לכתבה הקודמתחופשה בניו זילנד הקסומה: כשמציאות ופנטזיה מתערבבים לכתבה הבאהצייר לי פרלוד: קונצרט בליווי צילומים המפרשים את הפרלודים של שופן

נושאים הקשורים לכתבה

פראי ואצילי: הדבר החם הבא בגזרת האוכל הבריא

בשלב הבא של אוכל בריא כבר לא מסתפקים בוויטמינים ובמינרלים. הדבר החדש הוא "מזונות על", פצצות אנזימים ונוגדי חמצון מהטבע: אצות, זרעים ושורשים. אומינה וקארונה מביאות את הבשורה לארץ

20/05/2013, 15:30
מרב סריג

באנו לסדנה שתיים. האחת לא מוכנה לשמוע על אוכל בריא ובטח לא לכתוב על זה; לטענתה, אף שהוא נכנס לפה, זה לא קולינריה ומקומו במדורים אחרים. השנייה פוקדת לא מעט את חנויות הטבע, ובלילות לוחשת לאצות. המקרר של הראשונה מלא במוצרים מן החי, השנייה בוגרת סדנאות מיצים לניקוי רעלים וטיהור הגוף. איכשהו, האחרונה שכנעה את הראשונה להצטרף לסדנת בישול של מזונות על (Super Food). הראשונה - סקרנית, אך סקפטית - הסכימה.

את הדלת פתחו לפנינו אומינה וקארונה, שתי נשים קורנות ויחפות, שנפגשו בתחילת המילניום בפאצ'ה מאמה שבקוסטה ריקה, מרכז קהילתי רוחני (שהקים המורה הרוחני טיוהאר) המקפיד על אורח חיים אקולוגי ועל תזונה טבעונית. קארונה ("חמלה" בקצ'ואה, שפה אינדיאנית בדרום אמריקה) הייתה הרופאה הסינית של הקהילה. אומינה (אמרלד) המורה ליוגה, ושתיהן טיפלו באמצעות שיאצו. בעקבות מורה לתזונה שהגיע לקהילה ולימד אותן רבות על ניקוי גוף ועל מזונות על, הפכו השתיים לשותפות ופתחו מרכז לניקוי גוף. כהמשך ישיר לכך החלו להעביר סדנאות בתזונה חיה (row food) כשהן מתמקדות במזונות על, ובהנחיית מטופלים בהטמעת אורח חיים בריא יותר.

הגוף הולך ונפתח

על השולחן במטבח עמדה צלוחית ובה פולי קקאו מיובשים, בצורתם הגולמית. אגוז הקקאו נראה טוב ומגרה בדרכו; טעמנו אותו ללא היסוס. הראשונה דווקא אהבה, היה לה מעניין בחך. חובבת הבריאות טענה שזה מר לה מדי. "זה בסדר, מתרגלים", אמרה לה קארונה, "לאט-לאט, הגוף הולך ונפתח למזונות העל, שהם המזונות הפראיים והטבעיים ביותר שיש. פולי הקקאו, בצורתם הגולמית, לפני שהם עוברים תהליכי חימום ועיבוד, נחשבים למזונות עוצמתיים ביותר, עם כמויות אדירות של מינרלים ושל נוגדי חמצון - מזון האלים.

תנועת ה-Super Food, שקארונה ואומינה נמנות עמה, נוסדה לפני כעשור בקליפורניה כשלוחה של תנועת ה-Row Food. השתיים מציינות שלא רק אנשי row food משלבים מזונות על בתזונה היומיומית שלהם, אלא גם אנשים הנוהגים תזונה רגילה. בבסיס התנועה עומדת האמונה כי אנחנו מה שאנחנו אוכלים, וכי החיים המודרניים - על האוכל המתועש והמעובד שאנו אוכלים ועל האוויר שאנו נושמים - הורגים אותנו, או לפחות גורמים לנו להזדקן מהר ועם הרבה מחלות וקמטים.

"מזונות העל הם מזונות חיים מהטבע, שמכילים חבילה שלמה של מינרלים, ויטמינים, שומנים, אנזימים ונוגדי חמצון", מסבירות השתיים. "הם מזונות אציליים, שמגודלים ונשמרים אורגניים על אדמה פראית ונאספים בדרך כלל בצורה מסורתית, עם הידיים". למה זה חשוב, תהינו. "כי כל התערבות של מכונה או עיבוד פוגעת באנרגיית החיים של המזונות האלה. לכן גם אסור לחמם אותם מעל 45 מעלות. אם מחממים אותם, האנזימים החיים שבהם נהרסים".

את מזונות העל הן מחלקות לחמש קבוצות: אצות, מוצרי דבורים, זרעים, מזונות מן היער ותבלינים. רבים מהם ניתן למצוא כיום כמעט בכל בית טבע: מבחר גדול של אצות (נורי, קומבו, וואקאמה, היז'יקי, ספירולינה וכלורלה), זרעים (צ'יה, המפ), אוכמניות גוג'י (הנחשבות למעיין הנעורים), שורש מאקה (Maka, גדל בפרו, בעל טעם אגוזי מעושן), אסאי, קקאו, פולן דבורים, מזון מלכות, כורכום, פלפל קיין, לוקומה (ממתיק מפרי הלוקומה), שמן המפ, שמן קוקוס, אלוורה ועוד.

הלוחשת לאצות טענה מיד שהמוצרים האלה יקרים מאוד ולא ממש נגישים. "נכון, זה יקר יותר, זה לא לחם וגבינה לבנה, אבל אם ניגשים למזון הזה ממקום אחר מגלים שהוא דווקא זול", אמרה אומינה. "אם לא מתחרעים על האוכל ולא ממלאים צלחות - אז המעט נותן הרבה, בניגוד למזון תעשייתי שבו הרבה נותן מעט. בדקתי כמה עולה לי להכין שוקולד משוקולד חי. גיליתי שזה עולה לי כמו חפיסת שוקולד 'לינדט' בסופר. לא נורא, ובכלל - אנחנו מאמינות שלטווח הארוך זה חוסך המון טיפולים רפואיים".

לראשונה מבין השתיים רשימת מזונות העל שפורטה לעיל נשמעה יותר כמו תוספי מזון ותרופות מאשר אוכל ממש. "אלה ממש לא תוספי תזונה", מיהרה אומינה לאפס אותה, "זה לגמרי אוכל - שלם, פראי ואצילי. זה אוכל שמספק חוויה אחרת, אבל זה בהחלט אוכל. אני לא באה ואומרת לכן, 'שנו את כל התזונה שלכן', אלא 'שלבו את מזונות העל בתפריט'. בבוקר תשתו שייק מזונות על משוקולד אמיתי ולא מעובד - ולאט-לאט תראו איך אתן זונחות את הקפה; יש במשקה הזה כל-כך הרבה ממריצים שלא תזדקקו לקופאין. כף אחת ביום של אוכמניות גוג'י מספיקה כדי לקבל מנה יפה של ויטמינים חיוניים. במקום עוגה עם חמאה וקמח וביצים, הכינו קינוחים על בסיס מזונות על, ופתאום יראה לכן דבילי להשתמש בסוכר לבן כשיש כל-כך הרבה תחליפים טובים מהטבע".

למה להשמיץ את השמנת, הקמח, החמאה ואת הסוכר, תהתה הראשונה, חובבת הפטיסרי הצרפתי. זה הרי מה שעושה את האוכל לטעים כל-כך! "תטעמו מה שאנחנו הכנו, ותגידו אם זה לא טעים", אמרה אומינה. "סוכר זה ממכר, רק רוצים ממנו עוד ועוד. ולגבי הטעם - אני הייתי ג'אנקי של מתוקים, ואז התחלתי לנקות את הגוף ולהבין מה אני אוכלת, ונחשפתי למזונות חדשים - וזה לא בא מסגפנות, אלא מנהנתנות. היום, כשאני אוכלת עוגייה רגילה, הסוכר הזה לא טעים לי".

הראשונה רטנה. "מצטערת, אבל אני לא שם. אני אוכלת סוכר ו'רעלים' אחרים במידה, ומרגישה מצוין", אמרה. "את אומרת את זה כי את לא יודעת מה זה משהו אחר", השיבה אומינה, "כי את לא יודעת שאת יכולה לתפקד הרבה יותר טוב, שהמטבוליזם שלך יכול לעבוד הרבה יותר טוב. יש דלקות שקטות שהסוכר יוצר לנו בגוף ובסוף זה מתפרץ". הראשונה נכנסה לפרנויה קלה; היא מעולם לא הסתכלה על אוכל כעל אויב.

בשלב הזה הכינו הבנות כמה מנות מעניינות: גספצ'ו עגבניות חריף עם פלפל קאין/שאטה (ראו מתכון), סלט ארוגולה עם אוכמניות גוג'י ושמן המפ, כמה מטבלים (גבינת קשיו, פסטו וממרח זיתים), מוס אוכמניות-אסאי (קינוח המבוסס על קשיו, אוכמניות, חמאת קקאו ועל אסאי) ועוד. "ברגע שלומדים מה הולך עם מה ומבינים כמה עקרונות בסיסיים, מאוד קל לבשל עם מזונות על", אומרת קארונה. "עיקרון ראשון: לא מחממים מעל 45 מעלות. עיקרון שני: בכל מתכון יש תמהיל משתנה של שומנים, פירות וממתיקים. ברגע שמבינים את זה, הכול זורם, לא צריך מתכונים".

טעים או לא טעים? הראשונה טוענת שבשלב זה מאכלים המבוססים על מזונות על מרגישים לה יותר בריאים מטעימים. "זה טעים, אכיל לגמרי, אבל אני מצפה ליותר מהאוכל שלי", פסקה. "אני מחפשת יותר מורכבות של ארומות, טעמים, ריחות וצבעים, יותר עניין, ואילו האוכל הזה קצת שטוח לי, אחיד. ספק אם אתמסר למזונות האלה בשלב זה בחיי, אבל בהחלט יש סיכוי שאשלב כמה מהם (אוכמניות גוג'י, אצות, שמן קוקוס והמפ) במינון כזה או אחר בתפריט היומי שלי".

הלוחשת לאצות אמרה שלה המנות היו דווקא טעימות. במיוחד התפעלה מהאפטר טייסט, שהיה ארוך במיוחד. אבל צריך לזכור שהחך שלה כבר מאולף לסוג כזה של טעמים. "ברגע שאני יודעת מה השמנת והחמאה עושות לגוף שלי, הן כבר פחות טעימות לי", אמרה, "ולהפך - מה שעושה לגוף שלי טוב, מוצא חן בעיניי יותר".

מי שרוצה לשמוע יותר על מזונות על יוכל לעשות זאת בכנס "אוכלים בריא" הקרוב, שיתקיים ב-30-31 במאי בתיאטרון גבעתיים, שם יעבירו קארונה ואומינה סדנה בנושא.

1. אצות - נורי, קומבו, וואקאמה, היז'יקי, ספירולינה וכלורלה

2. מוצרי דבורים - פולן דבורים, מזון מלכות

3. זרעים - צ'יה, המפ

4. מזונות מן היער - אוכמניות גוג'י (הנחשבות למעיין הנעורים), שורש מאקה (Maka; גדל בפרו, בעל טעם אגוזי מעושן)

5. תבלינים - אסאי, קקאו, כורכום, פלפל קיין, לוקומה (ממתיק מפרי הלוקומה), שמן המפ, שמן קוקוס, אלוורה

מתכונים

משקה קקאו בליס

חומרים ל-4-6 כוסות: מערבבים בבלנדר רבע כוס קשיו עם 2 כוסות מים, מוסיפים שליש כוס פולי קקאו או שבבים (raw), שתי כפות אבקת קקאו, שישה תמרים, 2 כפות חמאת קקאו או שמן קוקוס, קורט מלח וצ'ילי, 1 כף מאקה, אופציה - 1 כוס קרח.

לבבות שוקולד ואוכמניות גוג'י

חומרים לכ-20 פטיפורים: מערבבים בבלנדר, עד לקבלת מרקם אחיד, שליש כוס חמאת קקאו, *2 כפות דבש או אגבה, *4 כפות חמאת קשיו, חצי*כפית וניל טהורה, חצי כוס אוכמניות גוג'י מושרות כשעה, 3 כפות מיץ תפוזים, שליש כוס קשיו. יוצקים לתבנית (מומלץ להשתמש בתבניות סיליקון מיוחדות לפטיפורים) ומקפיאים. מחלצים מהפריזר ואוכלים קריר.

גספצ'ו עגבניות

חומרים ל-4 מנות: מערבבים בבלנדר, לקבלת מרקם קרמי, כוס וחצי חלב שקדים, 8 עגבניות שרי, חצי גמבה, חצי אבוקדו, קורט מלח ופלפל שחור, 1 כף שמן זית, 1 כפית אורגנו, שליש שן שום, טיפת לימון, קורט פלפל שטה, 3 עלי בזיליקום.

ממרח גבינת קשיו

מערבבים בבלנדר, לקבלת מרקם של ממרח, כוס קשיו מושרה כ-6 שעות, 3 פרחי כרובית קטנים, חצי כפית מלח, חצי לימון סחוט, 1 כף שמן זית.

מוס בלוברי ואסאי עם רוטב וניל

חומרים ל-4-6 מנות: מערבבים בבלנדר, לקבלת מרקם קרמי, חצי כוס קשיו מושרה כ-6 שעות, חצי כוס בלוברי'ס, 4 תותים, שליש חבילת אסאי קפוא, 2 כפות מייפל, 2 כפות חמאת קקאו מומסת, חצי תפוז סחוט.

לרוטב וניל: מערבבים בבלנדר, לקבלת מרקם קרמי, 1 כוס קשיו מושרה כ-6 שעות, 1 כף מאקה, 1 כפית וניל, 2 כפות מייפל, טיפת לימון, קורט מלח, 1 כוס מים.

הגשה: מוזגים את המוס לכוסות מרטיני או לגביעים ומוסיפים כפית רוטב וניל במרכז.

שייק מזונות על

חומרים ל-2 מנות: מערבבים בבלנדר (עם או בלי קרח) 1 כוס מים, 2 חופנים של עלים ירוקים ונבטים, 1 תפוח/אגס, 2 כפות זרעי צ'יה מושרים כשעה, 2 כפות גוג'י בריס, חצי כפית ספירולינה, 1 כף פולן דבורים, 2 כפות פולי קקאו.

הכתבה המלאה במגזין G - לקבלת הגיליון ועיתון גלובס לחודש מתנה >>
 
גלריה