גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בטר פלייס כמקרה בוחן: לאן נעלם משרד התחבורה?

החשש להפקרת לקוחות בטר פלייס מעלה שאלות על גורל רוכשי הרכב החדש אם יאושר חוק רישוי הרכב

בתוך כל קולות המהומה סביב קריסת בטר פלייס וחוסר הוודאות לגבי עתידם של הלקוחות הקיימים של החברה, נאלם דום קולו של משרד התחבורה. נזכיר שמשרד התחבורה הוא הרגולטור שאחראי להגנת זכויותיהם של הלקוחות ולשמירה על המשכיות השירות והבטיחות של כלי הרכב במקרה של קריסת יבואן.

אמנם המקרה של בטר פלייס ייחודי בשל תלות של הלקוחות בתשתית ההטענה, אבל בטר פלייס (באמצעות חברה בת שלה) היא יבואנית רכב לכל דבר, שקיבלה רישיון יבוא כדת וכדין ממשרד התחבורה. יתר על כן, מדובר במיזם שיווק רכב שזכה לאורך השנים לרוח גבית עזה מהמדינה וכונה לא אחת בתואר "פרויקט לאומי" על-ידי מקבלי החלטות בכירים. לפיכך זהו בהחלט יכול לשמש "אב-טיפוס" לתרחיש של קריסת יבואן.

קו ההגנה הוחלש

תיאורטית, "קו ההגנה הראשון" שבאמצעותו אמור משרד התחבורה להגן על הצרכנים מפני קריסת יבואן רכב כלשהו הוא הפקדת ערבויות בהיקף של מיליוני דולרים על-ידי היבואן, שאמורות להיות מחולטות במקרה של קריסה. אלא שמשרד התחבורה נלחם בשנתיים האחרונות בשיניים ובציפורניים כדי להפוך את קו ההגנה הזה לצעד סמלי בלבד.

למען העיקרון של "הרחבת היבוא בכל מחיר", וברוח המלצות ועדת זליכה, חותר כיום משרד התחבורה להפחית למינימום את גובה הערבויות וההון העצמי המזערי שנדרש מיבואנים. כך, למשל, מגדיר כיום המשרד ישות חדשה בשם "יבואנים זעירים" (עם אפשרות לייבא עד כמה עשרות מכוניות בשנה בלבד), שיידרשו להפקיד ערבות סמלית בלבד. זאת, כדי לאפשר ליזמים קטנים, ללא חוסן כלכלי רציני, להיכנס לתחרות בשוק יבוא הרכב. הכול לטובת הצרכנים כמובן.

ומה יקרה אם, חס וחלילה, אותו יבואן זעיר או בינוני ייעלם מהמפה אחרי ששיווק כמה עשרות או מאות מכוניות בישראל (ששווין יכול ללא קושי להגיע לעשרות מיליוני שקלים)? מי ימנע את "סינדרום הלקוחות היתומים" נוסח בטר פלייס? כאן יש למשרד התחבורה "פתרון קסמים": האחריות על מתן אחריות לרכב ואספקת חלפים תוטל על היבואנים הסדירים של אותם מותגים, למרות שלא הם מכרו את הרכב או הרוויחו ממנו.

קל לנו לדמיין מה יעבור אותו בעל רכב "יתום", שירצה לממש את האחריות או לתקן את רכבו. בתור התחלה היבואן הסדיר יצטרך להכניס את היצרן לתמונה כדי לוודא שיש לו שיפוי להוצאות האחריות. במקרה שמדובר בדגמי רכב שאינם משווקים בארץ - ומשרד התחבורה פועל כיום במרץ להתיר את היבוא של דגמים כאלה - או ששונים מהם במפרט, יהיה צורך לייבא ספציפית חלקים.

כל ההתנהלות הזו שמתבטאת בהררי ניירת ותכתובות בינלאומיות ולוגיסטיקה עשויה להשבית את רכבו של הלקוח לזמן ממושך. אבל במקרה של צורך תיקונים, שאינם מכוסים באחריות - כמו יבוא והחלפת חלקים לאחר תאונה - יש לכך גם משמעות כספית כבדה לרוכש הרכב "היתום".

"מסלול ייסורים" דומה נדרשים לעתים לעבור כבר היום בעלי רכב מיוחדים מיבוא אישי. אבל במקרה הנ"ל שואף משרד התחבורה להקטין למינימום את הערבויות ואת חבויות היבואן של יבואנים שיפעלו מסחרית לכל דבר, עם היקף יבוא פוטנציאלי של מאות מכוניות בשנה.

השר ממליך מלכים

המהפכה "הצרכנית" שמוביל משרד התחבורה אינה דבר תיאורטי. היא מהווה חלק חשוב ואינטגרלי בהצעת "חוק רישוי הרכב" החדש, שאושר עקרונית בממשלה החודש ועתיד להגיע אל ועדות הכנסת בשבועות הקרובים.

אותו חוק רישוי רכב החל את דרכו כבר ב-2011 אבל עבר טרנספורמציה מהותית לאחר פרסום דוח ועדת זליכה. למעשה, המתכונת, שמוגשת כיום לאישור הכנסת, כוללת המלצות רבות של ועדת זליכה שבדקה את התחרותיות בענף הרכב ובתוכן גם סעיפים שזכו להסתייגויות על-ידי "צוות היישום" הבינמשרדי, שמינה שר התחבורה בעצמו כדי לבחון את המלצות ועדת זליכה.

אבל מנסחי הצעת החוק בחרו שלא להזכיר את אותן הסתייגויות וגם לא את מסקנות דוח חברת המחקר שלדור, שנשכרה על-ידי המדינה (בתקציב נאה) לצורך בחינת התחרויות בשוק הרכב. אותו דוח, אגב, נשאר גנוז מהציבור עד היום. המשרד בחר גם שלא להמתין - או להתעלם - מחוות הדעת הענפית של הממונה על ההגבלים העסקיים, שלמיטב דעתנו עדיין לא הוגשה רשמית.

לא נייגע את קוראינו במכלול התחומים הטכניים שבהם עוסק אותו חוק, אבל אי-אפשר להתעלם מאספקט תקדימי אחד שלו, שזועק מתוך הניסוח: מדובר בהצעת חוק נוסח רפובליקת בננות, שאמורה להעניק לשר התחבורה סמכות להתערבות מוחלטת, בלעדית, לא מנומקת ולא ניתנת לערעור בתחומים הבסיסיים ביותר של שוק יבוא הרכב והחלפים.

החוק יאפשר לשר התחבורה, בין השאר, להחליט על-פי שיקולו האישי למי להעניק רישיון יבוא רכב, מאיזה תוצרים ובאיזה דגמים. לחלופין יוכל השר על-פי שיקולו האישי (אם כי הוא רשאי להתייעץ בנושא בצורה בלתי מחייבת עם הממונה על ההגבלים העסקיים) להגביל את תוקף הרישיון המוענק ליבואן רכב, לסרב להעניק אותו, לשלול אותו כליל מבעל זיכיון על-פי נימוקים לא מוגדרים ועוד.

המשמעות היא ששר התחבורה יכול להחזיק באופן אישי "חרב" מעל ראשם של כל השחקנים הקיימים בענף ואם אחד מהם לא יתנהג כרצונו הוא יוכל "להוציא אותו מחוץ לביזנס" לאלתר. אם ניקח את הדוגמה האקטואלית של המריבה הנוכחית עם פורד הבינלאומית, החוק החדש יאפשר לשר פשוט לשלול את זיכיון היבוא של דלק מוטורס.

בתחומים אחרים, הצעת החוק מאפשרת לשר התחבורה לא רק "לקחת את הכתר" מיבואנים קיימים אלא גם להמליך במקומם מלכי יבוא אחרים על-פי שיקולו, גם אם אינם עומדים בקריטריונים ליבוא רכב של משרד התחבורה עצמו.

נשמע הזוי? אנא עיינו בסעיף הקובע כי "השר רשאי לקבוע תנאים ליבוא רכב או מוצר תעבורה ללא הצגת רישיון יבוא או עמידה בתנאים", וגם השר "רשאי לקבוע תנאים למתן פטור מהתנאים לקבלת רישיון יבואן רכב ישיר ולקבלת רישיון יבואן רכב עקיף".

כלומר, אם יבוא, למשל, יזם צעיר נזקק וקשה יום בתחום יבוא הרכב, שלא יוכל לעמוד אפילו בתנאי המינימום שנדרשים להגנת רוכשי הרכב, כמו הסכמים עם מוסך והערבות המופחתת, עדיין המלך - סליחה השר - יוכל "לבוא לקראתו" ולעגל פינות, לפי שיקול-דעתו ולפי החוק.

מה הלאה?

נכון לרגע זה כבוד שר התחבורה כבר לא צריך להתכתש עם יבואני הרכב ויצרני הרכב הבינלאומיים, לגייס "לייקים" בפייסבוק או לנאום נאומים. הוא צריך רק לשבת בצד ולהמתין לקבלת החוק. לאחר מכן הוא יוכל לעשות בשוק יבוא הרכב כבחצרו הפרטית על-פי שיקול-דעתו הבלעדית וליהנות מסמכויות התערבות בשוק שאין להן אח רע. על סמך ניסיון העבר, אפשר בהחלט להניח שמיד לאחר קבלת החוק יפעיל השר את מלוא הסמכויות הטוטליטריות שיוקנו לו וישנה ללא היכר את שוק יבוא הרכב כפי שאנחנו מכירים אותו.

מנגד, ועדת הכלכלה, שאמורה לאשר את תזכיר החוק, אינה נמצאת כיום "בכיס הפרטי" של השר כפי שהייתה הוועדה הקודמת. בראש הוועדה יושב כיום איש אקדמיה עם ניסיון כלכלי רב וייתכן שחברי הוועדה ירצו לקרוא לעומק את החוק המורכב הזה, להיעזר ביועצים, להקדיש לו מחשבה ולבחון את המשמעויות ואת המוקשים החבויים בפרטים. במקרה כזה עשויה הפנטזיה על חצר המלוכה של שר התחבורה להתכווץ דרמטית.

עוד כתבות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה