר עילית אזוטרית שנוגעת ללב ליבו של שוחר התרבות. בפגישות מולם אני לא מקנא בהם לשנייה. זו טעות לחשוב שיש למנהלים התיאטראות המון כוח בידיים. הם נראים לי אנשים במצוקה".

- הם שחקנים מעולים אם ככה, כי כלפי חוץ הכול נוצץ וזוהר.

"כלפי חוץ כן, אבל באמת של העשייה, במטבח, זה כמו המחזה של שייקספיר 'עמל, אהבה לשווא'. אתה מתחיל לעשות איזה מעשה אהבה, מדי פעם מצליח ואז יש אושר גדול. אני מניח שעמרי ניצן (מנהלו האמנותי של הקאמרי, ר.ש), לא מירר בבכי אחרי 'המלט', אבל אני בטוח שהוא כן ממרר בדמעות שהוא לא יכול להגשים חלומות.

"מדי פעם מתפלק איזה חלום, אבל כל הזמן צריכים לחשוב לרוחב, איך עומדים בקריטריונים של משרד התרבות, איך ממלאים את האולם, איך חס וחלילה לא חורגים מהתקציב. זה כל הזמן ללכת עם פצצת זמן. כל שנייה, כל תיאטרון רפרטוארי יכול להתמוטט. היום כישלון על הבמה הגדולה של תיאטרון רפרטוארי יכול להיות סוף דרכם של 20,30 עובדים בתיאטרון. אתה כל הזמן על חוט השערה. כל הזמן במצוקה, וזה לא הגיוני".

- מה החלק שלהם בזה?

"אלה אנשים שעושים כמיטב יכולתם. המדינה הפקירה לחלוטין את התיאטרון לכוחות השוק, אז מה מתפלאים. התרבות היא עגלה שמובילים אותה אנשים, התרבות מולכת באופן לגמרי מפוכח ובהיר למקום הזה של הפרטה, אבל בעוד שבמקומות אחרים בעולם היא יכולה להיות נתמכת בתרומות, בישראל זה לגמרי חוקים של מספרים קטנים.

"אין פה שום מגמה שגופים מסחריים יממנו את התרבות. אתה לא רואה את התאגידים מפיקים צ'כוב. אחת הנקודות הכי פחות נשמעות זה מה באמת הדופק התרבותי פה, מה הצרכים האמיתיים - מכל כיוון שהוא".

"המילה רווחי היא לא טובה"

פינקוביץ', 49, שנמצא בתיאטרון מאז גיל 12 כשחקן ובהמשך כבמאי, אשר עצר פחות או יותר בכל תחנת תרבות שעולם התיאטרון הישראלי מאפשר, נשמע כמו מי שמצא לו בית בתיאטרון הילדים. "מקום שהוא אנומליה מוחלטת", כדבריו, לעומת מה שקורה בחוץ. בימים אלה הוא מתכונן להוביל בפעם השלישית את שלוחת הילדים של פסטיבל ישראל, שיתקיים בין ה-23/5 ל-22/6, ושמהווה רגע שיא שאליו הוא מכוון גם את הפרימיירות של המדיטק, ובהן עיבוד משותף לו ולבית ליסין ל"כטוב בעיניכם" מאת שייקספיר.

זו גם ההזדמנות של פינקוביץ' לפרוס את האני מאמין שלו באשר למקום האקוטי שהתיאטרון מהווה בהתפתחות של הדורות הבאים, ולהצמיד מעשים לדיבורים. "אני לא רוצה לומר את המילה השחוקה, אירוע מכונן", הוא לא מתאפק ואומר, "אבל אני רוצה שהצגה תהיה איזשהו אירוע מרכזי בחיים של הילד. שזו תהיה הצגה שגם עוד עשר שנים הוא יגיד, 'כן, כן פעם ראיתי'. הצגות שהן לא בידוריות בעליל, אלא שנוגעות ברובד של עומק, בשלבי ההתפתחות הנכונים של הילד, במה שמעסיק אותו.

"המעבר שלי לביים לילדים היה כרוך בהחלטה מצפונית ערכית שלי עם עצמי, שאני לא אעשה שום פשרה בבחירת החומרים ובעשייה עצמה. זו נוקשות שקבעה לעצמה ערכים מסוימים והיא משועבדת להם במאה אחוז. בינתיים".

- כבמאי למבוגרים עשית לא מעט פשרות.

"פשרות מסוימות שעשיתי כבמאי למבוגרים אני לא אעשה עם ילדים. זו הייתה מהות המעבר שלי. אני מניח שבאמת של הדברים, בעומק שלהם, לא צריך להיות הבדל, וגם למבוגרים צריך לעשות את הטוב ביותר. אבל פה אני מודה שכאיש מקצוע נתקלתי באמת של המציאות, שלא אפשרה לי להישאר רק בטוהר הזה. אבל לילדים אני לא יכול לעשות פשרות, גם כהורה, לנוכח רמת החשיבות שיש לי לעולם של הילד, לשלבי העיצוב האלה. אני באמת רואה בזה את השנים הקריטיות בהתפתחות של האדם.

"אני מקבל מוחות, או אפשר להגיד נפשות, קצת נקיות מזוהמה תרבותית, וצריך לדאוג שמה שנכנס לשם הוא מטופל ובדוק מהרבה כיוונים. כל התהליך החי הזה של תיאטרון ניתן לזילות בקלות בלתי רגילה, אבל אני משתדל שלילדים תגיע החוויה עצמה - העומק של התיאטרון".

- עם כל הרצון החשוב לייצר עומק, המציאות מקבלת את זה? התיאטרון מצליח להיות רווחי?

"המילה רווחי היא לא טובה. הוא לא מצליח להיות רווחי והוא גם לא אמור להיות רווחי. הוא יהיה רווחי אם הוא יעשה פסטיגל אבל אז הוא לא יעשה אמנות. תמיד זה לא מספיק לי כמובן, אבל עיריית חולון מתקצבת את המדיטק באופן כזה שהוא יכול להרשות לעצמו להישאר איכותי. הם לא דורשים ממני שום דבר אחר וזה מזל גדול".

עיר בלי תיאטרון

פינקוביץ' מתנצל על כך שהראיון הופך לחנפני משהו כלפי מעסיקו הנוכחי, ראש העיר חולון מוטי ששון, אבל הניסיון לימד אותו להעריך את היד החופשית שהוא מקבל. ודאי אם מביאים בחשבון ראש עיר אחר, יהונתן יסעור, שנכנס בנעליה של יעל גרמן בהרצליה, ושאחת ההחלטות הראשונות שקיבל היה לסגור את התיאטרון בעירו. "כל ההבדל הוא במי יושב שם ומה הוא רואה לנגד העיניים", זועם פינקוביץ'. "בהרצליה מיזמים אחרים הפסידו הרבה יותר כספים מאשר תיאטרון הרצליה, וכדאי היה לבדוק האם בשנים הראשונות שלו תיאטרון כמו הקאמרי הרוויח או הפסיד. גם גשר לא התחיל כתיאטרון מצליח. לא בודקים תיאטרון ככה, זו פעילות לטווח ארוך ובכלל לא צריך לבדוק את הרווחיות שלו".

- בסוף זה כסף שמגיע מארנונה של תושבים, שלא מגיעים להצגות.

"תרשה לי להוסיף את המילה 'עדיין'. האולם עדיין לא מלא. הקהל עדיין לא בא. ההרצליאנים רגילים לראות הצגות בתל-אביב, כמו שפעם הם היו רגילים לאכול בתל-אביב. אבל אז הקימו את אזור התעשייה ויש מסעדות אז אפשר לאכול בהרצליה. אם יש שם תיאטרון ולאט-לאט הזהות שלו תשתנה, זה לא לרעת העיר הרצליה באופן כללי. זה לרעת הקופה של העיר הרצליה, אבל קופה ציבורית צריכה להיות גם קופת חיסכון לטווח ארוך. אני לא בטוח ששום מיזם תרבותי בשום עיר הוא בהתחלה רווחי או לא עולה לעיר.

"ישעיהו לייבוביץ' דיבר על ערכים, שערכים זה דבר שאתה נותן בשבילו ולא מקבל ממנו כלום. שיהיה מוסד תרבותי בעיר זה ערך של העיר שלא ייבדק בכלל בימיו של ראש העיר הזה. זה עלות אפסית בתקציב של עירייה, אבל זאת השקעה עצומה לעתיד, שהסגירה שלה היא קלה מאוד".

- אתה לא נשמע מאוד אופטימי פתאום.

"זה קפריזי, והעובדה המצערת היא שאין חוק למימון מוסדות התרבות במדינת ישראל, והכול יכול להיסגר. גם הבימה וגם גשר. זה שאדם יכול לסגור תיאטרון בעיר זה לא מהנקודות השחורות הגדולות של פני המדינה, אבל זה מתאסף שם למטה, במקום שבו התרבות נמצאת בשוליים של סדר היום.

"נקודות שחורות כאלה גדלות ונעשות נקודות שחורות במרקמים הרבה יותר משמעותיים, כי התרבות היא בכל זאת סמן למשהו. "'משהו רקוב בממלכת דנמרק' מתחיל שם. מתחיל בתסמינים הראשונים של מחלה, שהם מאוד עדינים".

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים