גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוני פינקוביץ': "כל שנייה תיאטרון רפרטוארי יכול להתמוטט"

רוני פינקוביץ', המנהל האמנותי של המדיטק בחולון ושל פסטיבל ישראל לילדים שיחל בקרוב, מדבר בראיון ל"גלובס" על מצבו העגום של התיאטרון הישראלי: "המדינה הפקירה את התיאטרון לכוחות השוק"

תשע וחצי בבוקר שרבי במדיטק חולון. מסדרון קצרצר מוביל אל חדרו של רוני פינקוביץ'. על הקירות כרזות של הפקות שביים, הקביים מונחים בצד, עדות נוכחת למחלת הטרשת הנפוצה שממנה הוא סובל בשנים האחרונות. אני ניגש למטבחון להצטנן בכוס מים, ולא יכול שלא להיזכר בציטוט שלו בראיון ל"גלובס" לפני שלוש שנים בדיוק: "לא מפתה אותי לחזור למשרה ציבורית, הצמיחה שלי היא במקום אחר. מעסיק אותי להיכנס לחדר קטן עם מעט אנשים. אני מעדיף את הקובייה ההונגרית של חדר החזרות".

פינקוביץ', מזה קרוב לאותן שלוש שנים - מנהלו האמנותי של המדיטק, מחייך כשאני מזכיר לו את זה, ומתייחס לשאלה כיצד התחושות הקשות שליוו אותו לאחר שפוטר לפני כעשור על-ידי דירקטוריון ציבורי אחד, זה של תיאטרון חיפה, משתלבות עם מעמדו היום, כעובד עירייה. "כשהוזמנתי לפגישה עם דירקטוריון המדיטק בעיריית חולון, אמרתי שאני אלך כדי להגיד שאני לא רוצה ולא יכול", הוא משיב. "נתתי הצעה שהיה ברור לי שהיא פרובוקטיבית. אמרתי שאני אעשה רק איכות ושהקופה לא תאהב את זה.

"כשהם קיבלו את זה הבנתי שיש פה משהו אחר לגמרי, שזה משחק אחר. כך, שכשאמרתי בעבר 'לא רוצה יותר', זה לא כלל את זה. זו מנה שלא הופיעה בתפריט הקודם שקראתי".

- אני יכול לנחש מה כלל התפריט הקודם.

"תשמע, אני רואה את הקולגות שלי, מנהלי התיאטראות, והם אנשים אומללים. היומיום של מנהל תיאטרון בארץ הוא יומיום קשה מאוד. הם עובדים בפרך, הם מרגישים שהם נמשכים למקומות שהם לא תמיד רוצים. מפתים אותם מאוד 'המעשים הטובים', והקרב הוא כל הזמן על השמיכה התקציבית הכל-כך מצומצמת הזאת שלא מאפשרת להם להיות אמנים.

"עכשיו, שיהיה ברור, הם כולם הגיעו מהשטח, מאמנות. הם רואים בדיוק את מה שאנחנו רואים - מי יותר, מי פחות. בשמחה הם היו עושים יותר עילית אזוטרית שנוגעת ללב ליבו של שוחר התרבות. בפגישות מולם אני לא מקנא בהם לשנייה. זו טעות לחשוב שיש למנהלים התיאטראות המון כוח בידיים. הם נראים לי אנשים במצוקה".

- הם שחקנים מעולים אם ככה, כי כלפי חוץ הכול נוצץ וזוהר.

"כלפי חוץ כן, אבל באמת של העשייה, במטבח, זה כמו המחזה של שייקספיר 'עמל, אהבה לשווא'. אתה מתחיל לעשות איזה מעשה אהבה, מדי פעם מצליח ואז יש אושר גדול. אני מניח שעמרי ניצן (מנהלו האמנותי של הקאמרי, ר.ש), לא מירר בבכי אחרי 'המלט', אבל אני בטוח שהוא כן ממרר בדמעות שהוא לא יכול להגשים חלומות.

"מדי פעם מתפלק איזה חלום, אבל כל הזמן צריכים לחשוב לרוחב, איך עומדים בקריטריונים של משרד התרבות, איך ממלאים את האולם, איך חס וחלילה לא חורגים מהתקציב. זה כל הזמן ללכת עם פצצת זמן. כל שנייה, כל תיאטרון רפרטוארי יכול להתמוטט. היום כישלון על הבמה הגדולה של תיאטרון רפרטוארי יכול להיות סוף דרכם של 20,30 עובדים בתיאטרון. אתה כל הזמן על חוט השערה. כל הזמן במצוקה, וזה לא הגיוני".

- מה החלק שלהם בזה?

"אלה אנשים שעושים כמיטב יכולתם. המדינה הפקירה לחלוטין את התיאטרון לכוחות השוק, אז מה מתפלאים. התרבות היא עגלה שמובילים אותה אנשים, התרבות מולכת באופן לגמרי מפוכח ובהיר למקום הזה של הפרטה, אבל בעוד שבמקומות אחרים בעולם היא יכולה להיות נתמכת בתרומות, בישראל זה לגמרי חוקים של מספרים קטנים.

"אין פה שום מגמה שגופים מסחריים יממנו את התרבות. אתה לא רואה את התאגידים מפיקים צ'כוב. אחת הנקודות הכי פחות נשמעות זה מה באמת הדופק התרבותי פה, מה הצרכים האמיתיים - מכל כיוון שהוא".

"המילה רווחי היא לא טובה"

פינקוביץ', 49, שנמצא בתיאטרון מאז גיל 12 כשחקן ובהמשך כבמאי, אשר עצר פחות או יותר בכל תחנת תרבות שעולם התיאטרון הישראלי מאפשר, נשמע כמו מי שמצא לו בית בתיאטרון הילדים. "מקום שהוא אנומליה מוחלטת", כדבריו, לעומת מה שקורה בחוץ. בימים אלה הוא מתכונן להוביל בפעם השלישית את שלוחת הילדים של פסטיבל ישראל, שיתקיים בין ה-23/5 ל-22/6, ושמהווה רגע שיא שאליו הוא מכוון גם את הפרימיירות של המדיטק, ובהן עיבוד משותף לו ולבית ליסין ל"כטוב בעיניכם" מאת שייקספיר.

זו גם ההזדמנות של פינקוביץ' לפרוס את האני מאמין שלו באשר למקום האקוטי שהתיאטרון מהווה בהתפתחות של הדורות הבאים, ולהצמיד מעשים לדיבורים. "אני לא רוצה לומר את המילה השחוקה, אירוע מכונן", הוא לא מתאפק ואומר, "אבל אני רוצה שהצגה תהיה איזשהו אירוע מרכזי בחיים של הילד. שזו תהיה הצגה שגם עוד עשר שנים הוא יגיד, 'כן, כן פעם ראיתי'. הצגות שהן לא בידוריות בעליל, אלא שנוגעות ברובד של עומק, בשלבי ההתפתחות הנכונים של הילד, במה שמעסיק אותו.

"המעבר שלי לביים לילדים היה כרוך בהחלטה מצפונית ערכית שלי עם עצמי, שאני לא אעשה שום פשרה בבחירת החומרים ובעשייה עצמה. זו נוקשות שקבעה לעצמה ערכים מסוימים והיא משועבדת להם במאה אחוז. בינתיים".

- כבמאי למבוגרים עשית לא מעט פשרות.

"פשרות מסוימות שעשיתי כבמאי למבוגרים אני לא אעשה עם ילדים. זו הייתה מהות המעבר שלי. אני מניח שבאמת של הדברים, בעומק שלהם, לא צריך להיות הבדל, וגם למבוגרים צריך לעשות את הטוב ביותר. אבל פה אני מודה שכאיש מקצוע נתקלתי באמת של המציאות, שלא אפשרה לי להישאר רק בטוהר הזה. אבל לילדים אני לא יכול לעשות פשרות, גם כהורה, לנוכח רמת החשיבות שיש לי לעולם של הילד, לשלבי העיצוב האלה. אני באמת רואה בזה את השנים הקריטיות בהתפתחות של האדם.

"אני מקבל מוחות, או אפשר להגיד נפשות, קצת נקיות מזוהמה תרבותית, וצריך לדאוג שמה שנכנס לשם הוא מטופל ובדוק מהרבה כיוונים. כל התהליך החי הזה של תיאטרון ניתן לזילות בקלות בלתי רגילה, אבל אני משתדל שלילדים תגיע החוויה עצמה - העומק של התיאטרון".

- עם כל הרצון החשוב לייצר עומק, המציאות מקבלת את זה? התיאטרון מצליח להיות רווחי?

"המילה רווחי היא לא טובה. הוא לא מצליח להיות רווחי והוא גם לא אמור להיות רווחי. הוא יהיה רווחי אם הוא יעשה פסטיגל אבל אז הוא לא יעשה אמנות. תמיד זה לא מספיק לי כמובן, אבל עיריית חולון מתקצבת את המדיטק באופן כזה שהוא יכול להרשות לעצמו להישאר איכותי. הם לא דורשים ממני שום דבר אחר וזה מזל גדול".

עיר בלי תיאטרון

פינקוביץ' מתנצל על כך שהראיון הופך לחנפני משהו כלפי מעסיקו הנוכחי, ראש העיר חולון מוטי ששון, אבל הניסיון לימד אותו להעריך את היד החופשית שהוא מקבל. ודאי אם מביאים בחשבון ראש עיר אחר, יהונתן יסעור, שנכנס בנעליה של יעל גרמן בהרצליה, ושאחת ההחלטות הראשונות שקיבל היה לסגור את התיאטרון בעירו. "כל ההבדל הוא במי יושב שם ומה הוא רואה לנגד העיניים", זועם פינקוביץ'. "בהרצליה מיזמים אחרים הפסידו הרבה יותר כספים מאשר תיאטרון הרצליה, וכדאי היה לבדוק האם בשנים הראשונות שלו תיאטרון כמו הקאמרי הרוויח או הפסיד. גם גשר לא התחיל כתיאטרון מצליח. לא בודקים תיאטרון ככה, זו פעילות לטווח ארוך ובכלל לא צריך לבדוק את הרווחיות שלו".

- בסוף זה כסף שמגיע מארנונה של תושבים, שלא מגיעים להצגות.

"תרשה לי להוסיף את המילה 'עדיין'. האולם עדיין לא מלא. הקהל עדיין לא בא. ההרצליאנים רגילים לראות הצגות בתל-אביב, כמו שפעם הם היו רגילים לאכול בתל-אביב. אבל אז הקימו את אזור התעשייה ויש מסעדות אז אפשר לאכול בהרצליה. אם יש שם תיאטרון ולאט-לאט הזהות שלו תשתנה, זה לא לרעת העיר הרצליה באופן כללי. זה לרעת הקופה של העיר הרצליה, אבל קופה ציבורית צריכה להיות גם קופת חיסכון לטווח ארוך. אני לא בטוח ששום מיזם תרבותי בשום עיר הוא בהתחלה רווחי או לא עולה לעיר.

"ישעיהו לייבוביץ' דיבר על ערכים, שערכים זה דבר שאתה נותן בשבילו ולא מקבל ממנו כלום. שיהיה מוסד תרבותי בעיר זה ערך של העיר שלא ייבדק בכלל בימיו של ראש העיר הזה. זה עלות אפסית בתקציב של עירייה, אבל זאת השקעה עצומה לעתיד, שהסגירה שלה היא קלה מאוד".

- אתה לא נשמע מאוד אופטימי פתאום.

"זה קפריזי, והעובדה המצערת היא שאין חוק למימון מוסדות התרבות במדינת ישראל, והכול יכול להיסגר. גם הבימה וגם גשר. זה שאדם יכול לסגור תיאטרון בעיר זה לא מהנקודות השחורות הגדולות של פני המדינה, אבל זה מתאסף שם למטה, במקום שבו התרבות נמצאת בשוליים של סדר היום.

"נקודות שחורות כאלה גדלות ונעשות נקודות שחורות במרקמים הרבה יותר משמעותיים, כי התרבות היא בכל זאת סמן למשהו. "'משהו רקוב בממלכת דנמרק' מתחיל שם. מתחיל בתסמינים הראשונים של מחלה, שהם מאוד עדינים".

עוד כתבות

טביעה / צילום: שאטרסטוק

״אינטגריטי" ואובדנו: על השופט, דילמות מוסריות ומנהיגות בימי קורונה

"אינטגריטי" הוא מצב שבו ישנה לכידות בין ערכים מרכזיים שבהם מאמין אדם לבין מעשיו ● אבל האם אדם בעל מצפון יכול להתייסר - ואפילו קשות - עקב ידיעתו על אודות אובדן האינטגריטי שלו? ● בעקבות ספרו של שי אספריל: השופט

רועי רגרמן, מנכ”ל קבוצת חמת / צילום: יואב פרידלנד

רועי רגרמן, מנכ"ל חמת: "האתגר המרכזי הוא האי ודאות"

אתגר המנכ"ל עם רועי רגרמן, מנכ"ל קבוצת חמת, על ההסתגלות לעולם החדש שאחרי התפרצות הקורונה

בני גנץ ופרופ' שמואל שפירא / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, יח"צ

גנץ: המכון הביולוגי יחל בניסוי בבני אדם לחיסון לקורונה אחרי החגים

שר הביטחון ערך היום ביקור במכון הביולוגי בנס ציונה, והודיע כי הניסויים הראשונים לחיסון לנגיף הקורונה שמפתח המכון עברו בהצלחה, ושלאחר חגי תשרי יחלו ניסויים בבני אדם

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר

חמש קבוצות מישראל, מספרד ומסין במכרז להקמת מתקן ההתפלה בגליל

הקבוצות, בהן גם IDE שזכתה במכרז למתקן שורק 2, יתחרו על הקמת מתקן ההתפלה החדש בגליל המערבי, שיחל לפעול ב-2024 ויהיה המתקן השביעי בישראל ● גם שותפות של האצ'יסון אלקטרה וקרן נוי משתתפת במכרז

יואב גלנט / צילום: איל יצהר

גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים: "פתיחת השנה תלווה בקשיים רבים"

שר החינוך מקיים מסיבת עיתונאים, בה הסביר כי תכניתו לפתיחת שנת הלימודים עשוייה להעלות קשיים בתחילת דרכה ● "לא הכל יהיה משולם, אמצעי הקצה לא יגיעו לכולם", אמר. הצהרתו מגיעה יממה לאחר שנעדר מהתכנסות ועדת החינוך

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

סביבת נתניהו: "הצ׳ט בוט לא חוזר. מדובר בהודעה ישנה"

המתיחות הפוליטית מגיעה לשיא: גולשת טענה כי קיבלה הודעה מראש הממשלה המזמינה אותה לתמוך בו בבחירות. אך אנשי הקמפיין של נתניהו טוענים בתוקף כי מדובר בפעילות ישנה

מפגינה בהפגנת העצמאים בגן בצ'רלס קלור, בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חילוקי דעות, הפרד ומשול וראיון אחד אצל אופירה וברקו: לאן נעלמה מחאת העצמאים?

כל אחד מארגוני העצמאים מושך לכיוון אחר, ההפגנות הכלכליות שהובילו ראשי המאבק שינו כיוון, והפוליטיקאים ואנשי האוצר ניצלו את המצב וטיפלו במחאה בשיטה של הפרד ומשול • מה קרה למחאת העצמאים, שעד לפני חודש נראתה שתוביל את הממשלה לשינוי היסטורי במעמדם

משפחת הריס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אני במקום של איך אני משיגה לחם למחר. לחם. למחר. אתה מבין?"

איילת ואיתי הריס, בעלי משחקיית הילדים גליצ'ה בראשון לציון, משתכרים היום מינימום כעובדי סופר וכורעים תחת נטל ההלוואות ● "אנחנו מקבלים בשר מאמא שלי ופירות מאבא שלי, ועם המים שיוצאים מהמזגנים משקים את העציצים" ● פרויקט מיוחד

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

המחיר הנמוך ביותר יזכה: מכרז להקמת מערך בדיקות קורונה בנתב"ג

הזוכה במכרז יתחייב להקים את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג עד 45 יום מרגע חתימת החוזה ולאחר זכייתו ● את עלות הבדיקה ישלמו הנוסעים

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

בנק ישראל רכש אג"ח קונצרני ב-600 מיליון שקל ביולי

יתרות המט"ח המנוהלות בבנק ישראל זינקו ביולי ביותר מ-10 מיליארד דולר וחצו לראשונה את קו ה-150 מיליארד דולר ● הגידול נובע ברובו מהתחזקות האירו מול הדולר ומהחזר הלוואות קצרות מועד שהבנק העניק לשוק הפרטי בתחילת משבר הקורונה

שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הסתיים השלב המרכזי במכרז הסלולר לתדרי דור חמישי

שלוש המתמודדות יקבלו כל אחת 10 מגה בתחום תדרי ה-700 מגה הרץ ● הסכום טרם פורסם אך ההשערה היא שהוא בהתאם להערכות משרד התקשורת

טכנולוגיית רדאר לטווחים ארוכים עבור ענף הרכב של הסטארט-אפ RFISee / צילום: יח"צ

הסטארט-אפ הישראלי RFISee מכניס לכלי רכב טכנולוגיית רדאר של מטוס קרב

מהנדסי החברה הצליחו לפתח פתרון המבוסס על טכנולוגיית Phased-Array, המשמשת במערכות צבאיות חדשניות דוגמת מטוס הקרב F-35 ובמערכות הגנה אווירית נגד טילים ולהביא את החיישנים לרמת המחירים של חיישני רכב הקיימים בשוק

מיטות אשפוז בבית חולים. / צילום: תמר מצפי

דוח הצוות המייעץ לגמזו: נדרשת חומת מגן מפני פנייה המונית לבתי החולים

במזרח ירושלים התחלואה עולה, בזמן שבתי החולים בעיר עמוסים וכעת מתקרבים לאי ספיקה: כך מתריע צוות מיוחד של רופאים שגויס על ידי גמזו כדי לנטר את התמודדות המערכת הרפואית עם הקורונה

שאול מרידור / צילום: רפי קוץ

כ"ץ למרידור: "אם לא תשב בשקט אוציא אותך מהחדר"

המתיחות בין שרי הממשלה לפקידים מגיעה לשיא חדש - והפעם תורו של שר האוצר ישראל כ״ץ להיכנס לעימות עם ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור

יצחק תשובה / צילום: פביאן קלדורף, יח"צ

מגדל ועמיתים יצטרפו לרפק ברכישת תחנות הכוח של דלק

העסקה, בהיקף של 367.5 מיליון שקל, אמורה לסייע לקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, להשלים את מכירתה של דלק ישראל

שיחת עבודה בווידיאו / צילום: שאטרסטוק

שולחים שלושה סימני שאלה בווטסאפ? זה מה שיחשבו עליכם במקום העבודה

אחד המאפיינים של עבודה מרחוק הוא תעבורה מרובה של תקשורת בטקסט ● ד"ר אריק חשין, חוקר רגשות מאוניברסיטת חיפה, מסביר ממה צריך להיזהר כשמאמצים מודל עבודה בקפסולות ואיזה מסר אנחנו מעבירים כשאנחנו כותבים מיילים ארוכים

דירות למכירה ולהשכרה / צילום: פאול אורלייב

WeCheck: כוח המיקוח של השוכרים עולה, משפחות יחליפו את הצעירים שעזבו

מנתוני חברת WeCheck עולה כי נכון לחודש יוני שוק השכירות כמעט ולא נפגע מהשלכות מגפת הקורונה ● עם זאת, הירידה בהיקף השוכרים הצעירים בלמה את עליית מחירי השכירות

משפחת רותם / צילום: איל יצהר, גלובס

"הבן שלי אמר לי: מה, אמא, זה מה שתעשי עכשיו? תהיי מנקה?"

טל רותם, יזמת בתחום התיירות, מצאה את עצמה ללא הכנסה עם סגירת השמים. היום היא עובדת בניקיון. "אנשים מסביבי אמרו לי 'תמציאי את עצמך מחדש, תהיי יצירתית'. מהר מאוד הבנתי שאין פה שום יצירתיות. אני צריכה כסף דחוף" ● פרויקט מיוחד

הקרקע נשמטה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

הקרקע נשמטה: כך נראים החיים של חמש משפחות ממעמד הביניים שאיבדו את פרנסתן

הם ניהלו חיים נוחים וטובים עם הכנסה קבועה ויציבה, ואז פרצה המגפה ● חמש משפחות משרטטות, צעד אחר צעד, את הנפילה הכואבת מחודש מרץ ועד היום ● "רבים ממעמד הביניים יספגו ירידה דרסטית ברמת החיים, וחלק גם ייפלו לעוני"

ביירות ביום הפיצוץ. שיקום הנמל יעלה עשרות מיליארדי דולרים / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

"בואו נחזור להיות צרפתים": הציבור בלבנון מביע חוסר אמון בממשלה

הכעס על אוזלת היד של הממשלה הביא להפצה ויראלית של עצומה הקוראת ללבנונים לדרוש את החזרת השלטון הקולוניאליסטי של צרפת על המדינה ● מקרון ביקר היום במדינה והבטיח רפורמה פוליטית